Tegenwoordig zijn de meeste marketingactiviteiten gericht op het generen van zoveel mogelijk verkeer naar de website. Natuurlijk in de hoop dat dit extra verkeer ook meer conversies en winst opleveren. Maar meer verkeer betekent niet altijd automatisch ook meer conversies. Bezoekers verlaten bijvoorbeeld de website net op het allerlaatste moment, net voordat ze een bestelling afronden of een offerte aanvragen. Maar waarom doen websitebezoekers dit precies? En hoe kan ik voorkomen dat bezoekers de website op het allerlaatste moment verlaten? Met conversie optimalisatie krijg je hier meer inzicht in en kun je de website zo optimaliseren dat bezoekers wƩl een bestelling plaatsen of een offerte aanvragen.
Lees snel verder hoe conversie optimalisatie zorgt voor meer winst uit jouw website en huidige bezoekers.
Wat is conversie optimalisatie?
Voordat we uitleggen wat conversie optimalisatie is, is het goed om te weten wat een conversie precies inhoudt. Een conversie is een actie waarvan je wilt dat jouw websitebezoekers deze ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld een aanmelding voor een nieuwsbrief zijn, een offerte aanvraag, het downloaden van een whitepaper of een transactie. Conversie optimalisatie staat voor het vergroten van de kans en de frequentie dat bezoekers deze gewenste actie ondernemen. Kortom, meer winst halen uit jouw huidige bezoekersaantallen. Ā
Met conversie optimalisatie ga je aan de slag met het verhogen van het conversiepercentage. Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een gewenste actie voltooid. Het conversiepercentage wordt berekend door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers en deze te vermenigvuldigen met 100.
Het volgende rekenvoorbeeld geeft een duidelijk beeld van hoeveel een lichte stijging van het conversiepercentage kan opleveren qua winst.
Stel je voor: āEen webshop heeft 100.000 bezoekers per maand, een gemiddelde orderwaarde van ā¬100 en een conversiepercentage van 1%. Een conversiepercentage van 1% houdt in dat 1% van de websitebezoekers een bestelling plaatst. In dit voorbeeld leveren deze 100.000 bezoekers 100 bestellingen op en een omzet van ā¬10.000.ā
Wat nou als we het conversiepercentage laten stijgen van 1% naar 2% en de website heeft gelijkblijvende bezoekersaantallen en een gelijk gemiddelde orderwaarde, dan verdubbelt de omzet, van ā¬10.000 naar ā¬20.000. Een lichte stijging van het conversiepercentage levert al veel extra omzet op.
Starten met conversie optimalisatie
Maar nu is de vraag: āHoe krijg ik het voor elkaar om het conversiepercentage van mijn website te laten stijgen en meer omzet te genereren uit mijn huidige bezoekersaantallen?ā De eerste stap is door zoveel mogelijk data te verzamelen. Data, zowel kwantitatief als kwalitatief, geeft jou veel inzicht in wie jouw websitebezoekers precies zijn, welke acties zij ondernemen (of welke juist niet) en waar ze tegenaan lopen. Al deze inzichten kun je gebruiken om je website te optimaliseren en volledig af te stemmen op de wensen en behoeften van jouw gebruikers. Gebruiksvriendelijke websites converteren over het algemeen veel beter dan minder gebruiksvriendelijke websites, dus het is zeker aan te raden om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.
Kwantitatieve data verzamelen
De meeste websites maken tegenwoordig al gebruik van Google Analytics om verscheidene statistieken van hun website te verzamelen. Met Google Analytics meet je precies wat er op jouw website gebeurt. Het geeft meer inzicht in de doelgroepen die jouw website bezoeken, via welke kanalen zij binnenkomen, het bezoekersgedrag en de websiteprestaties. Ā
Aanvullend op de data, dat standaard wordt verzameld in Google Analytics, kan er door middel van het instellen van gebeurtenissen nog veel meer data worden verzameld die extra inzicht geven in de websiteprestaties en het gebruikersgedrag. Zo kan er bijvoorbeeld worden gemeten hoe vaak bezoekers klikken op de banner, de call to action buttons en de aanbiedingen en hoe veel deze klikken opleveren qua transacties en omzet. Alles dat klikbaar is op de website kan worden doorgemeten. Zo kom je steeds meer te weten over jouw websitebezoeker!
