Inmiddels weten we dat TikTok één van de snelst groeiende social mediaplatformen van dit moment is. Waar eerst alleen jongeren gebruik maakten is dat nu niet meer het geval. Wat wel opvallend is, is dat het steeds meer als zoekmachine wordt gebruikt. Dat zorgt ervoor dat de content ook geoptimaliseerd moet worden binnen het platform, net als je voor je website doet. Maar dit gaat niet op dezelfde manier.
Waarom je dit moet doen, wat het verschil is en hoe je je content op de juiste manier optimaliseert op TikTok dat leggen we je graag uit.
Waarom TikTok SEO?
Ieder platform wil zoveel mogelijk advertenties kunnen laten zien aan hun gebruikers, dit is waar zij uiteindelijk op verdienen. Door de content hier dus zo goed mogelijk op aan te passen, op wat jij zoekt en waar jij interactie mee hebt, houden ze je binnen een platform. Het algoritme van TikTok is één van de snelst aanpassende algoritmes binnen de social mediaplatforms van dit moment.
Begrijp jij dus hoe jouw doelgroep TikTok gebruikt? Welke termen typen zij in of welke hashtags komen veel voor binnen de video’s waar zij langer naar kijken? Dan kun je je video’s hier volledig op gaan optimaliseren om meer views te krijgen en uiteindelijk viral te gaan.
TikTok SEO, wat is het?
Werkt TikTok SEO hetzelfde als SEO voor Google? Nee. Tussen deze twee zitten een aantal verschillen.
Met TikTok SEO optimaliseer je niet alleen de teksten in de copy bij je video, maar ook de gesproken tekst moet geoptimaliseerd zijn op de termen die worden ingetypt op het platform. Daarnaast optimaliseer je de ondertiteling, de hashtags en reacties in je comments. Hoe je dit precies doet lees je hier.
Van entertainment platform naar zoekmachine
Dat het platform populair is weten we al langere tijd. Waarin het met name in het begin populair werd door de dansjes en entertainment video’s zien we nu een verschuiving. Tegenwoordig worden steeds meer onderzoeken gedeeld waarin duidelijk wordt dat TikTok, met name door de jongere generatie, wordt gebruikt als zoekmachine. In een recent onderzoek vanuit Adobe geeft 64% van Generatie Z en 49% van de Millennials aan dat ze TikTok gebruiken om de zoekopdrachten die ze normaal in Google zouden invoeren, via TikTok uitvoeren.
Iets waar TikTok slim op inspeelt met verschillende nieuwe features. Wil je namelijk direct antwoord op je vraag met een TikTok video, die je normaal gesproken op Google zou zoeken? Dan kun je binnenkort de zoekpagina van TikTok aan je home screen in je telefoon toevoegen.
Ideaal dus als je snel antwoord op een vraag wilt. Maar ben je zelf actief met het plaatsen van TikToks? Dan krijg je nu ook inzichten in de zoekresultaten van je organische posts. Wanneer er voldoende data is verzameld kun je ook andere inzichten verkrijgen zoals:
- Hoeveel impressies je via de zoekresultaten hebt behaald
- Het aantal klikken in zoeken
- De CTR op je video in de zoekresultaten
- Je gemiddelde positie
En de CTR is vaak erg hoog! Zoals hieronder te zien is, is de CTR 62%. Iemand is dus op zoek naar een product, vindt jouw TikTok video, klikt erop en bekijkt de video. Niet vergelijkbaar met Google, waarbij je doorklikt naar de website en een product, maar wel een goede statistiek om te zien dat je video interesse opwekt.
TikTok geeft nog niet de zoektermen vrij waarop je wordt gevonden of op scoort. Wel laat dit heel duidelijk zien dat het meer naar een zoekmachine aan het bewegen is en dat ze gebruikers, die video’s posten, ook willen stimuleren om zo naar het platform te kijken. Voor nu is het het beste om te testen met verschillende zoekwoorden en te kijken wat dit voor je resultaten doet.
Wil je toch wat meer inzicht in de zoektermen waar je video’s op worden weergegeven? Dan moet je aan de slag met TikTok advertenties. Sinds eind 2023 is de ‘search toggle’ beschikbaar. Hiermee geef je aan bij TikTok dat je wilt dat je video’s worden gedeeld in zoekresultaten. Heb je dit ingeschakeld? Dan kun je, wanneer je video wordt weergegeven in de zoekresultaten, ook de zoekwoorden inzien waarop je video’s worden getoond en verschillende statistieken die hierop aansluiten.
Wordt TikTok de concurrent van Google?
Waar we zouden denken dat Google en TikTok de strijd met elkaar aangaan om gebruikers niet naar elkaars platform door te sturen zien we juist wat heel anders. Ze werken samen! In Amerika lopen testen waarbij vanuit TikTok de suggestie wordt gegeven om op Google verder te zoeken naar een onderwerp:
Daarnaast is een duidelijke verschuiving te zien in de videoresultaten. Eerst werden met name YouTube video’s getoond. Maar sinds eind 2023 zien we ook een toename in het de video’s die vanuit Facebook en TikTok die ruimte krijgen in de zoekresultaten. Nog een reden dus om je video teksten te optimaliseren en te zorgen dat je zichtbaar wordt op de diverse platformen.
Naast de organische zoekresultaten, is TikTok ook terug te vinden in Google Shopping. Dit gaat wel om de producten uit de TikTok shop die op dit moment nog in de Beta fase zit en in Europa nog niet beschikbaar is. Interessant wanneer je een product hebt die je wilt verkopen, maar (nog) geen webshop. Op die manier kun je het wel met video’s en de TikTok Shop op TikTok onder de aandacht brengen en het vervolgens koppelen aan Google Shopping.
