Afgelopen maand heeft Google AdWords een verandering doorgevoerd in de werking van exact keyword match types. Deze zoekwoorden worden veelgebruikt door adverteerders omdat ze de meeste controle geven over op welke zoekwoorden je advertentie getoond worden. Wat de veranderingen precies inhouden lees je hier.
Wat zijn de verschillen?
In de nu ‘oude’ versie van Exact Match keywords werden je advertenties alleen getoond wanneer aan één van de volgende twee voorwaarden werd voldaan:
- De zoekopdracht komt precies overeen met je zoekwoord.
Voorbeeld: het zoekwoord [feyenoord kampioensshirt kopen] wordt alleen getriggered wanneer mensen “feyenoord kampioensshirt kopen” typen
- De zoekopdracht komt vrijwel precies overeen met je zoekwoord. Hieronder vallen typefouten, spellingsfouten, enkel- of meervoudsvormen, werkwoordvervoegingen en afkortingen.
Voorbeeld: het zoekwoord [feyenoord kampioensshirt kopen] wordt ook getriggered wanneer mensen “feynoord kampioensshirt kopen” typen
De verandering die Google heeft toegepast voegt hier nog een derde voorwaarde aan toe die ook het zoekwoord kan triggeren:
- De zoekopdracht komt qua termen overeen met je zoekwoord. Dit betekend dat je zoekwoord ook getriggered wordt wanneer de woorden in een andere volgorde staan dan je ze hebt opgegeven.
Voorbeeld: het zoekwoord [feyenoord kampioensshirt kopen] wordt ook getriggered wanneer mensen “kopen kampioensshirt feyenoord” typen
Wat heeft dit voor invloed op mijn zoekwoorden?
Deze nieuwe toevoeging zorgt ervoor dat wanneer je meerdere woorden gebruikt in je zoekwoord je ook getoond wordt wanneer deze in een andere volgorde staan. Vaak betekend dit dat deze woorden ook relevant voor je zijn, maar soms hoeft dit niet het geval te zijn. Denk bijvoorbeeld aan ‘kamer voor 2 personen’ en ‘2 personen voor kamer’; deze zinnen hebben toch een net iets andere betekenis.
Het grootste probleem waar je tegen aan kan lopen is dat, mocht je al exacte keywords hebben gebruikt, je nu deze dubbel hebt staan in je account wat ertoe leidt dat je tegen jezelf aan het bieden bent. Het is dan ook zeker raadzaam om je account te checken op eventuele dubbele keywords
Mocht je vragen hebben over de impacht van de verandering in Exact Match keywords neem dan contact op met info@mvhmedia.nl