8 e-mailmarketing tips voor een succesvolle Black Friday, of juist niet!

Leestijd: 4 minuten

Overgewaaid vanuit Amerika en ondertussen ook in Europa een bekend fenomeen; Black Friday. Wat begon met één dag vol spectaculaire aanbiedingen is ondertussen een meerdaags en jaarlijks terugkerend kortingsfestival geworden. Veel bedrijven doen mee, maar hoe onderscheid jij je van je concurrenten en zorg je voor een succesvolle Black Friday campagne? Met de 8 tips uit deze blog heb jij alle handvatten om je goed voor te bereiden.

 

Tip 1: Voorbereiding

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, voorbereiding, voorbereiding en voorbereiding. Alles valt of staat bij een goed doordachte campagne en naast een beter resultaat zorg je er met de juiste voorbereiding ook voor dat je deze periode zonder campagnestress doorkomt. Ga dus op tijd aan de slag en zorg dat je overal over nadenkt.

 

Oke, voorbereiding dus! Maar waar begin je precies?

 

Tip 2: Stel goede aanbiedingen samen

Bij Black Friday draait alles om korting. Denk na over op welke producten of diensten je een korting wilt gaan geven en hoe hoog deze gaat zijn. Zorg er hierbij voor dat dit geen standaard korting is zoals je die wel vaker weggeeft. Black Friday is de periode om iets speciaals te doen, dus meer korting, gratis verzending of bijvoorbeeld een cadeautje bij iedere bestelling.

Tip 3: Kies voor de juiste timing

Je weet welke producten in de aanbieding gaan en hoeveel korting je hierbij gaat weggeven. Denk vervolgens na over de timing en wanneer je deze korting wilt laten gelden. Is de aanbieding alleen geldig op Black Friday of wellicht de hele week? Loopt de actie door op Cyber Monday of heb je die dag een andere aanbieding? Je bent vrij om zelf te kiezen hoe je dit indeelt. Zorg er wel voor dat je duidelijk bent over welke actie wanneer geldig is om onduidelijke communicatie en frustratie bij klanten te voorkomen.

 

Tip 4: Bepaal je doelgroep

De aanbiedingen staan klaar en je weet precies welke producten op welke dag(en) aangeboden worden. Maar voor wie zijn deze aanbiedingen bedoeld? Wellicht wil je voor vaste klanten iets extra doen en stuur je bijvoorbeeld een kortingscode aan alle nieuwsbrief abonnees. The sky is the limit, wees creatief en zorg ervoor dat je naast directe extra sales ook nieuwe klanten aan je merk en product verbindt.

In bovenstaand voorbeeld wordt promotie gemaakt voor het inschrijven op de nieuwsbrief.

Alle abonnees zullen namelijk als eerste op de hoogte zijn van Black Friday aanbiedingen en hebben daardoor de grootste kans om dat ene koopje te bemachtigen.

Tip 5:  Verhoog de frequentie van e-mails

Op Black Friday zelf worden mensen overspoelt met e-mails waardoor die e-mail van jou een stuk minder opvalt. Maak daarom gebruik van de periode voor en na Black Friday. Warm je contacten op, maak ze nieuwsgierig en creëer FOMO (fear of missing out). Probeer zoveel mogelijk het gevoel te creëren dat er iets unieks staat te gebeuren.

Hoe je dit doet? Onderstaande afbeelding kun je gebruiken om te bepalen op welke momenten jij een e-mail zou kunnen versturen.

Teaser

Gebruik deze eerste e-mail om aan te kondigen dat Black Friday eraan komt. Maak daarnaast van de gelegenheid gebruik om de toekomstige actie te promoten. Hiermee laat je alvast doorschemeren wat er verwacht kan worden.

Sneak Peek

Het is tijd om de ontvangers van jouw nieuwsbrief nieuwsgierig te maken. Welke producten, categorieën of diensten gaan er in de aanbieding.

Countdown
Het is bijna zover! Bouw extra spanning op tot het moment dat Black Friday daadwerkelijk begint. Een manier om dit te doen is door een countdown te verwerken in deze e-mail. Wanneer je dit ook nog eens in combinatie doet met producten waarbij “op=op” geldt, creëer je een goede hoeveelheid urgentie.

Daarnaast kun je ook in deze e-mail al enkel voorbeelden van producten delen met de ontvangers.

Black Friday Deals

Tijd voor actie! Je hebt al je contacten klaargestoomd voor dit moment. Verstuur de aanbiedingen, laat de kortingen zien en promoot een onverwachts extraatje. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan gratis verzending, of een cadeautje bij iedere bestelling.

Laatste kans

Na Black Friday komt tegenwoordig ook nog Cyber Monday. Deze dag leent zich bij uitstek om te communiceren dat de aanbiedingen bijna ten einde lopen. Hiermee push je de aanbiedingen nog één laatste keer.