Kwalitatieve data verzamelen
Zoals hierboven vermeldt geeft Google Analytics een aantal handige inzichten, maar om echt inzicht te krijgen in het gebruikersgedrag van jouw websitebezoekers is een kwalitatieve dataverzameling onmisbaar. Door heatmaps en scrollmaps kun je het klik-en scrollgedrag van jouw websitebezoekers in kaart brengen. Je kunt precies zien op welke website elementen zij vaak klikken, op welke juiste niet en hoe ver ze op een pagina naar beneden scrollen.
Ook sessies recordings mogen zeker niet ontbreken in jouw kwalitatieve data verzameling. Met sessies recordings kun je gehele sessies terugkijken. Zo kun je precies achterhalen waar de echte knelpunten op jouw website liggen.Ā
Daarnaast wil je toch graag meer weten over de prestaties van jouw formulieren op de website? Formulieren vormen een belangrijk onderdeel op veel websites, doordat deze vaak voor een mogelijke conversie zorgen. Niet onbelangrijk is daarom om te weten of het formulier op je website goed functioneert. Met een formulier abandonment analyse krijg je hier duidelijk inzicht in. Per invulveld wordt gemeten hoe veel tijd bezoekers besteden aan het invullen, hoe vaak ze het opnieuw invullen en bij welk invulveld ze het formulier verlaten. Met deze informatie kun jij jouw formulier volledig optimaliseren, zodat bezoekers de bestelling wƩl afronden, wƩl contact met jou opnemen of een offerte aanvragen.
Directe actiepunten en a/b-testen
Deze dataverzameling levert veel inzichten op die aanleiding geven tot het ondernemen van directe actie, zoals bijvoorbeeld het verbeteren van de laadtijd of het klikbaar maken van website elementen die voorheen niet klikbaar waren, Ć³f tot het uitvoeren van a/b-testen. Het is niet altijd te voorspellen of een bepaalde aanpassing op de website ook daadwerkelijk leidt tot meer conversies. Daarom is het belangrijk om dit eerst te testen.
Maar wat is een a/b-test precies? Met een a/b-test meet je de effectiviteit van twee websitevarianten: variant A en variant B. Variant A is de originele website en variant B is de originele website met een kleine aanpassing.
Enkele voorbeelden:
- Aanpassing in de kleur, positie en tekst van call to action buttons
- Het verwijderen van afleiding, zoals de navigatiebalk tijdens de checkout
- Het aanpassen van de titel van een pagina
- Het verplaatsen van items op een pagina, zoals afbeeldingen rechts plaatsen in plaats van links.
- Het toevoegen van elementen, zoals het tonen van de unique selling points op de productdetailpaginaās
Tijdens de a/b-test worden bezoekers opgedeeld in twee gelijke groepen, waarbij 50% de originele variant te zien krijgt en de andere 50% de aangepaste variant.
Na afloop van de A/B-test wordt er gekeken welke variant jouw website het meeste oplevert en wordt er bepaald of de wijziging definitief kan worden doorgevoerd.
Minimale aanpassingen kunnen maximale resultaten opleveren. Dus weet jij nog niet of je variant A of B moet kiezen voor je website. Geen probleem, want door a/b-testen weten we dus precies welke het beste werkt en jouw website het meest oplevert. Meten is weten. Ā
Meer weten over conversie optimalisatie?
Nieuwsgierig geworden over conversie optimalisatie en wat het kan betekenen voor jouw website of webshop? Neem contact met ons op en wij nemen met jou door wat de mogelijkheden zijn om meer uit jouw website te halen!