Moet ik mijn betaalde campagnes pauzeren in de zomer?

Alhoewel we hier in Nederland de laatste tijd meer regen dan zon hebben gezien is de zomer al een tijdje in volle gang. Veel Nederlanders liggen op dit moment uit te rusten aan een strand in Frankrijk, maken een fietstocht door de Alpen of gaan op rondreis door Amerika. Waar ze ook zijn; grote kans dat ze in ieder geval niet op zoek zijn naar producten of diensten die de gemiddelde online onderneming aanbiedt.

Wij krijgen dan ook vaak de vraag of het niet verstandig is om lopende campagnes even te pauzeren in deze rustigere periode. Eigenlijk raden wij dit altijd af om de volgende redenen.

Minder zoekvolume staat niet gelijk aan minder interessant verkeer

Voor de meeste websites zijn er inderdaad minder bestellingen of aanvragen in de zomerperiode. Dit heeft te maken met de daling in zoekvolume en bezoekers; er zijn simpelweg minder mensen op het internet te vinden. De mensen die echter nog steeds zoeken zijn even interessant als altijd. Cijfers zoals conversieratio, kwaliteit van het verkeer en kosten per conversie blijven meestal gewoon gelijk in vergelijking met andere maanden. Het zou zonde zijn om deze bezoekers links te laten liggen.

Kosten zijn lager

Bij betaalde campagnes betaal je pas als er vertoningen of klikken gegenereerd zijn. Meestal worden er simpelweg minder klikken of vertoningen gegenereerd waardoor de kosten automatisch mee dalen. Daarnaast is er nog een ander effect wat leidt tot minder kosten. Veel bedrijven pauzeren namelijk wel hun campagnes waardoor er tijdelijk minder concurrentie aanwezig is, wat weer lagere klikprijzen tot gevolg heeft. Doe hier je voordeel mee!

Verzacht de ā€˜natuurlijkeā€™ daling in bezoekers

Hoogstwaarschijnlijk zullen kanalen als Organisch en Direct minder bezoekers opleveren tijdens de vakantieperiode. In een kort tijdsbestek van 2-3 maanden kan je weinig doen om de daling in deze kanalen tegen te gaan. Waar je echter wƩl invloed op hebt is op je betaalde campagnes. Door deze tijdelijk op te schalen door het budget te verhogen of extra zoekwoorden toe te voegen krijg je automatisch weer meer bezoekers. Dit is een goede manier om de daling in natuurlijke bezoekers wat te verzachten.

Speel in op de zomer

Ook wanneer je geen reisbureau hebt of barbecues verkoopt kan je goed inspelen op de zomer. Wellicht heb je een aantal producten in je assortiment die het wel goed doen bij mooi weer; probeer de focus van je advertenties in deze periode hierop te leggen. Geef vakantiekorting weg op relevante producten of schrijf een vrolijke nieuwsbrief in een vakantiethema. Er is immers niets waar mensen zo graag hun geld aan uitgeven dan aan vakantie! Mocht je echt niets kunnen verzinnen dan kun je altijd een blog schrijven met zomer in de titel compleet met clichƩ strandfoto.

Tot slot

Tenzij het bedrijf echt dicht gaat raden wij het dus af om betaalde campagnes te pauzeren. MvH MediaĀ wenst in ieder geval alle vakantiegangers maar ook de harde doorwerkers een fijne zomer toe!

Mocht je vragen hebben over hoe je het beste kan omgaan met jouw campagnes in de zomer neem dan contact op met info@mvhmedia.nl

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • LaatsteĀ ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer.Ā 
  • Maximaal Ć©Ć©n keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van BelgiĆ«

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?