Google Shopping is voor veel adverteerders een van de belangrijkste kanalen. Mensen zoeken gericht naar een product en zijn al verder in het aankoopproces. Deze zoekers zijn daardoor meer geneigd om hun portemonnee te openen. En nóg eerder wanneer het product ook daadwerkelijk in de aanbieding is. Google Merchant Center is het platform waar je jouw producten in een Product Feed moet inladen. Google Merchant Center is met een update gekomen, waardoor je gemakkelijk inzicht krijgt in welke aanbiedingen goed presteren. Deze update staat in lijn met een andere toffe ontwikkeling namelijk: “deals” in Google Shopping.
“Deals” in het Google Shopping tabblad
In Amerika is het al uitgerold, maar ons kleine kikkerlandje zit er nog op te wachten, namelijk; “Deals” in het Google Shopping tabblad. Het tabblad toont de meeste relevante en scherp geprijsde producten gerelateerd aan jouw zoekopdracht. Alle producten met een promotie-badge komen automatisch in aanmerking voor een vertoning in het nieuwe tabblad onder de shopping resultaten. Hoe je deze promoties instelt, lees je verderop in deze blog. De nieuwe functie wordt weergegeven wanneer de zoekopdracht betrekking heeft op een aanbieding zoals: ‘rugzak Black Friday’ of ‘rugzak aanbieding’ of wanneer iemand “deals” selecteert in het menu in het tabblad Shopping. Naar verwachting zal deze functie ook snel gaan uitrollen in Nederland.Inzicht in de prestaties van jouw promoties
Naast de uitbreiding van “Deals” in het shopping tabblad, komt Google hiernaast met een update in het Google Merchant Center. Deze update geeft jou meer inzicht in de prestaties van jouw aanbiedingen. Onder Producten > alle producten vind je welke producten in aanmerking komen voor een badge.
Of je product in aanmerking komt voor een badge is afhankelijk van de promotie of saleprijs die is toegevoegd aan het product. Hoe een saleprijs of promotie toevoegt, lees je verderop in deze blog.
De producten die in aanmerking komen kun je vervolgens analyseren in het dashboard “Shopping-advertenties: verkeer uit badges voor promoties, uitverkopen en prijsdalingen” onder het tabblad prestaties in het Google Merchant Center. De prestaties kunnen worden gefilterd op promotietype, product, merk en categorie. Deze informatie geeft jou inzicht in welke promoties de meeste vertoningen en klikken realiseren en welke promotie- of badge-type het beste presteren.
Saleprijs of promotie toevoegen aan jouw producten
Om in aanmerking te komen voor de badges en dus uiteindelijk ook in het “deals” tabblad, moet je een saleprijs of een promotie toevoegen aan jouw product.
1. Saleprijs toevoegen
In de product feed zijn er vereiste kenmerken zoals: titel, afbeelding en prijs. In de product feed is er ook de mogelijkheid om het kenmerk: sale_price (uitverkoopprijs) in te dienen. Als de uitverkoopprijs en de oorspronkelijke prijs aan de voorwaarde voldoen, worden de twee prijzen samen met de badge ‘uitverkoopprijs” of “prijsdaling’ weergegeven. Je hebt zelf geen invloed op welke badge wordt weergegeven bij je producten. De uitverkoopprijs wordt weergegeven als “nieuwe” prijs en de oorspronkelijke prijs staat er doorgestreept naast.
2. Een promotie toevoegen
Momenteel zijn promoties enkel nog beschikbaar in Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, de VS, India en het Verenigd Koninkrijk. Mocht je in een van de landen shopping campagnes draaien, dan kun je met deze feature aan de slag. Met deze functie kun je kortingen of aanbiedingen extra onder de aandacht brengen. Op twee manieren kun je gebruik maken van deze promoties. Namelijk met een feed of een speciale tool van Google.
De volgende typen promoties zijn beschikbaar:
- Kortingen: kortingspercentage, kortingsbedrag, 1+1 gratis of koop er een en krijg 2e procent korting
- Gratis cadeaus: gratis artikel bij een bepaalde waarde
- Gratis verzending of korting op verzending
De promoties en saleprijs geef je niet zomaar op. Aanbiedingen zorgen namelijk voor betere prestaties. De voordelen hiervan zijn:
- Verhoog je doorklikratio: Promoties zorgen ervoor dat jouw product opvalt ten opzichte van de concurrenten. Hierdoor ligt het klikratio hoger bij producten met een aanbieding.
- Stijging in conversies: Door een aanbieding weer te geven zorg je voor een reden om nú te kopen.
- Geschikt voor meerdere schermen: Google geeft speciale aanbiedingen weer op desktop- en mobiele apparaten.
Ondanks dat deals en promoties nog niet beschikbaar zijn in Nederland, staan wij al te popelen om met deze functies aan de slag te gaan. Tot die tijd is het van belang om met de uitverkoopprijs te werken om de aanbiedingen zichtbaar te krijgen en deze vervolgens te analyseren in het nieuwe dashboard. Natuurlijk adviseren wij jou om hetzelfde te doen. Heb je hier hulp bij nodig of een ander vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.