Google heeft zijn nieuwste versie van Google Analytics gelanceerd, namelijk webanalyse platform, Google Analytics 4. Vorig jaar werd er een Google Analytics App + Web property in bèta gelanceerd en nu borduurt Google daar op voort met deze nieuwe, gratis versie van Analytics. Google Analytics 4 biedt veel verschillende nieuwe functies die speciaal ontworpen zijn om marketingbeslissingen te verbeteren en een hogere ROI te behalen. Ben jij intussen ook zo nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe functionaliteiten? Wij hebben een aantal even op een rijtje gezet.
Nieuwe functies binnen Google Analytics 4
Nieuwe inzichtelijke rapporten
Een opvallend verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics is de manier waarop rapporten zijn georganiseerd. Er zijn verscheidene nieuwe rapporten toegevoegd, waaronder gebruikersacquisitie-, engagement- en retentierapporten. Met behulp van deze rapporteren krijg jij als websitebeheerder een completer beeld van de gehele klantreis van jouw bezoekers. Dat gaat bijvoorbeeld van acquisitie, tot conversie en retentie. Het geeft onder andere inzicht in welke kanalen nieuwe klanten genereren, hoe websitebezoekers met je website omgaan en of ze op je website blijven na een conversie. Dat zijn al heel wat extra inzichten, maar er is nog meer.
Klantgerichte metingen
Met Google Analytics 4 krijg je met deze nieuwe rapporten een completer beeld van hoe jouw klanten via verschillende apparaten met jouw website omgaan. Waar het voorheen enkel mogelijk was om apparaat specifieke metingen te maken, biedt de nieuwe Google Analytics nu klantgerichte metingen aan. De gegevens van je mobiele website, de app en de desktop website worden nu gebundeld. Zo heb je dus de optie om je bezoekers in zijn totaliteit te analyseren, super handig!
Slimmere inzichten en voorspellingen
Alhoewel Google Analytics al enige tijd gebruikt maakt van Machine Learning inzichten, kan de nieuwe versie van Google Analytics je nu laten weten wanneer er belangrijke gegevenstrends zijn. Google Analytics 4 gebruikt machine learning om bijvoorbeeld producten of productgroepen te identificeren, waarnaar de vraag stijgt vanwege nieuwe klantbehoeften. Deze inzichten helpen jou te anticiperen op acties die bezoekers in de toekomst op de website kunnen ondernemen.
Google heeft beloofd om in de loop van de tijd nog meer voorspellende statistieken toe te voegen. Hiermee kan er bijvoorbeeld worden ingeschat welke potentiële inkomsten er verdiend kunnen worden met een specifieke doelgroep. Je kunt hier handig op in spelen door doelgroepen te creëren met een hogere waarde.
Diepere integratie met Google Ads
Gebeurtenis-tracking zonder code
Verbeterde gegevensbeheer
Hoe nu verder?
Zoals al eerder vermeld is, blijft Google investeren in meer nieuwe voorspellende statistieken. Uiteraard houden wij deze ontwikkelingen nauw in de gaten. Wanneer er nieuwe updates zijn met betrekking tot dit onderwerp dan zullen we jullie hiervan op de hoogte brengen.
Ben jij nieuwsgierig geworden naar de nieuwe versie van Google Analytics of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op en dan kijken wij graag met jou mee.