Eindelijk staat jouw product online en de verkoop gaat als een speer. Het succes van jouw product is dan ook niet onopgemerkt gebleven bij anderen en binnen een mum van tijd wordt jouw product ook aangeboden door andere verkopers. Zij kunnen bijvoorbeeld een look-a-like van jouw product gaan aanbieden onder dezelfde EAN-code. Met dit look-a-like product kunnen ze onder jouw verkoopprijs gaan zitten, waardoor zij de buybox winnen en jouw sales wegkapen. Daarnaast loop jij het risico op potentiƫle imagoschade wanneer er bijvoorbeeld productinformatie niet klopt of wanneer de kwaliteit van de andere verkopers niet identiek aan jouw originele product is.
Wanneer je veel tijd en energie hebt gestoken in het ontwikkelen van een eigen merk, is dit geen fijne bijkomstigheid en wil je dit dan ook het liefst voorkomen.Ā Bol.com helpt je hierbij met de mogelijkheid om jouw merk te registreren. Benieuwd naar wat merkregistratie inhoudt en wat dit kan betekenen voor jouw (merk)artikelen? Lees dan verder!Ā
Wat houdt een merkregistratie op bol.com in?
Het is mogelijk om jouw product aan te bieden op bol.com zonder een geregistreerd merk te hebben. Bij merknaam voer je dan ‘merkloos’ in. In deze situatie kan het voorkomen dat het product dat jij aanbiedt door meerdere verkopers wordt aangeboden met een andere titel, omschrijving en specificaties. Wanneer het product geen merkregistratie heeft kan iedereen de titel en de productinformatie hiervan aanpassen, bol.com geeft de verschillende aanbieders van het product rechten om aanpassingen door te voeren. Nadat een van de aanbieders een verandering heeft ingediend, besluit bol.com of deze aanpassing uiteindelijk wordt doorgevoerd op de productpagina. Wanneer een product geen merkregistratie heeft kan de verkoper met de meeste rechten de productinformatie aanpassen. Onderstaand vind je een voorbeeld van een wijziging die is afgewezen omdat bol.com voor de productinformatie van een andere aanbieder heeft gekozen.
Waar dien je aan te voldoen?
Om jouw artikelen te kunnen verkopen als merkartikel moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Buiten de standaard productinformatie richtlijnen die bol.com hanteert voor alle artikelen, moet je als merkartikel nog aan een aantal extra voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden samen noemen we de merkrichtlijnen. Bol.com heeft deze merkrichtlijnen opgesteld om eigendomsrechten te beschermen en om de consument van de juiste informatie te voorzien. Hierbij de drie belangrijkste voorwaardes van de merkrichtlijn op een rij:
- EAN – Elk artikel dat je wilt verkopen op een marketplace dient een EAN-code te hebben. Een EAN-code kun je bij GS1 registreren op de naam van de merkeigenaar. Met een EAN-code kun je aantonen dat een artikel uniek is en aan jouw merk is gekoppeld.
- Merkregister – Het is alleen toegestaan een merkartikel aan te bieden dat daadwerkelijk geregistreerd is bij BOIP. Het is ook voldoende om een verwijzing naar het WIPO (internationaal erkend) of EUIPO (Europees erkend) te hebben.
- Zichtbaarheid merk – Het merk dient te worden weergegeven op de originele productverpakking of op het artikel zelf. Daarbij dient het zichtbaar te zijn op minimaal Ć©Ć©n productafbeelding of op de productpagina.Ā
Een merkregistratie krijg je niet zomaar, hier gaan een aantal stappen aan vooraf. De procedure start met het aanvragen van een merkregistratie bij het BOIP. Hierna moet er een juridisch proces worden doorlopen om de merkregistratie definitief te maken.Ā De kosten voor het aanvragen van een merkregistratie beginnen momenteel bij een eenmalig bedrag van 244 euro maar afhankelijk van de aanvraag kan dit nog verder oplopen. De merkregistratie is geldig voor een periode van 10 jaar.
Mocht je dit proces al hebben afgerond en is jouw merk dus al geregistreerd bij het BOIP dan kun je aan de slag met het toevoegen van jouw merkproducten op bol.com. Ons advies is om eerst je BOIP-registratie te regelen alvorens je de artikelen op bol.com gaat zetten. Het wijzigingen van producten zonder volledige merkregistratie is alleen mogelijk door de partnerservice van bol.com.
Voor- en nadelen
Aan het registreren van jouw merk op bol.com zitten buiten de extra kosten, voornamelijk voordelen. Concurrenten kunnen niet zomaar meer jouw merkproducten aanbieden en wanneer je de regie hebt over de productinformatie van jouw eigen merkartikelen kan dit niet worden gewijzigd door een derde partij. Zo ben je gegarandeerd dat jouw merkartikelen bij een eventuele andere aanbieder op de door jouw opgemaakte manierĀ worden vertoond zoals jij die voor ogen hebt. Dit geldt onder andere voor de productbeschrijving, – titel, – specificaties en afbeeldingen.Ā De voordelen op een rijtje:
- Regelmatige checks op productinformatie zijn verleden tijd.
- Jouw merk is overal uitgelicht op dezelfde manier, waardoor deze logisch, consistent en herkenbaar gepresenteerd wordt.
- Door jouw registratie als merkeigenaar kan bol.com sneller handelen bij eventuele problemen of discussies.
- Mocht een wederverkoper inbreuk maken op jouw eigendomsrechten door bijvoorbeeld met een look-a-like artikel onder jouw verkoopprijs te gaan zitten dan kun je bij bol.com een verzoek indienen om het aanbod van de wederverkoper offline te halen door middel van een Notice and Take Down (NTD) procedure.
Naast de genoemde voordelen is het goed om rekening te houden met het feit dat de productinformatie die je ooit voor jouw merkartikelen hebt aangeleverd automatisch op bol.com blijft staan. Dit gebeurt doordat de bescherming van de productinformatie geldt voor al jouw merkartikelen. Het kan zijn dat je zelf bepaalde producten niet meer verkoopt maar andere verkopers nog wel, de productinformatie dient daarom altijd correct en actueel te zijn. Daarnaast kost het registreren van een merk bij het BOIP minimaal 244 euro. De merkregistratie is dus een investering, die zich echter op de lange termijn uitbetaald.
Merkregistratie bij AmazonĀ
Amazon ging bol.com in 2020 al voor met Amazon Brand Registry. Ze hebben dit opgestart om merken beter te kunnen beschermen en de invloed van resellers te verkleinen. Op dit moment beschermt Amazon al meer dan 500.000 merken op hun platform.Ā Daarnaast zien we ook dat Amazon in de laatste jaren steeds meer functionaliteiten uitrolt, die exclusief voor merk geregistreerde verkopers zijn. Heb jij je merkregistratie op Amazon nog niet geregeld? Dan kun je dat hier doen!
Conclusie
Wij verwachten op bol.com vergelijkbare ontwikkelingen (exclusieve functionaliteiten) voor merk geregistreerde verkopers, net zoals wij die bij Amazon hebben gezien. De algemene verwachting is dan ook dat merkregistraties op bol.com dus steeds belangrijker zullen worden. Wij raden jou, als verkoper op bol.com, dan ook zeker aan om jouw merk(en) te registreren bij bol.com.
Heb je nog vragen over de merkregistratie voor jouw merkartikel op bol.com?Ā Of wil je meer informatie over watĀ MvHĀ Media voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebiedĀ Marketplaces? Neem dus zeker contact op metĀ MvHĀ Media, onze specialisten helpen je graag verder.Ā