In 2018 begon SEO Benelux met het organiseren verschillende meetups door de Benelux heen. Dit jaar werden er in zowel Gent als Amsterdam al meerdere meetups georganiseerd. Op 1 December werd er voor het eerst in Antwerpen een SEO Benelux Meetup georganiseerd. De meetups van SEO Benelux zijn de ideale plek als jij als Nederlander of Belg wilt discussiĆ«ren, vragen wil stellen en informatie wil opdoen over SEO. Op de avond waren er 3 specialisten die ieder over hun eigen expertise en/of klantencase vertelde. Bij MvH Media blijven we graag op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen in de markt, daarom was dit voor een aantal SEO collegaās een uitgelezen kans om informatie op te doen en de discussie aan te gaan met verschillende SEO-experts.
Michel Kant: Keyword research schalen met SQL
Michel Kant, SEO & Data Freelancer, is een grote voorstander van een marketing afdeling die nauw samenwerkt met een data team of data warehouse. Veel bedrijven zijn gewend om met Excel te werken echter is Excel helemaal niet de voertaal van data. Zo worden zoekwoord onderzoeken bijvoorbeeld vaak in Excel uitgevoerd, hierdoor is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek vaak een lastig en tijdrovend proces. Daarnaast is het lastiger om dit overzichtelijk te maken voor andere teamleden en andere afdelingen, het kan allemaal een stuk sneller en gemakkelijker. Daarom maakt Michel gebruik van SQL in samenwerking met Deepnote.
SQL is al sinds de jaren 70 de taal van data en helpt bij het vereenvoudigen van dit proces. De tool die speciaal gemaakt is om met SQL te werken is Deepnote. Met Deepnote worden CSV bestanden, die SEO specialisten natuurlijk allemaal kennen, gemakkelijk omgezet tot overzichtelijke gecategoriseerde zoekwoord onderzoeken die vervolgens met het team gedeeld kunnen worden.
Key takeaways: SQL brengt een aantal voordelen met zich mee:
- Sneller en eenvoudiger te gebruiken dan Excel
- Standaardiseert zoekwoorden onderzoek voor team gebruik
- Maakt het proces overzichtelijker
- Maakt het delen van data eenvoudig
- compatible en aanvul baar met BigQuery en andere APIās
Presentatie: Keyword Research schalen met SQL
Steven de Moor: Content creatie, publicatie en vertaling van 60000 paginaās in twee weken tijd
Steven de Moor, Global SEO Specialist, gaf ons wat insights in zijn klanten case voor TVH. Hij had de taak om webpaginaās aan te maken voor TVH die over meer dan 930.000 producten beschikken. En dit alles moest binnen 2 weken live staan. In plaats van copywriters in te schakelen en ze duizenden teksten te laten schrijven ontwikkelde Steven, samen met zijn developers, een template waar content automatisch gegenereerd kon worden. Via dit template werden er 60.000 teksten gegenereerd die doormiddel van tokens ook nog eens uniek werden gezien door Google.
Key takeaways:
- Een custom template creƫert content sneller dan copywriters
- Tokens zijn nodig om gegenereerde content uniek te maken
- Goede developers zijn essentieel voor een SEO strategie
Presentatie: Content creatie, publicatie en vertaling van 60000 paginaās in twee weken tijd
Steven van Duyse: De rol van SEO in RevOps
Steven van Duyse, Business Strategist, ging dieper in op de samenwerking tussen marketing en sales. Vaak worden marketing en sales als 2 verschillende partijen gezien. Volgens hem is SEO voornamelijk actief in de beginfase van de customer journey en laten ze het daarna vaak over aan sales. Doordat sales en marketing niet nauw samenwerken gaan er veel mogelijkheden verloren.
Dit is waar RevOps een rol in speelt. RevOps staat voor revenu operations en is een manier om bedrijfsprocessen te standaardiseren en automatiseren. Zo worden er gemeenschappelijke doelen ingesteld in plaats van aparte doelen per afdeling. Dit moet de focus van afdeling breed naar bedrijf breed verleggen. Dit gebeurt bijvoorbeeld op SEO gebied door eerder en later potentiƫle klanten en huidige klanten in de customer journey aan te spreken. Door ze eerder informatie te geven over het bedrijf, product of service, wordt het voor sales gemakkelijker om de prospect te overtuigen. Het later aanspreken in de customer journey zorgt er voor dat huidige klanten gemakkelijker geholpen worden en er meer mogelijkheden voor up- en crosselling aanwezig zijn. Dus vanuit SEO perspectief wordt er niet direct meer verkeer binnen gehaald, maar wordt er wel tijd bespaart voor sales en ook meer verkocht. Hier zien we de switch van focus van afdeling naar bedrijf.
Key takeaways: RevOps binnen de organisatie zorgt voor:
- Een nauwe samenwerking tussen de verschillende afdelingen
- Meer focus op klant behoud
- Verlegging van focus van afdeling naar het volledige bedrijf
- Meer mogelijkheden voor upselling en crossselling
Presentatie: De rol van SEO in RevOps