2015 zit er alweer bijna op dus is het tijd om alvast vooruit te kijken. Welke trends liggen er in het verschiet op het gebied van betaald adverteren?
Social Advertising
Wereldwijd wordt verwacht dat gespendeerd budget aan social media advertising zo rond de 29.9 miljard dollar zal zijn in 2016; een stijging van 69% ten opzichte van 2014.
Social Media advertising heeft veel voordelen voor zowel B2B als B2C adverteerders. Het afgelopen jaar zijn de advertentiemogelijkheden in bijvoorbeeld Facebook, LinkedIN en Twitter flink uitgebreid en verwacht wordt dat dit alleen maar gaat toenemen. Daarnaast wordt verwacht dat andere social media zoals Snapchat en Instagram ook een steeds grotere rol gaan spelen op advertentiegebied.
Met al deze verschillende platformen en advertentiemogelijkheden kan het een uitdaging zijn om een goede strategie te bedenken. Veel is afhankelijk van het soort bedrijf, je doelgroep en het soort advertenties dat je kan maken. Van branding tot conversie; alles is mogelijk wanneer de juiste aanpak gehanteerd wordt.
Video Advertising
Geschat wordt dat ongeveerĀ 74% van het internetverkeer in 2017 via video zal komen. Video en video advertenties zijn overal. Niet alleen is het op YouTube; ook op social media, nieuwssites, fora en websites zoals rtl.xl kom je het tegen.
Video is een relatief goedkope manier om je boodschap uit te zenden. Op YouTubeliggen de kosten per view zo rond de ā¬ 0,03. Het voordeel van video is dat er met relatief veel aandacht naar wordt gekeken door de gemiddelde internetbezoeker in vergelijking met bijvoorbeeld tekst-ads. Overigens kan het instellen van video advertenties op YouTube gewoon in Adwords en kan je net zoals bij Display een specifieke doelgroep targetten.
Video kan echter lastig zijn om goed te benutten. Het maken van een video die de aandacht trekt en de juiste boodschap uitzendt zonder dat het als irritant wordt ervaren kan lastig zijn. Daarnaast is het maken van een video simpelweg een stuk duurder dan bijvoorbeeld een tekstadvertentie. Tot nu toe behoren spelers op het gebied vanĀ video advertenties voornamelijk nog tot de āgrote jongensā. Niettemin wordt verwacht dat video advertising een steeds grotere rol gaat spelen en dat steeds meer MKB-bedrijven hier zich ook in gaan mengen.
Zoektermen
Met alle nieuwe mogelijkheden op het gebied van advertising is het niet gek dat sommige mensen zich afvragen of adverteren op basis van keywords zijn beste tijd heeft gehad. Dit is echter niet het geval.
Het gebruik van Google en andere zoekmachines stijgt nog steeds jaarlijks. Daarnaast blijft adverteren op keywords Ć©Ć©n van de makkelijkste kanalen om goed bij te sturen en is dit over het algemeen het best converterende kanaal.
Daarnaast heeft Adwords onlangs hun dynamische zoekmogelijkheden verbeterd. Dynamische zoekadvertenties die automatisch worden gecreƫerd op basis van de content van je website. Heb je een goede website met relevante content dan zal jouw advertentie worden getoond en laat je concurrenten met een mindere website achter je.
Mobiel
Uiteraard wordt mobiel steeds groter en groter, ook op het gebied van adverteren. Zie ook onze laatste blog over mobiel zoekgedrag.
Conclusie
Al met al is betaald adverteren nog steeds continu aan het veranderen. Belangrijk is om in te schatten of het voor jouw bedrijf zinvol is om mee te gaan met deze nieuwe trends. Mochten er verdere vragen zijn over de voor- en nadelen van deze nieuwe trends stuur dan een mail naar info@mvhmedia.nl