Zoals we in onze blog over SEA trends 2021 al benoemde, verwachten we het komend jaar meer focus op visualisering. Binnen Google Ads zien we steeds meer updates die hierop wijzen. Zo worden ook de mogelijkheden en verbeteringen voor Discovery Ads steeds uitgebreider. Maar wat zijn Discovery Ads en wat zijn de voordelen voor jou?
Wat zijn Discovery Ads?
Discovery Ads zijn visuele en inspirerende merkadvertenties. Discovery Ads zijn typen display advertenties waarmee je gebruikers bereikt in de see-fase van de funnel. De advertentie bestaat uit grote afbeeldingen voorzien van een koptekst en korte beschrijving die zich eenvoudig aanpassen naar de beschikbare advertentieruimte. De Discovery Ads worden vertoond op de startpagina van YouTube, in de tabbladen ‘Promoties’ en ‘Sociaal’ in Gmail, en op Google Discover. Google Discover is een Google-app waar je content en nieuwsberichten kunt zien op basis van je zoekopdrachten via Google Search en Google Chrome. In de onderstaande afbeeldingen zie je hoe dit er in YouTube en Gmail uit ziet.
Wat zijn de voordelen van Discovery Ads?
Nu je weet wat Discovery Ads zijn, wil je natuurlijk ook weten wat de voordelen van Discovery zijn. We bespreken de belangrijkste voordelen hieronder met je.
Nieuwe klanten die openstaan voor jouw product of dienst.
Een van de voordelen van Discovery is dat je een erg groot publiek kan bereiken. Volgens Google kun je maandelijks tot 2,9 miljard internetgebruikers te bereiken. Het mooie aan Discovery is dat je consumenten kan bereiken op basis van doelgroepen. Net als bij Display heb je hier keuze in demografische, in-market- en affiniteitsdoelgroepen. Maar aangepaste doelgroepen zijn hierbij nog interessanter. Deze doelgroepen zijn gebaseerd op basis van eerder zoekwoorden, interesses of websites die iemand bezoekt.
Met de doelgroepen voor Discovery kun je dus consumenten bereiken die open staan voor het ontdekken van jouw producten of diensten, gebaseerd op de eerdere interactie met Google.
Advertenties op basis van Machine Learning.
Machine learning heeft een steeds grotere rol binnen Google Ads. Dit zie je ook weer terug in Discovery Ads. Discovery Ads zijn wat dat betreft vergelijkbaar met responsieve advertenties. Bij Discovery Ads zul je ten minste één afbeelding, een logo en maximaal 5 koppen & beschrijvingen moeten ingeven. Het algoritme van Google zoekt de beste combinatie om aan de potentiële klanten te vertonen. Hoe meer afbeeldingen, koppen en beschrijvingen je ingeeft, hoe beter het algoritme van Google hier de beste combinatie kan samenstellen.
Wanneer de Discovery campagne genoeg data heeft ontvangen kun je per advertentie bij ‘itemdetails weergeven’ de prestaties van de zoekwoorden, beschrijvingen en afbeeldingen bekijken. Op basis van deze prestaties kun je zelf ook slecht presterende koppen, beschrijvingen of afbeeldingen vervangen.
Laat je advertentie aansluiten op de doelstelling
In Discovery heb je twee typen advertenties, namelijk: Discovery-carrousel advertenties en standaard Discovery advertenties.
Een Discovery-carrousel is een advertentie in carrouselvorm, hierbij kunnen de gebruikers door swipen naar verschillende afbeeldingen. De carrousel advertentie is dus met name interessant als je verschillende producten of categorieën wilt tonen. De carrousel advertenties kunnen ook ingezet worden als remarketing. Je kunt hier de bezoekers nogmaals herinneren aan jouw producten.
De standaard Discovery advertentie toont maar één statische afbeelding. Dit type is dan juist meer geschikt om merkbekendheid te genereren of één nieuw product uit te lichten.
Het verschil in Discovery en Display
Hoewel Discovery veel weg heeft van Display zijn er toch belangrijke verschillen tussen deze twee. Zo ligt de CTR bij Discovery vaak een stuk hoger dan bij Display. Maar de belangrijkste verschillen zitten in de biedstrategie en de plaatsingen.
Verschil in biedstrategie
Bij een Discovery campagne heb je de mogelijkheid om uit twee biedstrategieën te kiezen:
- Aantal conversies maximaliseren: Hierbij worden de biedingen door Google geoptimaliseerd om zoveel mogelijk conversies te realiseren binnen het budget.
- Kosten per conversie (doel-CPA): Ook hierbij worden zoveel mogelijk conversies gegenereerd binnen het budget, maar dan tegen een kosten per conversies die je opgeeft.
Doordat je de biedstrategieën vooral gericht zijn op conversies is een Discovery campagne meer een conversie campagne. Terwijl Display vaak meer als bereik campagne wordt gezien.
Bij Display zijn er naast de bovenstaande biedstrategieën ook de volgende biedstrategieën beschikbaar: handmatige CPC, klikken maximaliseren, zichtbare CPM en doel-ROAS. Wel is er aangekondigd dat er binnenkort ook voor Display enkel slimme biedstrategieën beschikbaar zullen zijn.
Verschil in plaatsingen
Een ander groot verschil is de plaats waar de advertenties worden vertoond. Zoals we in het begin al even kort benoemde worden Discovery Ads vertoond op de startpagina van YouTube, in de tabbladen ‘Promoties’ en ‘Sociaal’ in Gmail, en op Discover. Display Advertenties kunnen op een van de 2 miljoen Google Display websites vertoond, in een YouTube Video en in Gmail.
Door zowel Discovery als Display campagnes in te zetten, maak je de marketingmix nog sterker. Wanneer je beide campagnes inzet ben je zichtbaar op de plaatsingen van Discovery en Display, hierdoor kan je doelgroep dus niet meer om jouw merk of product heen.
Meer weten over Discovery Ads?
Ben jij na het lezen van deze blog enthousiast geworden over Discovery Ads of wil je meer weten over zoekmachine adverteren? Wij helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op.
Meer updates?
We houden je graag op de hoogte.
- Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
- Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
- Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer.
- Maximaal één keer per maand
- Updates van het beste Digital Marketing Agency van België