Na succesvolle lanceringen in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, is Nederland het zesde Europese land waar de Amerikaanse grootmacht een volwaardige marketplace start. Dat Amazon een flinke impact op de Nederlandse E-commerce markt gaat hebben, staat wel vast. Amazon heeft in 2018 al plaats 6 verkregen in de Twinkle 100 met €350 miljoen omzet, zonder grote reclame of promotiecampagnes.
In deze blog staan we stil bij de plaats van marketplaces binnen E-commerce en wat specifiek Amazon kan toevoegen aan jou E-commerce strategie.
De conclusie geven we je alvast mee; Start vandaag nog met marketplaces!
De strijd om de consument
Elke dag groeit het online aanbod van producten, maar de tijd die we als consument online besteden blijft redelijk gelijk. De consument is dus op zoek naar een steeds efficiëntere besteding van zijn online tijd.
De online zoektocht naar producten is ondertussen al teruggebracht naar 4 gebieden:
- Webshops van retailers
- Webshops van merken
- Zoekmachines
- Marketplaces
Dat marketplaces een steeds belangrijkere rol in deze zoektocht gaan innemen blijkt wel uit cijfers van 2019; 73% van de consumenten start zijn of haar zoektocht naar een product op een marketplace platform. (Bron: Wunderman Thompson)
Het bevestigd dat marketplaces voldoen aan de behoefte van de consument: Meer keuze met minder inspanning. Een flinke groep met potentiële klanten dus, die hun zoektocht ook nog eens starten met een enorm hoge kooppotentie.
Amazon versus je webshop
Een concurrent worden van je eigen webshop of het onnodig inleveren van marge door te verkopen via marketplaces zijn veel gehoorde argumenten om marketplaces links te laten liggen. Echter valt de aanwezigheid van marketplaces niet meer te negeren, de consument heeft de weg naar deze platformen gevonden.
Jouw (potentiële) klant bevindt zich op marketplaces, de enige vraag is of hij jouw producten besteld of die van je concurrent. Marketplaces zorgt er dus niet alleen voor dat je nieuwe klanten bereikt, maar zorgt ook voor het behoudt van je huidige klanten.
Ons advies is om te starten met marketplaces in een hybride variant. Kijk welke producten op welke E-commerce kanalen het beste presteren en pas je strategie hierop aan.
Zo zijn meerdere platformen geen concurrent, maar vullen ze elkaar juist aan.
Europa aan je voeten
Een groot voordeel van marketplaces ten opzichte van webshops van merken of retailers is de schaalbaarheid. Met de keuze voor Amazon wordt bijna heel Europa je potentiële klantengroep. Dat Amazon al een belangrijk onderdeel in het Europese E-commerce landschap heeft, blijkt wel uit de cijfers; in bijvoorbeeld Duitsland heeft Amazon een omzet van €9,3 miljard, goed voor 27,5% van de E-commerce markt.
5 tips om te starten met Amazon
In de komende blogs gaan we dieper in op wat er nodig is om te succesvol te verkopen via Amazon. Verkopen via Amazon vraagt om een solide aanpak, een goed uitgewerkte visie en voorbereiding is de basis van succes.
Hierbij alvast 5 tips voor een vliegende start op Amazon:
- Start met slechts een aantal producten
• Goedverkopende producten met een hoge marge en een laag retourpercentage zijn uitermate geschikt. - Kies de fulfilment strategie die bij jou past
• Wil je werkzaamheden zoals opslag, verzending, retouren en klantenservice zelf blijven uitvoeren of breng je deze, tegen betaling, onder bij Amazon? - Zorg voor een uitmuntende organische vindbaarheid
• Amazon vraagt om een specifieke benadering, kopiëren van je website feed is niet genoeg - Zet advertisement in voor directe resultaten
• Advertenties geven je campagne een directe boost.
Noot: Op Amazon.nl is adverteren vanaf de start nog niet mogelijk - Verzamel reviews, optimaliseer en breidt je assortiment uit
Maar de belangrijkste tip is: Start vandaag nog met marketplaces!
Wil je meer weten over bovenstaand onderwerp of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.