Bloemenwebshops in Nederland (SEO)

Wat lees je in dit onderzoek?

In het whitepaper is per SEO-pijler toegelicht welke elementen er onder de loep zijn genomen. Per SEO-element is er een Winner en een Verliezer, waarbij voorbeelden van juiste en onjuiste situaties worden getoond. Hierbij wordt duidelijk in hoeverre bloemenwebshops de volgende SEO-elementen op orde hebben:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit
  • User Experience
  • Lokale SEO
  • Being a brand

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang de whitepaper in je mail.

    Als online marketeer ben je continu op de hoogte van het rendement van je website of webshop en maak je hierbij een vergelijking met eerdere periodes. De ene branche is seizoensgebonden, de andere niet. Bloemen zijn meermaals per jaar een hot topic en een product dat doorlopend wordt besteld of bezorgd. Feestdagen als Valentijn en Moederdag lenen zich prima voor het versturen van bloemen Ook verjaardagen, diploma-uitreikingen, examenfeestjes of begrafenissen zijn gelegenheden waar een bloemetje versturen veelvuldig gebeurt. In dit onderzoek zijn een aantal Nederlandse bloemenwebshops onder de loep genomen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO).

    Onderzochte gegevens:
    1. Content
    2. Techniek
    3. Autoriteit
    4. User Experience
    5. Lokale SEO
    6. Being a brand

    Deelnemers

    onderzoek.

    In de bloemenbranche zijn verschillende webshops actief. Niche-webshop die zich richten op enkel bloemen, maar ook webshops die bloemen als een onderdeel van de gehele webshop hebben. De deelnemers zijn gekozen op basis van bekendheid, maar ook op basis van de manier waarop zij hun online strategie aanvliegen. Omdat het bezorgen van bloemen een hot topic is op dit moment, is er ook gekeken welke deelnemers er scoren op bezorg en bloem gerelateerde zoektermen:

    WAT hebben we

    onderzocht.

    Om de bloemenwebshop alleen in een database te stoppen en vervolgens conclusies te trekken op basis van zichtbaarheid en mediawaarde vonden we wat te kort door de bocht. Omdat een vergelijk tussen eenĀ GreetzĀ en deĀ 123bloemenbestellen.nlĀ niet eerlijk zou zijn (gezien het feit datĀ GreetzĀ meer dan enkel bloemen doet, is er in dit onderzoek met name rekening gehouden met relatieve vergelijkingen. Zo heeft eenĀ GreetzĀ veel meer naamsbekendheid dan eenĀ Debloemist.nl, maar hoeft de SEO-strategie niet zozeer beter te zijn.

    1. Content
    2. Techniek
    3. Autoriteit
    4. User Experience

    Google houdt in haar algoritme rekening met misschien wel meer dan 2.500 verschillende ranking factoren. In dit rapport hebben we ingezoomd op de ranking factoren die in deze branche de doorslaggevende factor zijn en hebben we onderzocht hoe de deelnemende bloemenwebshops hierop inspelen met hun wel of niet aanwezige SEO strategie.

    Aanvullend op deze pijlers, die wellicht onder te verdelen zijn onder de totale paraplu, hebben we voor de bloemenbranche ook gekozen om sub-pijlers mee te nemen:

    5. Lokale SEO
    omdat het einddoel van de deelnemers uiteindelijk is om volgeboekte vakantieparken te hebben, mag uiteraard lokale SEO niet ontbreken.

    6. Being a brand
    het meer en meer een merk zijn online is belangrijk voor Google.omdat het einddoel van de deelnemers uiteindelijk is om volgeboekte vakantieparken te hebben, mag uiteraard lokale SEO niet ontbreken.

    6. Being a brand
    het meer en meer een merk zijn online is belangrijk voor Google.

    samenvatting

    & uitslag.

    Verkeer en keywords zijn belangrijke KPIā€™s voor SEO. Toch is dit niet altijd doorslaggevend. Wanneer je binnen meetprogrammaā€™s als Google Analytics een hoog aantal / procentueel aandeel Organisch verkeer constateert, hoeft dat niet te betekenen dat de SEO-strategie automatisch goed is. Organisch verkeer kan namelijk ook (slechts) voortkomen uit (veel)branding (branded zoektermen). Daarmee wordt Ć©Ć©n doelstelling gehaald, het zijn van een bekend merk. De winst voor een bedrijf ligt vaak in het vergroten van het marktaandeel op zoektermen waar de consument nog geen voorkeur heeft voor een merk.

    Daarnaast kan het ook zo zijn dat een groot gedeelte van je bezoekers niet op zoek is naar je dienst of product. In het laatste voorbeeld betekent het dat een groot gedeelte van je organisch verkeer helemaal niet specifiek (en dus relevant) is. Dat is Ć©Ć©n van de redenen dat we dit brancheonderzoek hebben uitgevoerd.

    #1 ā€“ BOEKETCADEAU

    Wellicht de verrassing uit de lijst met grote namen. Boeketcadeau is uit de verf gekomen als winnaar in dit SEO-onderzoek. Hoewel er enkel een ā€˜Perfect Scoreā€™ is behaald op UX-niveau, heeft de webshop ook de Content goed op orde (Do & Care fase). Lokaal wordt er slim ingespeeld met Lokale landingspaginaā€™s. Hoewel er qua Techniek (crawlability) nog het een en ander bij te schaven valt, is Boeketcadeau de algemene winnaar met de meeste overall punten.

    #8 ā€“ 123BLOEMENBESTELLEN

    Onderaan de lijst vinden we 123bloemenbestellen. De website richt zich erg sterk op de DO-fase, waar misschien ook wel de grootste valkuil zit. Geen landingspaginaā€™s in de THINK- en de DO-fase kost de website punten. Qua techniek blijft het (ver) achter de maximale score en de andere deelnemers in de lijst. De UX is op orde, maar zolang Content en Autoriteit geen heldere visie hebben, scheelt dit enorm wat verkeer. Zeker als je niet kunt leunen op een sterke naamsbekendheid (Brandbuilding): in dit gedeelte wordt de minimale score bereikt. Hoewel de webshop het probeert met lokale landingspaginaā€™s, staat de (slechte) SEO-technische staat van de website + heldere contentvisie een goede ranking in de weg.

    4. Euroflorist

    5. Debloemist.nl

    6. Greetz

    7. Bloomon

    8. 123bloemenbestellen.nl