Pinterest is verrassend goed in het voorspellen van de toekomst. Pinterest wordt wereldwijd gebruikt om inspiratie op te zoeken en met de data van deze zoekopdrachten voorspellen zij de trends van de toekomst: Pinterest Predicts. De inleiding van het rapport luidt dan ook als volgt “Voordat je het overal ziet, zie het hier“. Volgens Pinterest zijn zelfs 8 van de 10 voorspellingen van vorig jaar ook daadwerkelijk uitgekomen.
Dit jaar is het rapport groter dan ooit, met meer dan 35 voorspellingen in verschillende branches Wij namen het door en zetten in deze blog een aantal not-yet-trends van 2022 op een rij.
Voordat we in de voorspellingen duiken is het belangrijk om te weten wie de doelgroep is. Elke maand gebruiken meer dan 400 miljoen mensen wereldwijd Pinterest. Het grootste deel, 60% daarvan, is vrouw maar het aantal mannelijke pinners groeit ieder jaar met 40%. De doelgroepen Millennials en Generatie Z zijn de snelst groeiende doelgroepen op Pinterest. Maar volgens Pinterest komen de trends voort uit zoekgedrag van alle leeftijden. In het trendrapport kan je ook filteren op generaties om de belangrijkste trends te tonen. Handig als jij je met jouw bedrijf focust op een bepaalde leeftijdscategorie.
Not-yet-trends per branche
Beauty & Fashion
In 2022 zullen Beauty & Fashion alles behalve basic zijn. Met trends als Be Jeweled, Nailscapes, Puff love & Dopamine dressing wordt er heel wat bling, volume en kleur toegevoegd. Een rijk kleurenpalet definieert volgens Pinterest het modebeeld in 2022. De interesse voor regenboog jurken verdubbelde en er waren 16 keer meer zoekopdrachten voor levendige outfits.
In tegenstelling tot de levendige kleuren voorspellen ze daarnaast dat gothic outfits weer mainstream worden, voor alle doelgroepen. De trend Oh my goth laat een stijging zien van aantal zoekopdrachten naar ‘Goth business casual’ met 90% maar ook voor babykleding is een stijging van 120% te zien.
Home
2021 was een jaar waarin we nog steeds veel tijd thuis doorbrengen, en dus zoeken Pinterest leden naar heel wat inspiratie voor hun huis. Wist je dat 85% van de pinners zegt dat ze naar Pinterest gaan wanneer ze met een nieuw project beginnen? De trend Emotional escape rooms voorspelt dat er is behoefte aan een ruimte om stoom af te blazen of juist weer op te laden. Zo ging het zoekvolume van ‘Tiny library room’ keer 12 en werd er 150% vaker gezocht op ‘Rage room’.
Volgens Pinterest worden ruimtes daarnaast luxer en groener. Met de trends Limitless luxe en Biophilic design willen we meer toevoegingen doen aan ons huidige interieur. Zo is de zoekopdracht naar ‘Staircase garden’ gestegen met 175% en wordt er 3x zo vaak gezocht naar ‘Floral ceiling’. In de trend Limitless luxe zien we een stijging in luxeuze makeovers ook in ruimtes zoals de kelder en de waskamer. Zo was het zoekvolume voor deze laatste ruimte 11x hoger.
De laatste home trend die we uitlichten is Curve appeal. Van het zwembad tot de bank en de keuken, ronde vormen gaan een belangrijke rol spelen in 2022. Zo werd er 4x vaker gezocht op ‘Curved walls interior’ en 3x zo vaak op ‘Curved sofa living room’.
Work & Financial
In 2022 zullen meer mensen van hun hobby willen verdienen met de trend Don’t quit your yay job. Deze trend wordt met name gedreven door Millennials. Onder deze doelgroep is de zoekopdracht naar ‘Mobile business ideas’ met 100% gestegen.
Finpowerment is een trend die hierop aansluit en gaat over financiële vrijheid. Zo is de interesse naar ‘Financial education’ met 155% gestegen en ‘Investment tips’ met 195%. Ook deze trend is met name zichtbaar onder de generatie Millennials.
Na al het harde werken is een vakantie natuurlijk welverdiend. Met de trend The last resort ziet Pinterest een toename in all-inclusive vakanties. Gemakkelijk op reis en met één knop geboekt. Zo is er dubbel zoveel gezocht op ‘Best all-inclusive resorts’. Ook tijdens vakantie is self-care een belangrijk aspect.
Well-being
Zelfbewustzijn en spiritualiteit wordt dit jaar dan ook steeds belangrijker volgens Pinterest. Met name Generatie Z is zich hier verder in aan het verdiepen. In de trend Higher frequency zien we een stijging van 60% op het zoekwoord ‘How to protect your energy’.
Met de trend Flexercise wordt de trend van low-impact sporten benadrukt. Een rustige manieren van sporten en dagelijkse routines zoals natuurwandelingen en ‘Lazy workout in bed’ zijn termen waar veel vaker op gezocht wordt. Bewegen is toegankelijk voor iedereen, diversiteit is hierbij belangrijk.
Jouw persoonlijke 2022 Trend Prediction
Dit jaar komt Pinterest naast het rapport ook met een nieuwe ontwikkeling. Voor Pinners maakt Pinterest het gemakkelijker om de trends te ontdekken. Zij zullen de komende weken op de homepagina gepersonaliseerde ideeën tonen. Denk hierbij aan Pins waardoor jij geïnspireerd was maar ook de trends van de toekomst. Afgestemd op de individuele behoeften van de Pinterest gebruiker.
Wil je aan de slag met Pinterest Predictions? Of alle trends lezen? Bekijk dan hier het rapport
Door als bedrijf of content creator in te spelen op de trends die zullen volgen ben je jouw concurrentie voor. Met aansluitende content kan je daarnaast ook adverteren op de trending zoekwoorden. Heb je hulp nodig met het opzetten van een advertentie of wil je weten hoe je dit het beste kan aanpakken? Neem vrijblijvend contact met ons!