Vanuit je conversiecampagnes wil je natuurlijk de juiste producten tonen aan de doelgroep die hier interesse in heeft. Hoe meer mensen de producten te zien krijgen waar zij op dat moment interesse in krijgen, hoe meer aankopen jij zult behalen met je campagnes. Je kunt kiezen om een brede retarget doelgroep in te zetten zoals alle websitebezoekers van de afgelopen 14 dagen, maar wat als je nu een retarget doelgroep maakt die zorgt voor halvering in je CPA en een driedubbele ROAS?
Het meest relevante advertentiemateriaal
Je herkent het vast wel. Je kijkt op Facebook of Instagram en krijgt een advertentie te zien. Hoe fijn is het als deze precies aansluit op de producten waar jij juist naar op zoek bent? Op het moment dat je producten te zien krijgt die niet aansluiten bij je wensen zul je er, zonder er naar te kijken, voorbij scrollen. Op het moment dat het producten zijn waar jij op dat moment naar op zoek bent, stop je met scrollen. Je kijkt misschien nog wel verder naar de andere producten die dit bedrijf te bieden heeft. Staat het je volledig aan? Dan doe je natuurlijk ook nog die aankoop!
Dit is natuurlijk het ideaalbeeld wat er bestaat als je een campagne opzet. Gelukkig hoeft het niet moeilijk te zijn. Met het juiste advertentiemateriaal en de juiste targeting zorg jij er voor dat je content zo relevant is voor je doelgroep dat ze wel over moeten gaan tot aankoop.
(bron Facebook)
Om de juiste content te tonen kun je aan de slag gaan met een conversiecampagne en mensen retargeten die je website hebben bezocht. Je kunt ook werken met de āverkopen uit catalogusā campagne vanuit Facebook. Of je zet zelf samengestelde doelgroepen in die geheel voldoen aan jouw voorwaarden met dynamische remarketing. Op deze manier heb je zelf veel meer invloed wie wat te zien krijgt. Op die manier kun je daarnaast duidelijk zien wat de beste producten zijn om te verkopen via social media en leer je je doelgroep nog beter kennen.
Targeting mogelijkheden
Doelgroepen kun je op allerlei manieren inrichten binnen Facebook en Instagram. Je kunt ze maken op basis van interesses, op basis van je pixel en op basis van vergelijkbare doelgroepen. De meest waardevolle doelgroepen zijn altijd de doelgroepen van je pixel. Waarom? Dit zijn de mensen die al bekend met je zijn en zij zullen sneller tot actie overgaan als zij een advertentie van jouw bedrijf te zien krijgen.
Hoe gedetailleerder jij kunt meegeven waar jouw doelgroep aan moet voldoen, hoe specifieker je dus ook je content af kunt stemmen op deze personen. Let wel op: als je doelgroepen te klein zijn kan het voorkomen dat je advertenties niet worden getoond of de frequentie heel hoog oploopt. Doelgroepen zijn te klein als ze bestaan uit minder dan 1.000 personen. Je kunt dit terug vinden onder je aangepaste doelgroepen. Een te hoge frequentie zorgt uiteindelijk voor irritatie of advertentievermoeidheid. Dit willen we natuurlijk voorkomen. Daarom is het altijd goed om in ieder geval alle mogelijke doelgroepen op basis van de pixel aan te maken en ze in te zetten als ze groot genoeg zijn.
Doelgroepen op basis van standaard conversiegebeurtenissen
Basis conversiegebeurtenissen zijn gebeurtenissen zoals:
- Inhoud bekijken
- Toevoegen aan winkelwagen
- Aankoop
- Contact opnemen
Als je deze conversiepunten op je website hebt geĆÆnstalleerd kun je hier een doelgroep van maken en mensen retargeten die binnen deze doelgroep vallen. Je weet alleen niet exact wat iemand heeft bekeken en daardoor kun je dus je content niet heel specifiek afstemmen op wat men heeft bekeken.
