De zoekresultaten van Google veranderen doorlopend. Een paar jaar geleden zag de resultatenpagina van Google er heel anders uit ten opzichte van de huidige resultatenpagina. Google experimenteert wijzigingen altijd eerst in de Verenigde Staten. Daarom kijken wij als SEO-specialisten ook vaak juist naar de Amerikaanse resultaten en de experimenten die Google daar uitrolt. Want op den duur zullen bepaalde wijzigingen die in Amerika zijn doorgevoerd, ook in Europa doorgevoerd worden. Door vroegtijdig in te spelen op nieuwe ontwikkelen, wordt een voorsprong gecreƫerd ten opzichte van de concurrentie.
Wij lichten in dit artikel de meest recente experimenten van Google uit. Welke ontwikkelingen zien wij gebeuren en wat zijn de kansen / effecten van deze experimenten?
Meerdere resultaten in Ć©Ć©n featured snippet
Mocht je even niet meer weten wat ook alweer een featured snippet is. Dat is de webpagina die door Google wordt uitgelicht voor een zoekopdracht. Wanneer er bijvoorbeeld āwat zijn de spelregels van voetbalā wordt gezocht binnen Google, wordt de webpagina van spelregels.nu uitgelicht:
Google licht de webpagina uit die het beste antwoord geeft op de zoekopdracht. Goede content is dus cruciaal om met een featured snippet resultaat beloond te worden.
Google is echter aan het testen in de Verenigde Staten met meerdere resultaten in Ć©Ć©n featured snippet:
In de bovenstaande afbeelding worden meerdere webpaginaās getoond in Ć©Ć©n featured snippet. Het brengt natuurlijk kansen en risicoās met zich mee, wanneer Google dit verder gaat uitrollen:
- Verschillende webpaginaās hebben een grotere kans om in een featured snippet getoond te worden. Webpaginaās die voorheen niet werden uitgelicht in de featured snippet en na een eventuele wijziging wel, zullen waarschijnlijk een toename in het aantal klikken gaan zien.
- Het risico is natuurlijk dat websites die momenteel veel featured snippet resultaten hebben, juist waarschijnlijk een daling in het verkeer gaan zien. De gebruiker heeft namelijk diverse websites in beeld staan, die in een even groot vlak uitgelicht worden.
Rooster weergaves in de zoekresultaten
Deze ontwikkeling is geen experiment meer, maar is al live in de Verenigde Staten: De rooster weergaves binnen de zoekresultaten. Dit houdt in dat Google meerdere artikelen in Ć©Ć©n rooster weergeeft, vaak zijn dit 4 resultaten met afbeeldingen:
Het is met name nu uitgerold voor bekende personen of plaatsen. Google is echter ook aan het testen met de rooter weergaves in de āPeople also askā boxen (PAA boxen). Normaal gesproken wordt er Ć©Ć©n resultaat getoond wanneer er een vraag uitgeklapt wordt:
Momenteel is Google dus ook de rooster weergaves aan het test voor deze uitklapbare vragen:
Dat betekent dus dat webpaginaās die op dit moment niet weergegeven worden in de PAA boxen, in de toekomst wellicht wel een plaats krijgen in deze boxen. Uiteraard is de kwaliteit van de content op de webpagina hierbij cruciaal. Webpaginaās die momenteel wel regelmatig terug komen in de PAA boxen, kunnen juist een negatief effect ervaren. De gebruiker zal dan immers uit 4 verschillende webpaginaās kunnen kiezen in plaats van maar 1.
Nieuwe SERP feature: Things to know
Dit is een nieuwe feature in de zoekresultaten die Google aan het uitrollen is. Het is vergelijkbaar met de PAA boxen, maar deze feature is gebaseerd op het vermogen van Google om te begrijpen hoe gebruikers zoeken. De āThings to knowā feature is dus een lijst met sub-onderwerpen gebaseerd op het zoekgedrag van gebruikers:
Deze feature zal later worden versterkt door de MUM update die Google vorig jaar juni / juli heeft uitgerold. MUM geeft Google de mogelijkheid om content, zoals tekst, video en afbeeldingen beter te begrijpen en aan elkaar te koppelen.
Right side panels
Google is de āright side panelsā meer aan het gebruiken. Deze komen je waarschijnlijk al bekend voor. Wikipedia wordt hier vaak in weergegeven als āknowledge panelā wanneer je bijvoorbeeld zoekt op een acteur of actrice. Google is dit nu verder aan het testen voor onder andere afbeeldingen en de populaire producten feature. Hierdoor worden producten of afbeeldingen direct uitgelicht aan de rechterkant met een panel:
Conclusie
Google is constant aan het experimenteren in de SERP en sommige experimenten zijn ook al een stabiele factor geworden in de zoekresultaten. Hieronder de belangrijkste punten samengevat:
- Diverse zoekresultaten:
Het experiment met meerdere resultaten in Ć©Ć©n feature snippet Ć©n de rooster weergaves in de zoekresultaten geven dit al aan. Google wil gebruikers meer keus bieden wat betreft zoekresultaten. Hierdoor kun je dus een daling of juist een stijging gaan zien in het aantal klikken op bepaalde paginaās. Ā Ā
- Nieuwe SERP feature experiment:
Met de nieuwe SERP feature: Things to Know en de huidige PAA boxen worden de zoekresultaten ook steeds informatiever voor gebruikers. Met als gevolg dat je als website in elke fase van de customer journey terug moet komen. Alleen commerciĆ«le paginaās zullen in de toekomst niet meer voldoende zijn om hetzelfde organische verkeer te genereren, omdat steeds meer andere soorten features ingevoegd worden in de zoekresultaten.
Ben jij benieuwd naar hoe jouw website staat ten opzichte van deze nieuwe ontwikkelingen en experimenten? Ons team van SEO-specialisten beantwoorden graag al je vragen. Neem gerust vrijblijvend contact op.