Een sitemap is een XML-bestand dat een lijst bevat van alle pagina’s en inhoud op een website. Het is bedoeld om zoekmachines te helpen de structuur van de website te begrijpen en gemakkelijk alle beschikbare pagina’s te ontdekken tijdens het crawlen en indexeren. Een sitemap is een belangrijk hulpmiddel voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) omdat het de zichtbaarheid en indexering van een website kan verbeteren.
Hoe wordt een Sitemap gebruikt?
Wanneer zoekmachines een sitemap vinden op een website, kunnen ze snel zien welke pagina’s beschikbaar zijn en hoe deze met elkaar zijn verbonden. Het sitemapbestand bevat informatie zoals de URL’s van de pagina’s, de laatste datum van wijziging, de frequentie van wijzigingen en de relatieve prioriteit van de pagina’s.
Door een sitemap in te dienen bij zoekmachines, zoals Google, kunnen website-eigenaren de crawlability en indexering van hun website verbeteren. Zoekmachines gebruiken de sitemap als een gids om alle relevante pagina’s te vinden en toe te voegen aan hun index, wat kan resulteren in een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten. Zorg daarom dat je altijd een sitemap hebt op jouw website met alle indexeerbare pagina en verwijs naar deze pagina in de robots.txt en vul geef deze via Google Search Console aan Google door.
Kennisbank
- 301 HTTP status code
- 302 HTTP status code
- 404 HTTP status code
- A/B testen
- Alt tekst
- Alt-tag
- Anchor tekst
- Backlinks
- Bereik
- Black hat SEO
- Bouncerate
- Breadcrumbs
- Broken link
- Canonical
- Citation flow
- Clickbait
- Clusters
- CMS
- Conversie
- Core web vitals
- Corporate identity
- Crawlen
- CTR
- Cumulative layout shift (CLS)
- Customer journey
- Dofollow link
- Domein autoriteit
- Doorway page
- Dropshipping
- Duplicate content
- Dwell time
- First Input Delay (FID)
- Gastblog
- Google penalty
- Googlebot
- Growth marketing
- Guerrilla marketing
- H1 tag
- Headings
- Hreflang tag
- HTML sitemap
- HTTP Header
- HTTP status codes
- Interne linkbuilding
- Interne links
- JSON-LD
- Keyword density
- Keyword stuffing
- KPI
- Landingspagina
- Largest contentful paint (LCP)
- Lead nurturing
- Leads
- Linkbuilding
- Linkjuice
- Local Pack
- Long tail zoekwoorden
- Marketing persona
- Meta data
- Meta description
- Meta titel
- Microbloggen
- Newsjacking
- No-index
- Nofollow link
- Organische verkeer
- Orphan page
- Outbound link
- Outbound marketing
- Productbeschrijvingen
- Quick wins
- Rank tracker
- Rankingsfactoren
- Redirect
- Rich snippets
- Robots.txt
- Schema markup
- Search console
- See think do care model
- SEM marketing
- SERP
- Share of search
- Share of voice
- Share of wallet
- Short tail zoekwoorden
- Sitemap
- Spider
- SSL-certificaat
- Storytelling
- Structured data
- Structured data FAQ
- Tone of voice
- URL parameters
- User generated content
- Voice search
- White hat SEO
- x-default hreflang tag
- Zoekintentie
- Zoekmachine
- Zoekvolume
- Zoekwoord dichtheid
- Zoekwoord positie
- Zoekwoordonderzoek