Upgrade naar Expanded Text Ads voor 31 januari
In augustus schreven wij dat Expanded Text Ads uitgerold waren in AdWords. Vanaf 31 januari is het niet meer mogelijk om de ´standaard´ tekstadvertenties te maken of bewerken. Mocht je dit nog niet hebben gedaan is het dus zaak om de komende maanden de nieuwe Expanded Text Ads te implementeren in je campagnes. In deze blog worden enkele tips gegeven hoe dit aan te pakken.
Wat zijn Expanded Text Ads?
Expanded Text Ads zijn grotere advertenties met meer ruimte voor tekst in vergelijking met standaard tekstadvertenties. Waar een standaard advertentie uit een kop van maximaal 25 tekens, 2 beschrijvingsregels van maximaal 35 teken en een zichtbare URL van maximaal 35 tekens bestaat is er bij de Expanded Text Ads ruimte voor twéé koppen van maximaal 30 tekens, één beschrijvingsregel van maximaal 80 tekens en een automatisch gevulde zichtbare URL waarbij je nog twee velden kan toevoegen.
Tips voor het implementeren voor Expanded Text Ads
Het implementeren van de nieuwe advertenties is flink wat werk, zeker voor grotere campagnes. Hieronder geven we een aantal tips om toe te passen tijdens het maken van nieuwe Expanded Text Ads.
- Test verschillende versies van je nieuwe advertenties
Maak 3-5 nieuwe advertenties per advertentiegroep om zo te testen welke varianten het beste werken
- Analyseer je huidige advertenties
Nu je toch flink aan de slag moet met je advertenties is het verstandig om de huidige advertenties goed te analyseren en de goede punten mee te nemen naar de nieuwe advertenties
- Denk goed na over je headlines
Headlines zijn het belangrijkste deel van je advertentie en nu heb je 2 regels om te benutten
- Laat je standaard advertenties aanstaan
Laat je advertenties die het goed doen nog even aanstaan tot je nieuwe advertenties stabiel zijn. Overigens blijven bestaande advertenties nog wel bestaan na de deadline maar kun je deze niet meer bewerken
- Blijf de gehele advertentie in de gaten houden
Voeg niet simpelweg een 2e headline toe maar kijk of het in de gehele advertentie past
- Blijf verschillende advertenties voor verschillende advertentiegroepen gebruiken
Zorg ervoor dat je niet te veel dezelfde advertenties in verschillende groepen terechtkomen
- Overweeg korte headlines bij branding
Test ook kortere headlines, bijvoorbeeld bij branding woorden waarbij men direct weet waar het over gaat. Je hoeft niet per sé alle beschikbare ruimte te gebruiken
- Bekijk je concurrentie
Hebben je concurrenten al uitgebreide tekstadvertenties? Bekijk bij het maken van advertenties altijd even je concurrenten zodat je advertenties onderscheidend kunnen zijn
- Sluit aan bij de zoekopdracht
Houdt altijd rekening met de zoekopdracht die iemand in kan typen en of je advertentie aansluit bij deze zoekopdracht
Waarom implementeert Google Expanded Text Ads?
De voornaamste reden voor Google om deze uitgebreidere vorm toe te passen is dat deze advertenties er op een mobiel device een stuk beter uit zien. Een andere reden is dat de betaalde advertenties groter worden en dus meer opvallen. Verwacht wordt dat de CTR’s zullen stijgen (tests wijzen op een CTR stijging van 10%-20% ).
Heb je hulp nodig bij het instellen van Expanded Text Ads of bij je Google AdWords account in het algemeen? Stuur dan een mailtje en we helpen je graag.
Bronnen: Google Doodle – © Google