Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt onze SEO marketeer Jeroen de verschuivingen binnen Google omtrent de lengte van de organische Meta Descriptions.
Google SERP resultaten veranderen: usability voorop
Het is bekend dat Google constant bezig is met het verder ontwikkelen van hun algoritme en de gebruikers de beste bezoekerservaring wil geven. Google wil de gebruikers van de zoekmachine de best mogelijke informatie laten zien die aansluit bij de informatiebehoeften. Zo heeft Google bijvoorbeeld afgelopen jaar lokale zoekresultaten fors onder de loep genomen en de informatievoorziening omtrent lokale vindbaarheid. Ben je benieuwd naar alle Google updates van afgelopen jaren? Neem dan eens een kijkje op deze website waar alle algoritme updates van Google te zien zijn.
Langere Meta Descriptions
Een ander veelbesproken onderwerp van de afgelopen maanden is de lengte van een Meta Description in de SERP resultaten. In december schreef ik een blogartikel over langere Meta Descriptions binnen Google: LANGERE META-DESCRIPTIONS, EEN BELANGRIJKE VERANDERING BINNEN GOOGLE. In dit artikel omschreef ik de verandering binnen de zoekmachine waarbij Google de lengte van een organische Meta Description verhoogd had naar maximaal 320 tekens. Door deze aanpassing werd het mogelijk om meer informatie weer te geven in de Meta Description van een bepaalde webpagina. Google was hier al enige tijd mee aan het testen en rond begin januari vertoonden vrijwel alle SERP resultaten een Meta Description van 3 Ć 4 regels waar dit eerst maximaal 2 regels waren:
En weer terug: kortere Meta Descriptions
Nu, vijf maanden later, ziet het er naar uit dat Google de aanpassing van een langere Meta Description heeft teruggedraaid en de karakter-teller weer op 160 tekens staat. Sinds het begin deze week viel het op dat de langere Meta Descriptions afgekapt werden in de zoekresultaten. De Meta Description uit bovenstaand voorbeeld wordt bijvoorbeeld weer afgekapt door Google:
Je zou kunnen zeggen dat Google wellicht niet tevreden was met de usability resultaten van een langere Meta Description. Met de komst van de Mobile First Index is het ook in te denken dat Google de voorkeur geeft aan een kortere Meta Description om de mobiele SERP resultaten niet overbodig lang te maken.
Google wil zelf nog geen officiƫle verklaring geven over de huidige lengte van de Meta Description. Analist John Mueller, medewerker van Google, zegt het volgende:
Google blijft nog redelijk āvaagā met een terugkoppeling op de vraag of de Meta Descriptions definitief worden ingekort. Google geeft aan dat ze officieel nooit de Meta gegevens langer of korter hebben gemaakt. Ze zeggen daarnaast dat je niet naar de lengte van de Meta Description moet kijken maar naar de potentiĆ«le bezoeker. Zorg ervoor dat je USP’s goed zichtbaar zijn voor je doelgroep. Zoekt de doelgroep via mobiel? Zorg dan voor een korte bondige Meta Description. Zoekt de bezoeker lokaal? Trek dan de aandacht met een pakkende lokale Meta Description.
Veel Meta Descriptions zijn momenteel geoptimaliseerd met als uitgangspunt 320 tekens. De vraag luidt nu: moeten de Meta Descriptions weer opnieuw aangepast worden met als uitgangspunt 160 tekens? Het advies hierin is om komende twee weken aan te kijken. Past Google de weergave van de Meta Description niet meer terug aan? Dan is het raadzaam om de Meta Description weer in te korten naar maximaal 160 tekens. Echter moet het aantal tekens niet de enige leidraad zijn voor een Meta Description. Kijk naar welke informatie jij de bezoeker mee wilt geven over de pagina en zorg dat dit relevant is voor de lezer!
Wil je advies omtrent het optimaliseren van je Meta Gegevens of heb je overige online vraagstukken? Neem dan contact met ons op!