Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt SEO marketeer Dave het verschil tussen subfolders en subdomeinen op het gebied van vindbaarheid. Daarnaast lees je welke variant het beste werkt voor jouw website.
Wat zijn subfolders en subdomeinen?
Het verschil tussen een subfolder en een subdomein is van buitenaf het duidelijkst te zien in de URL-structuur van de webpagina. Een voorbeeld van een subfolder is: mvhmedia.nl/blog-mvh-media/, terwijl deze pagina op basis van een subdomein blog.mvhmedia.nl zou heten. Dit heeft op de achtergrond ook nog een verschil in de manier waarop je website geĆÆndexeerd wordt.
Wat zegt Google?
Volgens een statement van Google ranken allebei de structuren even goed en zou dit dus niets uit moeten maken. Wel wordt hier als kritische voetnoot bij geplaatst dat de toepassing van een bepaalde structuur moet passen bij het doel van je website. Al met al een statement dat in lijn ligt met de weg die Google sinds een aantal jaar is ingeslagen: je website moet ingericht worden op een zo goed mogelijke gebruikerservaring voor je bezoekers.
Wat zegt de praktijk?
Het voorgaande statement laat natuurlijk veel ruimte over voor eigen invulling. Er wordt weliswaar aangegeven dat het per website afhankelijk is welke structuur het beste werkt, maar hierbij wordt verder geen diepgang geboden. Om effecten en gevolgen te kunnen ontdekken moeten we op zoek gaan naar praktijkvoorbeelden.
Een van de meest duidelijke praktijkvoorbeelden is de migratie van de vacaturewebsite Monsterboard van een structuur met subdomeinen naar een structuur met subfolders. Voorheen was de webpagina met het overzicht voor vacatures op basis van een subdomein: vacature.monsterboard.nl. Sinds begin 2016 is Monsterbord wereldwijd overgegaan op het gebruik van subfolders, waardoor het overzicht van vacatures nu te vinden is op de URL monsterboard.nl/vacatures. Zoals iedere verhuizing, heeft het verhuizen van een subdomein naar subfolder een effect op je vindbaarheid. Zoals in de onderstaande grafiek bij de rode pijl te zien is, is dit uiteindelijk een positief effect geweest.
Samen met andere praktijkvoorbeelden heeft het bovenstaande praktijkvoorbeeld ervoor gezorgd dat het statement van Google sterk in twijfel getrokken wordt binnen de SEO-wereld. Verhuizingen naar subfolders (mits deze goed voltrokken worden) hebben bijna altijd een positief effect.
Waarom ranken subfolders vaak beter?
Wanneer je gebruik maakt van een structuur op basis van subfolders, dan wordt je rankingscore verdeeld over de hele website. Dit betekent dat wanneer iemand een link plaatst naar de pagina mvhmedia.nl/zoekmachine-adverteren, dat er automatisch ook waarde doorstroomt naar andere paginaās binnen dit domein. Ook is het inrichten en onderhouden van een website op basis van een subfolder eenvoudiger en minder tijdsintensief dan bij een website op basis van subfolders. Omdat het onderhoud minder tijd kost is het waarschijnlijk dat dit dan ook op een goede manier gebeurt, wat resulteert in betere rankings.
Wanneer is een subdomein dan wel een goed idee?
Als een subfolder nagenoeg altijd beter rankt, waarom zou je dan de moeite nemen om subdomeinen te registreren, in te richten en te onderhouden? Voor sommige bedrijven is hier een hele goede reden voor: het onderscheiden van verschillende soorten producten en services. Een kritische voetnoot hierbij is wel dat de producten en diensten die je aanbiedt zo moeten verschillen dat een overkoepelend thema te vaag wordt. Unilever is een goed voorbeeld van een bedrijf dat verschillende producten maakt, maar waarvoor een subdomeinstructuur niet zou werken. De producten vallen namelijk allemaal binnen de categorie levensmiddelen.
Misschien wel een van de beroemdste voorbeelden van een website op basis van subdomeinen is de Amerikaanse website van Disney. Binnen deze website vallen een hoop verschillende zaken die aangeboden worden: pretparkbezoeken, overnachtingen, merchandise, films, games en korte videoās. Hierbij wordt het overkoepelende thema, entertainment, te vaag om samen te vatten binnen Ć©Ć©n SEO-strategie. Dit heeft Disney ertoe gezet om hun website op te bouwen op basis van subdomeinen. Hierdoor wordt de pagina movies.disney.com, over films, niet aangezien als een pagina over muziek. Uiteraard wordt de pagina music.disney.com wĆ©l zo ingericht dat zoekmachines weten dat deze pagina over muziek gaat.
Wat zou er gebeuren als Disney over zou gaan op subfolders?
Voor Disney zal er in mijn ogen niet veel verbeteren wanneer zij overgaan op subfolders, zeker niet zoals bij Monsterboard. Bij dat voorbeeld was het duidelijk dat de hele website over vacatures en het vinden van werk ging, terwijl dit bij Disney niet zo eenvoudig samen te vatten is. Aan de andere kant kun je een domein op basis van subfolders ook prima onderverdelen in verschillende soorten producten en diensten die je aanbiedt. Honda doet dit op een goede manier voor autoās, motorfietsen, bootmotoren en grasmaaiers.
Het algoritme van Google kan op de site van Honda al goed begrijpen dat er verschillende onderwerpen op Ć©Ć©n website te vinden zijn. In de toekomst zal dit alleen maar verbeteren. Dit maakt het dat Disney slechts een van de weinige voorbeelden van succesvolle websites is die opgebouwd is op basis van subdomeinen. Kortom, wanneer je tegenwoordig Ć©n in de toekomst beter gevonden wil worden, ga dan altijd uit van het gebruik van subfolders.
Wil je meer weten over subfolders, subdomeinen of over SEO in het algemeen? Neem eens contact op met onze marketeers!