Steeds vaker lezen we, maar merken we als online marketing bureau, dat lokale vindbaarheid steeds belangrijker wordt. Veel MKB-bedrijven focussen zich op hun offline vindbaarheid. Maar is het tegenwoordig niet net zo belangrijk om goed vindbaar te zijn in de online zoekresultaten? Wij zijn ervan overtuigd, mede doordat mensen hun producten en diensten vooral zoeken in hun eigen regio. Vele onderzoeken wijzen ook uit dat een lokale zoekopdracht ook beter converteert dan een niet-lokale zoekopdracht. In principe is dit ook logisch, omdat een lokale zoekopdracht specifieker is.
Google is in de loop der jaren behoorlijk slim geworden, maar update haar algoritme nogĀ regelmatig. Doel van Google blijft uiteraard om het meest relevante resultaat te laten zien bij een zoekopdracht. Onlangs, op 6 augustus 2015, heeft Google ook een update uitgevoerd met betrekking tot de lokale vindbaarheid. Voorheen liet Google 5 of 7 lokale resultaten zien, tegenwoordig nog maar 3. Als voorbeeld nemen we even de zoekterm ābakker dongenā. We gaan er dus even vanuit dat we op zoek zijn naar een Bakker uit Dongen. Onderstaande afbeelding geeft aan dat er daadwerkelijk maar 3 lokale zoekresultaten worden weergegeven:
Doordat het aantal resultaten is teruggedrongen naar 3, lijkt het in eerste instantie moeilijker om lokaal vindbaar te zijn. Wat opvalt is dat de organische resultaten anders zijn dan de lokale (Google Maps) resultaten. Hier liggen dus voldoende kansen, mede omdat organische resultaten nog altijd een hogere doorklikratio hebben. En door het terugdringen van 5 of 7 lokale resultaten naar 3 lokale resultaten, is er āmeer ruimteā voor organische advertenties.
Daarnaast heeft Google bijna altijd beschikking over uwĀ locatie (IP). Een zoekopdracht in Dongen-Zuid kan daardoor andere resultaten tonen dan een zoekopdracht in Dongen-Noord. Dit onderstreept nogmaals het belang van de online aanwezigheid van uw business. Iemand die in Dongen-Zuid op zoek is naar een bakker, is uiteraard een (zeer) potentiele klant voor uwĀ bakkerij die gevestigd is in Dongen-Zuid.
Lokale SEO voor eenĀ webshop, heeft dit nut?
Aannemelijk is dat lokale SEO geen nut heeft als uĀ een webshop bezit die landelijk, of zelfs internationaal levert. Is deze aanname correct? Wij vinden van niet. Veel webshops laten hierin namelijk kansen liggen. In ons vorige blogartikel werd er al aandacht besteed aan mobiele cijfers. Deze zijn ontzettend belangrijk, omdat er meer mobiele zoekopdrachten zijn dan bezoeken via de desktop. Zelfs al is uwĀ āhoofdkantoorā gewoon uwĀ huiskamer of zolderkamer, meld de ondernemingĀ altijd aan bij Google Mijn Bedrijf! Dit wekt uiteraard ook vertrouwen op. Mobiele apparaten zijn tegenwoordig standaard in een aankoopproces. Al dan niet oriĆ«nterend (om daarna via de desktop aan te kopen), maar ook steeds meer als eindfase. Wat heeft dit dan te maken met lokale SEO? In principe alles. Er wordt steeds vaker op de mobiele telefoon geshopt, ook als mensenĀ onderweg zijn. Doordat de lokatievoorziening ingeschakeld staat, toont Google vaak de dichtstbijzijnde resultaten. Dat betekent dat mensen die in uwĀ regio zoeken (ook al zijn ze op doorreis), zomaar op uwĀ webshop terecht kunnen komen!
Lokale vindbaarheid tips:
Er zijn talloze manieren en trucs die uitgevoerd kunnen worden op basis van lokale SEO. Hieronder hebben weĀ een aantal quick-wins beschreven:
- Standaard adviseren we een aanmelding en optimalisatie op Google Mijn Bedrijf.
- Google+ pagina. Deze bevat ook duidelijk uwĀ contact- en locatiegegevens.
- Reviews door uwĀ klanten. Deze worden namelijk ook in de lokale zoekresultaten getoond. Dit betekent dat uwĀ resultaat meer opvalt, maar daarnaast wekt het uiteraard ook vertrouwen.
- Keywords gerelateerd aan plaatsnamen. Hoewel dit nooit overdreven moet worden, kunnen keywords gerelateerd aan een plaatsnaam zeer interessant zijn. Deze long-tail zoektermen hebben namelijk minder concurrentie en is uiteraard zeer specifiek. Mits uĀ niet aan keyword stuffing doet, kan dit behoorlijk bijdragen binnen de organische resultaten.
Is uwĀ bedrijf al lokaal vindbaar?
Als online marketing bureau zijn we constant bezig met vraagstukken die gaan over lokale vindbaarheid. Zeker omdat ook Google steeds verandert in haar algoritme, blijft dit voor sommige bedrijven een complex vraagstuk. Laat uw website of webshop daarom door ons vrijblijvend beoordelen op basis van de SEO-scan.
Bronnen: Graphic – Free Vector Art by Vecteezy!