Zoekgedrag verandert, dat is een feit waar organisaties/bedrijven, (online) marketeers en andere belanghebbenden zich erg van bewust zijn. Het is ook helemaal duidelijk dat we ons al een tijd lang niet meer moeten focussen op de ‘traditionele’ zoekers. Zo weten we inmiddels dat het jaar 2015 meer mobiele zoekopdrachten kent dan desktop zoekopdrachten. Mobiele mijlpalen zullen zich ongetwijfeld doorzetten in het jaar 2016. In dit blogartikel zullen dan ook de verwachte trends gegeven worden om in te spelen op het zoekgedrag anno 2016.
Mobile first? Mobile only!
Mobile first is een term die je tegenwoordig vrijwel overal tegenkomt. Langzaam maar zeker gaan we toe naar een mobile only wereld. Dit riep Larry Page (één van de oprichters van Google) in 2014 al: ‘“We are no longer in a mobile first world, we are in a mobile only world”. Zo werd op 18 november 2014 het Voor mobiel-label geïntroduceerd en werd vanaf 21 april 2015 voorrang gegeven mobiele websites binnen de mobiele organische resultaten. Natuurlijk gaat de term mobile only voor nu nog een beetje te ver, omdat desktop absoluut nog erg belangrijk is. Hoewel mobiele transacties/aankopen stijgen, stijgen en blijven stijgen, worden smartphones ook vooral nog gebruikt als oriënterend apparaat. Uit een onderzoek van iAcquire en Surveymonkey blijkt dat 70% van mobiele zoekopdrachten leidt tot een actie op een website, binnen één uur! Hierin speelt het eerder genoemde Voor mobiel label een belangrijke rol, want in hetzelfde onderzoek wordt beweert dat 40% afhaakt zodra een zoekresultaat niet mobielvriendelijk is.
Gesproken zoekopdrachten
Het mobiele zoeken wordt steeds ‘slimmer’. Door de eindeloze marktonderzoeken van Google en de technieken die ze inzetten om hierop in te spelen, vindt de gebruiker vrijwel altijd wat hij of zij zoekt. Hoewel gesproken zoekopdrachten nogal ongebruikelijk en zeker futuristisch in de oren klinkt, wordt deze techniek al erg veel gebruikt. Er wordt zelfs beweert dat meer dan de helft (ongeveer 55%) van de tieners deze techniek tegenwoordig dagelijks gebruikt.
Niet alleen de zoekmachine Google speelt hierop in, maar ook in de nummer 2 zoekmachine wordt deze techniek al veelal gebruikt: YouTube.
Long tail zoektermen
Een mobiel is meer en meer een persoonlijke assistent. Long tail zoekwoorden (combinaties met drie of meer woorden) bevatten minder concurrentie. Consumenten die zoeken via een spraakopdracht, stellen in veel gevallen een vraag aan hun smartphone. Deze vraag bevat vrijwel altijd meer dan drie woorden en zijn dus long tail. Ook wanneer iemand long tail zoekwoorden gebruikt zonder een spraakopdracht, ondervindt je minder concurrentie. Toevalligerwijs heeft Google vandaag de lijst met de meest populaire zoekopdrachten van 2015 gepubliceerd. Daarin komen veel toplijsten naar buiten, waarin met name wordt ingezoomd op termen als ‘Wat is’ en ‘Hoe werkt’.
In de lijsten hierboven zijn enkel long tail zoekwoorden te zien. Verwacht wordt dat deze trend zich ook zeker in 2016 gaat doorzetten. Voor ondernemers kan het dus ontzettend interessant zijn om op long tail zoektermen in te spelen, om specifiek verkeer naar je website te trekken. Dit kan kanaalbreed als we naar dit soort zoekwoorden kijken, omdat YouTube hierin een uitkomst kan bieden.
Scenario: Je bent ‘live’ je Google Chromecast aan het installeren bent maar ondervindt problemen. Het eerste wat je doet je Zwitsers zakmes alias je smartphone pakken voor een oplossing. Op de term ‘hoe werkt chromecast’ kan perfect antwoord gegeven worden via een instructievideo via YouTube.
Directe antwoorden zijn winnaar
Consumenten willen steeds minder moeite doen voor. Dat is ook exact waar Google naar streeft: zo snel mogelijk de meest relevante informatie geven. Typ (of spreek) je in Google in wat voor weer is het en je krijgt direct een weersverwachting:
Kijkend naar mobiel, kan het belangrijk zijn dat iemand direct informatie krijgt zonder door te klikken. Een voorbeeld hiervan kan Rich Snippets zijn, waarover we al eens een blogartikel schreven. Zo ziet iemand direct of een bepaald product op voorraad is of niet. Zo vermijd je loze klikken. Voor B2B-bedrijven kan een telefoonnummer belangrijk zijn in de zoekresultaten. Moeten ze bij jouw resultaat eerst doorklikken voor een telefoonnummer en kunnen ze bij een concurrent direct contact opnemen vanuit de zoekresultaten, zullen ze waarschijnlijk naar je concurrent gaan.
Lokaal zoeken
Eerder hebben we het belang van lokaal vindbaar zijn al eens onderstreept in dit blogartikel. Een smartphone zou niet smart zijn als het niet locatie georiënteerd was. Smartphones, maar ook wearables (Apple Watch, Google Glass etc.) maken het mogelijk eenvoudig informatie op te zoeken uit de omgeving. Google en andere zoekmachines spelen hier op in door zoekresultaten lokaal georiënteerd te tonen!
Meer vragen over zoekgedrag in 2016?
Uiteraard zijn er nog talloze strategieën en input voor 2016 te bedenken én te verwachten. In dit blogartikel hebben we slechts een aantal (verwachte) trends op een rijtje gezet. Heb je vragen, opmerkingen of wil je graag meer weten over toekomstig zoekgedrag? Neem dan contact op met één van onze specialisten.