Stap vandaag nog over naar HTTPS!

Zoals we allemaal weten is Google er voor de gebruiker. Naast het feit dat Google haar gebruikers de meest relevante resultaten wil voorschotelen, probeert het ook een zo veilig mogelijke omgeving te creëren. De zoekmachine wil dan ook dat iedereen veilig op het web kan surfen. Op sommige websites of webshops ben je het al vaker tegengekomen: de HTTPS-versie, ofwel beveiligde verbinding of encrypted versie of verbinding met een SSL certificaat. Hoewel er tegenwoordig nog tal van websites te bereiken zijn op de HTTP-versie (zonder S), vind je op veel websites waar je moet inloggen al wel de beveiligde HTTPS-verbinding. Hierbij valt voornamelijk te denken aan banken, webshops en social websites. Kortom: websites waar je je gegevens achterlaat omdat je moet inloggen. Google vindt de privacy en beveiliging van de bezoeker steeds belangrijker.

En dat is niet voor niets. Hoewel Google in 2014 al officieel aankondigde dat een HTTPS-versie als ranking factor zal gaan wegen, was dit nog niet volledig te zien in de resultaten. Met andere woorden: de verschillen in scoren met een HTTP of een HTTPS-versie bleven beperkt. In 2016 wordt verwacht dat hier een ommekeer in komt. Gary Illkyes (Trend Analyst van Google) voorspelt dat de zoekmachine een steeds zwaarder wegend gewicht gaat hangen aan de ranking factor ‘HTTPS’. Een beveiligde verbinding gaat volgens de voorspellingen dus écht een streepje voor krijgen in de organische zoekresultaten. Voorheen werd geadviseerd alleen een beveiligde verbinding in te stellen op belangrijke pagina’s als Winkelwagen en Afrekenpagina, tegenwoordig wordt geadviseerd om dit op elke pagina te doen.

De voordelen van een beveiligde verbinding

Hoewel een HTTPS-verbinding vertrouwen wekt bij zowel je bezoeker als bij Google, is er nog een belangrijk punt om te overwegen over te stappen naar een beveiligde verbinding. Internetbrowser giganten Google Chrome (veruit de meest gebruikte internetbrowser in Nederland en Belgë) en Mozilla Firefox zijn van plan bezoekers te gaan waarschuwen als deze een niet beveiligde website of webshop benaderen. Een dergelijke melding zoals hieronder afgebeeld zal natuurlijk als conversie-killer gaan werken voor je bezoekers:

 

In het verleden hebben grote online spelers als Bol.com, Coolblue en HEMA al eens onbeveiligde pagina’s getoond op verschillende resultaten. Dit bevatte zoekopdrachten gerelateerd naar bloeddrukmeters, babykleding etc. Kortom: deze spelers hebben hun bezoekers niet beschermd tegen privacygevoelige informatie. Gelijktijdig met de invoering van de Meldplicht Datalekken (hoge boetes wanneer een website gehackt is) zijn op 1 januari 2016 ook de boetes omhoog gegaan voor het lekken van privacygevoelige informatie.

Waar moet ik op letten bij het overstappen naar HTTPS?

Zodra je besluit om een SSL-certificaat aan te schaffen, zijn er verschillende zaken waar je op moet letten. Waarbij je eerder twee domeinen hebt gehad (de www-versie en de non www-versie) komen er bij het overstappen naar een HTTPS-versie eigenlijk twee domeinen bij:

  1. HTTP + www (voorbeeld: https://www.mvhmedia.be/)
  2. HTTP + non www (voorbeeld: http://mvhmedia.nl/)
  3. HTTPS + www (voorbeeld: https://www.mvhmedia.be/)
  4. HTTPS + non www (voorbeeld: https://mvhmedia.nl/)

In SEO-oogpunt wordt altijd geadviseerd een permanente doorverwijzing te maken (301-redirect) van het ene domein naar de andere. Staat dit niet goed ingesteld, kan Google dit beoordelen als Duplicate Content (omdat je in principe twee domeinen hebt met dezelfde inhoud). Met de eventuele komst van twee HTTPS-versies, is het van belang om drie van de vier domeinen van een 301-redirect te voorzien naar het overige domein. Of dit de www-versie of de non www-versie is, maakt voor Google niet uit, zolang er maar een 301-redirect is ingesteld.

De linkstructuur is naast de redirects ook van belang. Voor interne links wordt geadviseerd om direct de juiste hyperlink (met HTTPS) door te voeren. Hierdoor voorkom je dat er intern redirects actief zijn en dus kunnen zoekmachines de nieuwe links sneller en beter oppakken. Houdt hierbij ook de Sitemap en Robots.txt in de gaten.

Iets waar je wellicht minder vat op hebt, maar zeker niet onbelangrijk is, zijn externe links. In principe geldt hiervoor hetzelfde voor als bij interne links: probeer redirects te voorkomen. Een redirect kan namelijk ook (summier) invloed hebben op je websitesnelheid.

Hulp nodig bij het overstappen naar een beveiligde verbinding?

Ontvang je graag meer informatie over beveiligde verbindingen, waar je een dergelijke verbinding aan kunt schaffen, of heb je simpelweg hulp nodig bij het configureren van de HTTPS-versie? Neem gerust vrijlbijvend contact met één van onze specialisten op voor meer informatie of ondersteuning.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?