Maar waarvoor gebruiken we de zoekfunctie van TikTok nu eigenlijk?
Leuk natuurlijk al deze nieuwe mogelijkheden waarbij TikTok meer aan het bewegen is naar een zoekmachine met videoresultaten. Maar waar wordt nu echt naar gezocht? De meest populaire zoekvraag gaat om nieuwe recepten, gevolgd door nieuwe muziek en ‘Do It Yourself’ tips.
Al wordt ernaar veel meer advies gezocht. Wie kent bijvoorbeeld ‘BookTok’ nu niet? Een aantal jaar terug was dit al erg populair en zelfs boekenwinkels speelden hier slim op in door in de winkels te laten zien wat de ‘BookTok’ top 10 was.
Naast BookTok zijn er inmiddels veel meer communities ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan FoodTok, CleanTok en MoneyTok.
Deze communities worden zichtbaar in de zoekbalk wanneer je een video opent waar je naar gezocht hebt. Door bijvoorbeeld te zoeken naar ‘snel pasta recept’, hier één van de recepten aan te klikken zie je dat vervolgens automatisch foodtok zichtbaar wordt. TikTok wil je hiermee stimuleren om direct verder te zoeken naar meer inspiratie. In de copy van de video hoeft hiervoor niet eens foodtok opgenomen te zijn, dit wordt automatisch herkent door het algoritme.
Niet alleen in de zoekbalk boven de video worden de suggesties gegeven. Scroll je door je For You Page dan worden er suggesties onder de video gegeven om op een onderwerp door te zoeken waar de specifieke video over gaat.
Hoe optimaliseer je je content voor TikTok Search?
Je content optimaliseren voor de zoekresultaten van TikTok gaat dis niet alleen over het begrijpen van het algoritme, maar juist hoe de gebruiker zoekt op het platform. Om hier meer inzichten in te krijgen moet je dus op onderzoek binnen het platform. Termen die binnen Google worden gebruikt kun je ter inspiratie gebruiken, maar op TikTok wordt anders gezocht dan op Google. Belangrijk dus dat je hier duidelijk onderscheid in maakt.
Ga dus eerst op onderzoek zodat je direct de keywords kunt gebruiken ter inspiratie voor je nieuwe content.
1. Verwerk de zoektermen in je biografie en in je copy
De zoektermen zijn niet alleen van belang voor je copy. Als je de zoekwoorden verwerkt in je biografie zorg je ervoor dat je profiel ook sneller gevonden wordt op de termen die van belang zijn voor jouw merk en de branche waarin je actief bent.
Zorg met de copy bij je tekst dat het leesbaar blijft en dat het niet te lang wordt. TikTok draait om korte content, dus het moet direct duidelijk zijn waar je content over gaat. Ook in de copy.
2. Geluiden; gesproken en songs
Wat niet iedereen weet is dat het binnen TikTok relevant is om in je gesproken tekst woorden te verwerken waar veel op gezocht wordt. Het platform neemt dit namelijk ook mee binnen de zoekresultaten.
Naast het inspreken van je tekst, om meer uitleg te geven over een onderwerp, is het natuurlijk belangrijk om de populaire songs in de gaten te houden en deze te gebruiken bij je video’s om zo meer zichtbaarheid te creëren.
3. Tekstoverlay en ondertiteling
Een andere plek waar je de zoektermen kunt verwerken is uiteraard in de tekstoverlay in je video. Dit zijn teksten die het platform gebruikt om te beoordelen waar je content over gaat en waar je dus mee kunt zorgen dat je relevant bent voor je doelgroep.
Als je daarnaast je gesproken tekst ook omzet naar ondertiteling heb je een extra plek om je de termen in te verwerken en dus nog meer kans om gevonden te worden.
4. Populaire hashtags en niche hashtags
Populaire hashtags vind je in het TikTok Creative Center. Je kunt hier voor jouw branche filteren op de populairste 100 hashtags in de afgelopen 7, 20 en 120 dagen. Daarbij kun je ook filteren op de nieuwste hashtags van dat moment.
Doe onderzoek op deze hashtags naar wat anderen plaatsen door op “See analytics” te klikken. Daarnaast kun je de hashtag intypen in TikTok zelf en onderzoeken welke posts zorgen voor veel engagement. Bekijk meerdere posts bij deze hashtag en je “For You Page” zal ook wijzigen naar relevante content.
5. Verwerk keywords in je reacties
Nog een manier om je video beter te laten scoren op bepaalde zoektermen is om deze te verwerken in de reacties die je geeft op comments die worden geplaatst onder de video. Regelmatig worden verschillende termen namelijk klikbaar waardoor je weer bij nieuwe video’s terecht komt.
Lokale zichtbaarheid
Een onderdeel om niet te vergeten is dat er ook veel wordt gezocht naar locaties binnen Gen Z en Millennials. Zij gaan bewust op zoek naar inspiratie wanneer ze naar een stad of land gaan om de highlights te bekijken en restaurant tips te zoeken om zo zeker te weten dat ze niets missen wanneer ze op vakantie gaan. Wil je dus zichtbaar zijn binnen de lokale zoekopdrachten? Zorg dan dat je naast de zoektermen ook de locatie toevoegt aan je video.
Daarnaast lopen op dit moment testen in Amerika waarbij reviews gegeven kunnen worden aan locaties. Dit maakt het nog relevanter om content over je locatie te gaan plaatsen om ontdekt te worden.
Conclusie
Ben jij al bezig met TikTok of wil je er mee beginnen? Ga op onderzoek naar de trends en zoekwoorden binnen het platform en optimaliseer je content hiermee. Zorg dat je meer zichtbaarheid creëert en dat je hiermee meer bezoekers krijgt.
Wil je TikTok gaan verwerken in je online marketingstrategie maar geen idee waar je moet beginnen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.