Conversie optimalisatie is het proces waarbij er gericht gewerkt wordt om het conversiepercentage van een website te verhogen. Hoewel vrijwel iedereen begrijpt dat een hoog conversieratio van groot belang is voor een website zijn er toch veel websites die hier niet of nauwelijks aandacht aan schenken.
Dit is echt een gemiste kans. Een hoger conversieratio betekent immers meer conversies voor hetzelfde aantal bezoekers. Neem onderstaand voorbeeld.
Een webshop heeft 100.000 bezoekers per maand en een conversiepercentage van 2%. Dit levert 200 bestellingen op van gemiddeld ā¬ 100,-. Totaal verdient de webshop ā¬ 20.000,– per maand.
Wanneer het conversiepercentage niet 2% maar 2,5% is verdiend de webshop ineens ā¬ 25.000,- per maand extra zonder dat het daar extra bezoekers voor nodig heeft. Een kleine stijging in het conversiepercentage levert dus al snel extra omzet op. Ter vergelijking: voor eenzelfde omzetstijging bij een conversiepercentage van 2% zouden 25.000 extra bezoekers nodig zijn geweest.
Het moge duidelijk zijn dat een stijging in conversieratio goed is voor de resultaten van je website.
Veel bedrijven proberen wel om hun website beter te laten converteren. Meestal worden er hier en daar wat zaken op de website aangepast op basis van gevoel in de hoop dat de wijzigingen effect zullen hebben. Om echter echt goede en consistente resultaten te krijgen is een professioneel conversie optimalisatie proces de beste optie.
Hieronder lees je welke voordelen een conversie optimalisatie traject nog meer biedt;
Betere gebruiksvriendelijkheid is ook goed voor Google
Het conversieratio hangt vaak samen met gebruiksvriendelijkheid van de website. Hoe beter bezoekers over je website kunnen navigeren en hoe beter ze deze begrijpen hoe sneller ze zullen converteren. Bij een conversie optimalisatietraject wordt de gebruiksvriendelijkheid daarom vaak ook aangepakt. Bijkomend voordeel is dat Google ook groot fan is van een gebruiksvriendelijke website en dit dus indirect meewerkt bij het verbeteren van je rankings.
Haal meer uit je huidige online marketing kanalen
Veel bedrijven besteden veel tijd en geld om bezoekers naar de website te krijgen via kanalen als AdWords, Social Media of E-mail. Vaak hebben deze bezoekers een bepaalde waarde of een zogenaamde kosten per conversie. Mocht het conversieratio van de website verbeteren levert hetzelfde aantal bezoekers ineens meer conversies op en haal je dus meer uit je investering in deze kanalen.
Verbeter je website op basis van data
Een conversie optimalisatietraject maakt optimaal gebruik van data. Eerst wordt de huidige staat van de website uitgebreid geanalyseerd met behulp van data uit Google Analytics en worden er click- en heatmaps gegenereerd via tools zoals bijvoorbeeld Visual Website Optimizer. Met deze data worden de huidige knelpunten op het gebied van conversie in kaart gebracht. Vervolgens worden er met behulp van A/B testen mogelijke wijzigingen aan de website getest om te toetsen of een wijziging daadwerkelijk effect heeft. Alle beslissingen in dit proces zijn gebaseerd op data en niet op meningen.
Quick wins liggen voor het oprapen
Elke website in welke staat dan ook kan altijd verbeterd worden. Hoeveel aandacht je ook hebt besteed aan het design of hoeveel onderzoek je ook hebt gedaan naar de Customer Journey; langdurig meten en testen is de enige manier waarop je je website continu kan verbeteren. In een conversie optimalisatie rapport komen altijd wel een aantal quick wins naar voren. Deze quick wins zijn vaak relatief snel op te lossen waardoor je conversieratio al in korte tijd flink kan stijgen. Wie wil dat nou niet?
Conclusie
Conversie optimalisatie is bij veel websites nu nog vaak een vergeten kindje. Het is echter wel dƩ manier om snel betere resultaten met je website te boeken Ʃn meer uit je huidige bezoekers te halen.
Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van een conversie optimalisatietraject? Neem contact op met info@mvhmedia.nl!
Bronnen: Graphic – Free Vector Art by Vecteezy!