Tip 6: De onderwerpregel

De inbox van de mensen die jouw e-mail ontvangen zal deze periode exploderen. Het is daarom enorm belangrijk om goed na te denken over de onderwerp regel. Ga niet over één nacht ijs en bedenk minimaal een aantal mogelijkheden. Hierbij is urgentie een goede manier om in te spelen op het gevoel van de ontvangers.

Een aantal goede en originele voorbeelden zijn:

  • Don’t walk. Run! 🏃‍♂️ 3 hours left to save big for Black Friday
  • Missed our Black Friday Sale? Here’s 50% off #CyberMonday
  • ⏰Black Friday: The Clock is Ticking ⏰

Tip 7: Zorg voor een goede abandoned cart e-mail

Uit onderzoek weten we dat normaal ongeveer 69% van alle winkelmandjes niet zullen converteren. Dat betekent dat van iedere 100 bezoekers die iets in het winkelmandje plaatsen er bijna 70 de website weer verlaten zonder conversie. Tijdens de Black Friday periode zien we dit percentage nog verder stijgen

Cart abandonment rate – Black Friday

Nederland      76,1%
Globaal           77,79%

Bron: Statista

Een veelgebruikte strategie om een deel van deze gebruikers alsnog te laten converteren is door een Abandoned Cart e-mail in te zetten. Deze e-mail volgt de niet converterende bezoeker op met een e-mail waarin de in het winkelmandje geplaatste producten worden getoond. Daarnaast geeft deze e-mail ook mogelijkheden om eventuele laatste twijfels weg te nemen. Geef de optie tot contact met de klantenservice, doe aanbevelingen voor alternatieve producten of trek ze over de streep met gratis verzending.

Op Black Friday is het dus nog belangrijker om hier een goede e-mail voor te gebruiken. Zorg dan ook dat je deze e-mail het echte Black Friday gevoel geeft.

Tip 8: Doe het anders!

Niet meedoen met de Black Friday klinkt wellicht raar maar dit is een trend die we de laatste jaren steeds vaker spotten. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om vanuit maatschappelijk en milieutechnisch oogpunt niet mee te doen aan Black Friday omdat dit niet aansluit op hun kernwaarden. Ze voelen zich niet comfortabel bij een campagne die draait om hyperconsumptie en besluiten zich tegen de massa te keren. Vaak wordt de term #GreenFriday gebruikt om deze tegenbeweging aan te duiden.

Niet meedoen en maar gewoon voorbij laten gaan dan? Nee, dat is zonde! Gebruik deze periode juist en laat zien dat jij je als bedrijf onderscheidt van de concurrent. Enkele mogelijkheden voor als jij het net even anders wilt doen zijn:

  • Biedt een kortingscode aan zonder einddatum
    Hiermee stimuleer je een goed doordachte aankoop en voorkom je onnodige belasting van het milieu. Een ander voordeel hiervan is dat je toch iets weg te geven hebt aan jouw klanten.

  • Verhoog je prijzen en doneer dit aan een goed doel
    Maar dan is er toch bijna niemand die deze dagen iets bij jou koopt? Dit klopt, en dat is ook precies te bedoeling. Marketing draait niet alleen om conversies maar ook om merkbeleving. Als dit is hoe jij je als merk wilt profileren dan is deze periode bij uitstek geschikt.
  • Bring Back Friday is de manier van IKEA om ondanks Black Friday toch een steentje bij te dragen een betere wereld. IKEA koopt op deze dag oude IKEA meubels van je terug en hiervoor in ruil krijg jij een tegoedbon van IKEA. Het oude meubel zal vervolgens een nieuwe leven gegeven worden via de Circular Hub.
  • Nog niet extreem genoeg? Het Zweedse merk Häglofs keert zich al enige tijd tegen Black Friday. Als outdoormerk maken ze zich grote zorgen over de natuur en zijn ze zich erg bewust dat hyperconsumptie niet goed is. Om een statement te maken tegen Black Friday hebben ze besloten helemaal niet meer mee te doen. Zo sloten ze bijvoorbeeld hun volledige webshop of verdubbelde ze hun prijzen. Uiteraard past dit statement niet bij iedere organisatie en is dit een vrij extreem voorbeeld maar het laat wel zien dat er voor ieder bedrijf een andere manier is om zich in deze periode te profileren.

In deze blog hebben we je 8 tips gegeven die je kunt gebruiken voor jou eigen e-mailmarketing strategie in de Black Friday periode. Dit zijn voorbeelden en richtlijnen maar het blijft belangrijk om specifiek te kijken hoe jouw bedrijf zich in deze periode wil uiten. Kom je er niet of wil je dat we gewoon eens meekijken? Laat het ons weten!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

e-mailmarketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?