De enige manier om het specifiek af te stemmen is door de catalog in te schakelen en te zorgen dat alle producten en conversiegebeurtenissen exact zijn doorgemeten. Door dan te kiezen voor dynamische remarketing weet Facebook precies welke informatie voor wie interessant is en wie dus welk product te zien krijgt. Uiteindelijk weet jij alleen niet om welk product dit gaat.
Doelgroepen op basis van webpaginaās
Doelgroepen kunnen dus gemaakt worden op basis van de pixel en de standaard conversiegebeurtenissen die daar onder vallen. Daarnaast is het ook mogelijk om je doelgroepen verder af te stemmen op bepaalde paginaās op jouw website die ze hebben bezocht. Op die manier maak je het dus al doelgroepen waarvan je zeker bent dat zij gericht op zoek zijn naar bepaalde informatie of producten. Hier kun je je content dan wel duidelijker op inrichten, want je weet wat deze doelgroep wil zien!
De geavanceerde (re)targeting
Tot slot is er nog de geavanceerde manier van targeten. Stel, je hebt een webwinkel en je verkoopt kleding voor zowel volwassenen als kinderen en alle producten staan op Ć©Ć©n productpagina. Sommige personen zullen heel gericht alleen op zoek zijn naar kleding voor hun zoon of dochter en niet voor zichzelf op zoān website. Anderen willen juist geen kleding voor kinderen zien. Hoe ga je hier onderscheid in maken en hoe zorg je dat je de juiste content aan de juiste personen toont? Dat kan door de filters op je website door te meten en hier doelgroepen van te maken.
Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld een online elektronica webwinkel. Stel, je wilt de personen targeten die naar een bepaald formaat of type TV hebben gekeken. Deze personen kun je, door het filter door te meten op je website, vervolgens in een doelgroep plaatsen. Vervolgens kun je hen een advertentie laten zien op het moment dat dit type of formaat TV in de aanbieding is. Kijk eens hoe het aantal aankopen en de ROAS dan zal gaan stijgen!
Toegepast in de praktijk
Uiteraard hebben wij de geavanceerde targeting ook toegepast in de praktijk. Dit hebben wij gedaan bij een online skincare webshop. Hier zijn filters doorgemeten van huidproblemen. Op basis van deze informatie zijn productgroepen gemaakt en zo krijgt iedereen 100% zeker de producten te zien waar zij in eerste instantie ook naar op zoek waren binnen de website.
Vervolgens hebben we deze advertenties laten zien aan de doelgroep en dit vergeleken met de resultaten vanuit de doelgroep die eerder producten aan de winkelwagen hebben toegevoegd.
Hier behaalden we een 5 x hogere ROAS dan de personen die een product aan de winkelwagen hebben toegevoegd in de afgelopen 15 dagen. Daarnaast zijn de kosten per aankoop 4 x goedkoper bij deze doelgroep.
Na het zien van deze positieve resultaten zijn we natuurlijk verder gaan testen. Binnen de nieuwe test plaatsten we ook de personen in een aparte doelgroep die in de afgelopen 7 dagen een product aan de winkelwagen hadden toegevoegd.
Hier zien we ruim een verdrievoudiging van de ROAS van de personen die in de afgelopen 7 dagen een product in de winkelwagen hebben geplaatst. Kijken we naar personen die dat de afgelopen 15 dagen hebben gedaan is dit een vertienvoudiging!
Met zoān hoge ROAS is het ook zeker de moeite waard om je budget te gaan verhogen. Dit zorgt misschien voor een lagere ROAS, maar uiteindelijk wel voor meer aankopen. Ga daarom eerst op zoek naar de producten die voor jou de hoogste ROAS opleveren en bepaal daarna je budgetverhoging.
Ook je ROAS verdrievoudigen?
Facebook ākentā het probleem van jouw ideale doelgroep door de waardevolle data die jij verzamelt met de pixel. Ga daarom vandaag nog aan de slag met geavanceerd targeting en verdrievoudig je ROAS.
Wil je meer weten over geavanceerde targeting of heb je vragen na het lezen van deze blog? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!