De feestdagen komen steeds dichterbij, Black Friday is nu in volle gang en de kerstdagen staan zo weer voor de deur. Dit betekent kerstinkopen doen. Was jij van plan om binnenkort de winkelstraten in te gaan om al je kerstinkopen te gaan doen? Denk dan even twee keer na. Met de nog steeds groeiende corona besmettingen in Nederland wil je toch helemaal niet in een drukke winkelstraat rondlopen en wachten voor winkels voordat je naar binnen mag? Precies, en daar heeft Pinterest een oplossing voor.
Ooit begon Pinterest als een platform voor moodboards en ādo it yourselfā filmpjes. Inmiddels groeit Pinterest door tot een van dĆ© conversieplatformen van dit moment. Vorige maand rapporteerde Pinterest nog een omzetstijging van 58% op jaarbasis voor het derde kwartaal. Daar horen natuurlijk ook veel nieuwe ontwikkelingen bij. Ben jij zelf nog niet zichtbaar met je producten op Pinterest en weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Lees dan zeker verder!
Pinterest business account
Voordat je kunt verkopen op Pinterest is het van belang dat je een zakelijk Pinterest account hebt. Hiermee kun je niet alleen productpins aanmaken, maar je krijgt ook direct inzicht in de Pinterest-statistieken over hoe je pins presteren.
- Wanneer je Pinterest nog helemaal niet gebruikt, kun je direct een nieuw zakelijk account aanmaken via: https://nl.pinterest.com/business/create/.
- Heb je al wel een persoonlijk account op Pinterest? Koppel dat een nieuw zakelijk account aan je persoonlijke account. Je gebruikt hetzelfde e-mailadres en wachtwoord voor beide accounts. Is dat even gemakkelijk! Dit doe je door in te loggen op je persoonlijke account, door te gaan naar instellingen en dan bij accountwijzigingen naast gekoppeld zakelijk account op aan de slag
Pinterest tag
Nadat je zakelijke account is aangemaakt kun je de Pinterest tag installeren. Dit is een stukje JavaScript-code dat je op je website kunt plaatsen om data te verzamelen voor conversies en doelgroepen te maken op basis van acties die bezoekers op je website uitvoeren.
Pinterest tag helper
Met de Pinterest-tag helper extensie kun je gemakkelijk controleren of de Pinterest-tag op de juiste manier op de website is geplaatst. Standaard wordt een Pageview doorgemeten, maar je moet daarnaast nog wel aan de slag om andere conversiepunten die voor jouw website van belang zijn door te meten. Niet onmisbaar natuurlijk. Anders kun je nooit de resultaten van je advertenties beoordelen!
Pinterest catalogi
Nadat je zakelijke account is aangemaakt en de Pinterest-tag is geplaatst kun je heel gemakkelijk je volledige productcatalogus in Ć©Ć©n keer in productpins veranderen. Gebruik je op dit moment bijvoorbeeld al een feed voor Facebook shopping of Google shopping? Upload deze feed dan direct in Pinterest en je kunt aan de slag met Pinterest shopping!
Productgroepen aanmaken
Wanneer al je producten zijn goedgekeurd binnen Pinterest catalogi kun je aan de slag met het maken van productgroepen. Pinterest helpt ons daar alvast een handje bij en maakt standaard op basis van de informatie in je feed handige productgroepen aan:
Vervolgens kun je deze productgroepen uitbreiden met productgroepen die voor jou van belang zijn. Verkoop je bijvoorbeeld kleding? Dan is het relevant om productgroepen aan te maken met de verschillende kledingstukken zoals jurken, truien, jeans etc.
Productgroepen zichtbaar in je home-feed
Wanneer je productgroepen hebt aangemaakt kun je deze met 1 druk op de knop uitlichten door het sterretje in catalogi te gebruiken. Je producten zijn dan direct zichtbaar in je homefeed.
In bovenstaande voorbeeld zijn alle producten uitgelicht. Met een bijgewerkt profiel kunnen verkopers hun winkeltabblad omtoveren tot een etalage met aanbevolen producten op voorraad, gerangschikt op categorie, aanbevolen productgroepen en dynamisch gemaakte aanbevelingen. Een echte must wanneer je het ons vraagt!
Filteren op productpins
Ben je concreet op zoek naar een specifiek product zoals bijvoorbeeld gouden sieraden? Type je zoekopdracht dan in de zoekbalk binnen Pinterest en filter daarna op productpins. Je krijgt nu alleen de shopable productpins te zien.
Catalogi updates
Het is nu sneller en eenvoudiger voor verkopers om hun catalogi te uploaden en shopping-advertenties te activeren, met snellere opname van catalogusfeeds, video als de belangrijkste held in collecties, collecties als een nieuwe shopping-advertentie-indeling en een nieuwe voorkeursplanningstool waarmee retailers alles kunnen uploaden naar Pinterest in hun eigen tijd.
Collecties als winkeladvertentie-indeling
Nieuw binnen Pinterest is de mogelijkheid om een collectie advertentie in te zetten met verzamelingen vanuit je catalogi. Je kunt nu Ć©Ć©n hoofditem kiezen en een bijbehorende productgroep selecteren om een inspirerende advertentie te maken met meerdere afbeeldingen. Nieuw is daarbij dat je als hoofditem ook een video kunt selecteren. Dit maakt de nieuwe creative helemaal gaaf en als je het aan ons vraagt een must-do om direct in te gaan zetten!
Voorkeursplanningstool
Pinterest heeft de catalogi interface aangepast zodat het gemakkelijker is om verkoper te worden op Pinterest. Door zelf een tijdstip in te geven wanneer je feed opnieuw moet worden opgehaald zorg je ervoor dat je feed altijd up-to-date is.
Automatisch bieden
Ook Pinterest kan niet achterblijven om automatische biedstrategieƫn in te zetten. Het is nu dan ook mogelijk om met de doelstelling catalogusverkopen een automatische biedstrategie te gebruiken. Pinterest beheert dan je biedingen en past deze aan om zo veel mogelijk resultaat te behalen voor het ingestelde budget. We kennen de bied strategieƫn natuurlijk allemaal al vanuit Google Ads en Facebook/Instagram advertising en weten dat de resultaten daar aanzienlijk van verbeteren. Zeker het testen waard dus voor je eigen Pinterest campagnes!
Conversie-inzichten en analyse
Krijg zicht op de hele reis van de pinner met behulp van het vernieuwde dashboard met conversiestatistieken. Zodra je met conversie campagnes bent begonnen, kun je de rapportagetools gebruiken voor conversieanalyse en krijg je beter inzicht in alle gebeurtenissen die hebben bijgedragen aan conversies vĆ³Ć³r de laatste klik. Je kunt meerdere attributieweergaven vergelijken om de impact van je campagnes te analyseren.
Direct aan de slag met Pinterest shopping?
Ben je na het lezen van deze informatie ook zo enthousiast geworden en wil je direct aan de slag met Pinterest shopping, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag verder met social media marketing. Neem vrijblijvend contact met ons op.