Sinds eind mei kan de nieuwe campagnevorm Performance Max als Béta worden aangevraagd binnen Google Ads. Vanaf gisteren is dit campagnetype voor iedereen beschikbaar zonder dat er een betá aanvraag voor nodig is. Maar wat houdt een performance Max campagne nu precies in? En moeten we hiermee aan de slag?
De zoekmachinesuggesties
Performance Max campagnes zijn ontworpen om advertenties in één keer te plaatsen op meerdere netwerken van Google. Het wordt daarom ook wel hét cross-channel campagnetype genoemd. Performance Max campagnes zijn door Google geïntroduceerd als de ultieme campagne voor maximaal resultaat. Ze vormen een aanvulling op de huidige Google Search campagnes. Performance Max campagnes worden vertoond in de volgende netwerken:
- Google Search
- Google Display netwerk
- Discovery
- Gmail
- YouTube
- Google Maps
Advertenties
Net als bij andere geautomatiseerde campagnetype hoef je enkel de onderstaande onderdelen aan te leveren en Google doet de rest. Je kunt het een beetje vergelijken met Responsieve Ads; je voegt de nodige elementen toe en Google doet de rest. Afhankelijk van de plaatsing wordt er een geschikte variatie gemaakt. Je kunt zelfs geen zoekwoorden toevoegen, die worden ook door het slimme algoritme van Google bepaalt.
- Headlines en beschrijvingen
- Logo’s
- Afbeeldingen
- Video’s
- De gewenste landingspagina-URL
- Toevoegen van customer match-lijsten
Automatisering
Bij de inzet van Performance Max campagnes moet je er op voorhand voor zorgen dat de conversietracking helemaal op orde is wanneer je er het maximale uit wil halen. Zorg voor het juiste attributiemodel waardoor de campagnetypen aansluiting op elkaar kunnen vinden. Performance Max neemt nog meer werk van ons als marketeers uit handen door het slimme algoritme zijn werk te laten doen. Dit betekent niet dat we achterover kunnen leunen en dat de conversies dan vanzelf binnen komen. Het is aan ons de taak om de campagne te voorzien van de juiste data om Google extra te helpen bij het vinden van de juiste doelgroep. Zorg voor ijzersterke content, duidelijke landingspagina’s en maak customer-match lijsten aan en voeg ze toe aan de campagne. Test daarnaast met verschillende headlines, beschrijvingen en afbeeldingen om tot de best presterende advertentie te komen. Daarnaast blijft er juist meer tijd over voor bedrijven om te focussen op datgeen wat echt belangrijk is: de juiste strategie bepalen.
Smart Shopping en Lokale campagnes worden omgezet naar Performance Max campagnes
Smart Shopping en Lokale campagnes zullen in 2022 ook omgezet worden naar het campagnetype Performance Max. Op dit moment heb je bij een Smart Shopping campagne en Lokale campagne zelf al minder invloed omdat Google veel van je overneemt. Dit zal dus in 2022 allemaal onder Performance Max campagnes gaan vallen. Smart Shopping en Lokale campagnes bestaan volgend jaar dus niet meer in hun huidige staat. Werk je nu al met Smart Shopping of lokale campagnes? Ga dan zeker alvast testen met het campagnetype Performance Max zodat je weet wat er te wachten staat. Wij gaan er in ieder geval mee testen en zullen binnenkort een nieuwe blog schrijven met onze eerste bevindingen.
Heb je zelf hulp nodig bij het opzetten van Performance Max campagnes? Of heb je een ander online marketing vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!