Google staat bekend als de zoekmachine met een onnavolgbaar algoritme. Door het steeds verder uitrollen van (nieuwe) algoritmes binnen het overkoepelende algoritme zorgt de zoekmachine gigant ervoor dat wij als zoeker het meest relevante antwoord krijgen. En dat doet het op basis van meer dan 200 verschillende factoren.
Alweer een algoritme-update?
In de loop der jaren hebben we vele verschillende name van algoritmes gehoord. Ā Google Hummingbird is de naam van het volledige algoritme van Google om zoekresultaten te rankschikken. Onder Hummingbird worden de eerder genoemde 200+ SEO-factoren geschaard.
- Google Panda is een uitbreiding opĀ het algoritme om zoekresultaten te rankschikken op basisĀ van deĀ kwaliteit van de website
- Google Mobile-friendly algoritme is het algoritme om mobiele zoekresultaten te rankschikken
- Google RankBrain is het meest moderne en zelflerende algoritme van Google om zoekopdrachten te interpreteren. Dit algoritme ātraintā zichzelf aan de hand van machine learning technieken (ook wel Artificial Intelligence genoemd). RankBrain zou zelfs de derde belangrijkste factorĀ zijn.
Zoals gezegd, zijn dit de meest bekende factoren, die samen gepaard zijn met ongeveer 200 factoren. Een van de belangrijkste algoritmes die nog niet is genoemd, is het Google Penguin algoritme. Dit algoritme is bedoeld om de kwaliteit tussen links van de websites te beoordelen. Ook linkbuilding, dus daarmee ook Google Penguin, wordt geschaard in de top 3 belangrijkste SEO-factoren.
Geschiedenis van Google Penguin
Google ontwikkelt zichzelf voortdurend, waardoor de algoritmes binnen Hummingbird ook veelvuldig worden geupdate. Doel is om steeds om meer en beter antwoord te kunnen geven op de vraag van de zoeker. Met enige regelmaat is er een nieuwe Penguin-update uitgerold. De laatste update staat op 23 september 2016, na een sprong van bijna 2 jaar in updates:
- Penguin 1.0 op 24 april 2012
- Penguin 1.1 op 26 mei 2012
- Penguin 1.2 op 5 oktober 2012
- Penguin 2.0 op 22 mei 2013
- Penguin 2.1 op 4 oktober 2013
- Penguin 3.0 op 17 oktober 2014
- Penguin 4.0 op 23 september 2016
Google Penguin 4.0
Iedereen die nadrukkelijk met zijn of haar website of webshop bezig is, zal de afgelopen maand gezien hebben dat er behoorlijk wat schommelingen in de organische resultaten te zien waren. In veel gevallen is dit het gevolg van āweer een nieuwe testā van Google. De grootste reden was het uitrollen van Google Penguin 4.0, welke sinds 23 september 2016 deel uitmaakt van het core-algoritme van Google (belangrijkste factoren). De schommelingen die eerder deze maand te zien waren, zijn (vooralsnog) voorbij met deze update. De meest noemenswaardige factoren waarop Google Penguin voortborduurt is het realtime-rankschikken het dat deze update niet meer site-wide is.
Realtime rankschikking
Dit is misschien wel het meest opvallende aan Penguin: de update is realtime. Iedere keer dat de Google-bot je website of webshop crawlt of herindexeert, neemt het Google Penguin mee. In het verleden kon het enige tijd duren voordat je gestraft werd met rankings (door bijvoorbeeld spammy links), vanaf nu zal dit veel sneller gaan. Dit komt doordat het een onderdeel is geworden van het core-algoritme van Google.
Niet meer site-wide
Google geeft aan dat deze update meer korrelig (of in deftige taal granulair) is dan de vorige Penguin-updates. Waar soms je gehele domein gestraft kon worden, is Google vanaf heden meer in staat dit te onderscheiden. Wanneer je bijvoorbeeld een dozijn spammy links hebt geplaatst naar een specifieke landingspagina, zal Google deze specifieke landingspagina straffen en niet de gehele website.
Aan de slag met Google Penguin 4.0
Zoals de zoekmachine gigant aangeeft is Penguin onderdeel geworden van het core-algoritme van Google. Samen met meer dan 200 andere ranking-factoren bepaalt het de relevantie van een website en webshop Ć©n dus van een zoekresultaat. Omdat deze update te maken heeft met het linkprofiel (wat nog altijd Ć©Ć©n van de belangrijkste factoren is) Ć©n Google hier zelf nadrukkelijk mee naar buiten is gekomen, wordt Penguin gezien als een belangrijke factor met een grote invloed.
Ben je getroffen door Google Penguin of ben je benieuwd hoe je linkprofiel eruit ziet? Of zou je meer uitleg willen over de Google Penguin 4.0 update? Neem gerust contact op met onze specialisten.
Bronnen: Google Penguin afbeelding – Ā© Google