Veel Nederlandse bedrijven verkopen hun producten of diensten in het buitenland, maar dit percentage ligt bij MKB-bedrijven lager. Maak jij bijvoorbeeld mooie slippers of verkoop jij handgemaakt kinderspeelgoed? Waarschijnlijk ben je tevreden over je huidige verkopen via je webshop en/of winkel. Je verkoopt deze kwaliteitsproducten aan je klanten binnen Nederland die er enorm enthousiast over zijn. Maar waarom zouden ze niet in heel Europa enthousiast worden van jouw unieke slippers?
Verkopen in Europa
Over verkopen in Europa heb je vast wel eens nagedacht, maar voor je gevoel brengt dit veel gedoe en risicoās met zich mee. Je weet niet waar je moet beginnen en je hebt weinig kennis van de lokale markten. Om deze markten te betreden heb je een partner nodig die je helpt om voet aan de grond te krijgen. Amazon is deze partner en zet voor jou de deur naar verkopen in heel Europa wagenwijd open.
Amazon heeft binnen Europa 6 marketplaces; Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Italiƫ, Spanje, Frankrijk en Nederland. Met 1 Amazon account ben je direct online op deze 6 Europese marketplaces of kies je juist specifiek die landen die voor jou interessant zijn. Hierdoor groeit jouw doelgroep in ƩƩn klap van 17 miljoen naar honderden miljoenen consumenten!
Maar wie op Amazon zit er nu te wachten op handgemaakte slippers uit Nederland? Het grote voordeel van Amazon is dat de grote merken niet de dienst uit maken. Zo zijn meer dan driekwart van Amazons zoekopdrachten non-branded, waarbij er dus gezocht wordt op producten in plaats van merken. De consument zoekt naar een product die zijn behoefte invult. Jouw handgemaakte slippers zijn namelijk exact wat Raquel uit Madrid zoekt!
Nederland Exportland
Nederland staat al jaren bekend als exportland en doet het in meerdere landen uitstekend, zoals bij onze oosterburen. Duitsland is al jaren met afstand de grootste exportpartner van Nederland. Duitsers zijn dus fan van Nederlandse producten. En laat nu Amazon het belangrijkste e-commerce platform van Duitsland zijn. Met een omzet van 9 miljard en 50% marktaandeel is Amazon hƩt platform om de Duitse consument met een hoge koopintentie te bereiken.
Kosten en concurrentie
Het verkopen aan het buitenland via Amazon brengt dus veel voordelen met zich mee, maar een aantal zaken zijn ook in anders in vergelijk met het verkopen via je eigen webshop. Om gebruik te maken van Amazon dien je een aantal kosten te maken. Zo betaal je op een marketplace als Amazon, maar ook op bol.com, per verkoop een commissie van 8 tot 15 %. Daarnaast zorgt het verkopen via een marketplace voor een verhoging van je concurrentie. Je bent niet de enige die zijn producten aanbiedt via deze platformen. Met de juiste strategie en goede plaatsing van je producten zorg je ervoor dat juist jouw producten het beste vindbaar worden op Amazon.
Start vandaag nog met Amazon
Wil jij starten met verkopen via Amazon? Met MvH Media helpen we je graag met de opstart en onboarding van jouw producten. Wij zorgen voor een vlekkeloze opstart en zorgen ervoor dat Europa ook voor jou binnen handbereik ligt!
Grootste voordelen van verkopen via Amazon in Europa op een rij
- Enorme vergroting van je potentiƫle doelgroep
- Verkopen waar jouw klant al aanwezig is
- Consumenten op Amazon hebben een hoge koopintentie
- Geen investeringen of kosten aan het bouwen/vertalen van webshop
Wil je meer weten over bovenstaand onderwerp of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerustĀ contactĀ met ons op.