Een Nofollow-link is een HTML-attribuut dat wordt gebruikt om aan zoekmachines aan te geven dat een hyperlink niet moet worden gevolgd en dat er geen linkwaarde moet worden doorgegeven aan de gelinkte pagina. In tegenstelling tot ‘dofollow’-links, die standaard zijn, instrueert een nofollow-link zoekmachines om de link te negeren bij het bepalen van de rangschikking en autoriteit van een website.
Hoe wordt een Nofollow-link gebruikt?
Een Nofollow-link wordt toegepast door het toevoegen van het attribuut ‘rel=”nofollow”‘ aan de HTML-code van de hyperlink. Hiermee wordt aangegeven aan zoekmachines dat de link niet moet worden gevolgd voor SEO-doeleinden. Een voorbeeld van een nofollow-link ziet er als volgt uit:
<a href="https://www.example.com" rel="nofollow">Klik hier</a>
Wanneer zoekmachines een nofollow-link tegenkomen, zullen ze de link niet volgen naar de gelinkte pagina en geen linkwaarde toekennen aan die pagina voor rangschikkingsdoeleinden. Dit kan voorkomen dat spammy of onbetrouwbare links invloed hebben op de SEO-prestaties van een website.
Waarom is een Nofollow-link belangrijk voor SEO?
Een Nofollow-link is belangrijk voor SEO om verschillende redenen:
1. Controle over uitgaande links: Met nofollow-links hebben website-eigenaren controle over de uitgaande links op hun site. Dit kan handig zijn wanneer ze niet willen dat zoekmachines de gelinkte pagina’s associĆ«ren met hun eigen website of wanneer ze willen voorkomen dat ze onbedoeld linken naar onbetrouwbare of spammy sites.
2. Spampreventie: Nofollow-links helpen bij het bestrijden van spam. Zoekmachines negeren nofollow-links bij het bepalen van de rangschikking, waardoor website-eigenaren kunnen voorkomen dat ze negatief worden beĆÆnvloed door ongevraagde of onbetrouwbare links.
3. Optimalisatie van linkwaarde: Door nofollow-links strategisch te gebruiken, kunnen website-eigenaren hun linkwaarde (linkjuice) richten op belangrijke pagina’s op hun website. Ze kunnen ervoor kiezen om waardevolle links te voorzien van het dofollow-attribuut, waardoor deze links kunnen bijdragen aan de autoriteit en rangschikking van de gelinkte pagina’s.
Al met al biedt het gebruik van nofollow-links meer controle over het linkprofiel en helpt het bij het beheren van de SEO-prestaties door ongewenste associaties met onbetrouwbare bronnen te vermijden en linkwaarde effectief te optimaliseren.
Kennisbank
- 301 HTTP status code
- 302 HTTP status code
- 404 HTTP status code
- A/B testen
- Alt tekst
- Alt-tag
- Anchor tekst
- Backlinks
- Bereik
- Black hat SEO
- Bouncerate
- Breadcrumbs
- Broken link
- Canonical
- Citation flow
- Clickbait
- Clusters
- CMS
- Conversie
- Core web vitals
- Corporate identity
- Crawlen
- CTR
- Cumulative layout shift (CLS)
- Customer journey
- Dofollow link
- Domein autoriteit
- Doorway page
- Dropshipping
- Duplicate content
- Dwell time
- First Input Delay (FID)
- Gastblog
- Google penalty
- Googlebot
- Growth marketing
- Guerrilla marketing
- H1 tag
- Headings
- Hreflang tag
- HTML sitemap
- HTTP Header
- HTTP status codes
- Interne linkbuilding
- Interne links
- JSON-LD
- Keyword density
- Keyword stuffing
- KPI
- Landingspagina
- Largest contentful paint (LCP)
- Lead nurturing
- Leads
- Linkbuilding
- Linkjuice
- Local Pack
- Long tail zoekwoorden
- Marketing persona
- Meta data
- Meta description
- Meta titel
- Microbloggen
- Newsjacking
- No-index
- Nofollow link
- Organische verkeer
- Orphan page
- Outbound link
- Outbound marketing
- Productbeschrijvingen
- Quick wins
- Rank tracker
- Rankingsfactoren
- Redirect
- Rich snippets
- Robots.txt
- Schema markup
- Search console
- See think do care model
- SEM marketing
- SERP
- Share of search
- Share of voice
- Share of wallet
- Short tail zoekwoorden
- Sitemap
- Spider
- SSL-certificaat
- Storytelling
- Structured data
- Structured data FAQ
- Tone of voice
- URL parameters
- User generated content
- Voice search
- White hat SEO
- x-default hreflang tag
- Zoekintentie
- Zoekmachine
- Zoekvolume
- Zoekwoord dichtheid
- Zoekwoord positie
- Zoekwoordonderzoek