21 en 22 juni is het weer zover; Amazon Prime Day! Hét koopjesfestijn van Amazon wordt voor de 2e keer in Nederland gehouden, maar wordt wereldwijd al sinds 2015 georganiseerd. De Amazon variant van Black Friday is al jaren een doorslaand succes; vorig jaar kwam de totale omzet in 19 landen op 10.4 miljard dollar uit. Vooral de categorieën elektronica, fashion, tuin en outdoor zijn populair.
Zoals de naam al doet vermoeden is Amazon Prime Day speciaal voor Amazon Prime members, waarvan de teller wereldwijd ondertussen boven de 200 miljoen betalende Prime-leden staat. Voor Amazon is het dan ook vooral doel om zoveel mogelijk nieuwe Prime members te verzamelen tijdens Prime Day, voor jou als verkoper draait het natuurlijk vooral om de verkopen!
Hoe maak je als verkoper nu maximaal gebruik van Amazon Prime Day?
Om deel te nemen aan de officiële Prime Day Deals moet je als verkoper kunnen leveren onder Prime voorwaarden, wat je als externe verkoper kan via Fulfillment by Amazon (FBA) of Seller Fulfilled Prime (SFP).
Je hebt de volgende deal mogelijkheden tijdens Prime Day:
- Lightning deals – Om deze kortingen staat Prime Day bekend; kortingen die voor een korte periode van bijvoorbeeld een paar uur beschikbaar zijn.
- Deals of the day – Deze 24-uurs durende aanbiedingen op de gelijknamige pagina’s zijn net als de Lightning deals een groot deel van de succesformule van Prime Day.
- Coupons – Coupons zijn te herkennen aan de oranje tag naast de aanbiedingsprijs. Hierbij maak je vouchers aan zodat klanten korting krijgen bij het afrekenen.
- Prime Early Access Deals – Speciaal voor Prime Leden worden bepaalde deals net iets eerder beschikbaar om van te profiteren.
Aan het deelnemen aan bovenstaande deals zitten wel voorwaarden om ervoor te zorgen dat alleen de beste deals tijdens Prime Day de zichtbaarheid krijgen die ze verdienen. Zo kost een Lightning
Deal 750 dollar en dien je minimaal 20% korting te geven. Hier bovenop komen nog je standaard Amazon verkoopkosten.
Het maximaliseren van je Prime Day succes ligt breder dan enkel deelnemen met een Prime deal. Zorg ervoor dat al je Marketplace processen op maximale capaciteit draaien en zorg er dus voor dat je 100% klaar bent voor Prime Day. Denk hierbij aan je voorraadniveau (bij Amazon), optimale productcontent, inzet van Amazon Advertising voor extra zichtbaarheid en een sterk bemande klantenservice.
Deelnemen aan Prime Day geeft dus een aardig kostenplaatje, maar de omzetpotentie is enorm. Bekijk dus eerst goed of de Prime Day rekensom voor jouw product klopt!
Ik verkoop zonder Prime Delivery. Kan ik ook profiteren van Amazon Prime Day?
Ook zonder te voldoen aan alle Prime levervoorwaarden, kun je uitstekend profiteren van Amazon Prime Day. Immers stijgen de bezoekersaantallen op Amazon enorm hard, waaronder ook het normale zoekverkeer. Je kunt dus tijdens Prime Day zeker een piek in traffic verwachten op je productpagina’s, zorg er dus voor dat die buybox van jou is en je voldoende voorraad hebt op je producten.
De inzet van Amazon Advertising kan jouw producten tijdens Amazon Prime Day extra zichtbaarheid geven. Waarschijnlijk adverteer je al op Amazon, neem dus zeker je advertentie campagnes nog eens onder de loep te nemen. Kijk dus goed naar de kwaliteit van je campagnes en zorg ervoor dat je voldoende budget beschikbaar hebt. Het is verstandig om je budget voor de week rond Prime Day minimaal te verdubbelen.
Hulp nodig om je voor te bereiden op Amazon Prime Day?
Bij MvH Media hebben we tijdens voorgaande edities al ervaren hoe groot het succes van Amazon Prime Day kan zijn voor onze verkooppartners. Interesse om deel te nemen of ervoor te zorgen dat je maximaal profiteert van dit event? Neem dan zeker even contact met ons op, we helpen je graag verder!