We ontvangen ze allemaal in onze inbox; nieuwsbrieven. Anno 2021 is e-mailmarketing nog steeds één van de meest effectieve kanalen in online marketing. Dit terwijl er vaak onterecht wordt gedacht dat e-mailmarketing minder actueel is geworden en niet meer zou werken. Met een totaal aantal van 4,1 miljard gebruikers en een verwachte stijging naar 4,3 miljard in 2023 bewijst e-mail het tegendeel.
E-mailmarketing is ook vandaag de dag nog springlevend! In deze blog lees je 5 redenen waarom jij zou moeten starten met e-mailmarketing.
1. E-mail wordt veel gebruikt
Dit is één van de belangrijkste redenen om te starten met e-mailmarketing. Contacten en klanten abonneren zichzelf vrijwillig en zijn hierdoor dus erg relevant. Zij willen graag e-mails van je ontvangen met aanbiedingen, informatie of aanbevelingen. Dat e-mailmarketing nog steeds hot is blijkt ook uit de e-mailmarketing benchmark van DDMA (Data Driven Marketing Association). In dit onderzoek is te lezen dat de resultaten van open en clicks de afgelopen tijd zelfs een lichting stijging laat zien.
* De resultaten in de afbeeldingen zijn een gemiddelde van alle branches en doelgroepen (B2B & B2C) bij elkaar.
2. Het is voordelig en effectief
E-mailmarketing is één van de voordeligste en meest effectieve onlinemarketingkanalen die je kunt inzetten. Zo is uit onderzoek gebleken dat je met het inzetten van 1 euro, maar liefst 38 euro aan omzet kunt behalen. Naast dat er dus hoge ROI’s mogelijk zijn is een bijkomend voordeel dat er geen bijkomende kosten zoals bijv. advertentiekosten zijn.
Uiteraard is het bij e-mailmarketing net zoals bij andere onlinemarketingkanalen belangrijk dat je een goede strategie hebt. Zo kan het hebben van een goede strategie als het gaat om frequentie een enorm verschil maken in je ROI.
3. De resultaten zijn goed meetbaar
De resultaten van e-mails die je verstuurd zijn, wanneer jouw e-mailmarketing op de juiste wijze is ingesteld, goed te meten. Naast dat je bijv. opens, clicks, en aankopen kunt terugzien, kun je deze resultaten ook uitstekend toepassen op de volgende campagnes. Je kunt met de resultaten profielen verrijken waardoor je jouw contacten steeds wat beter leert kennen. Het uiteindelijke doel met deze data is een zo persoonlijk afgestemde ervaring te bieden die voldoet aan de wensen en interesses van jouw contacten.
4. Je kunt e-mails automatiseren
Met marketing automation heb je de mogelijkheid om op basis van triggers een automatisering te starten. Een trigger kan bijv. het plaatsen van een artikel in het winkelmandje zijn. Wanneer een contact deze actie uitvoert kun je deze automatisch opvolgen met alternatieve producten, advies, kortingen, etc.
Deze automatisering staat ook wel bekend als het “verlaten winkelmandje” (Abandoned Cart). Uiteraard zijn er op basis van vele ander trigger enorm veel toepassingen mogelijk.
5. Bereikbaar via iedere apparaat
Het vijfde voordeel van e-mailmarketing is dat je jouw contacten op ieder apparaat kunt bereiken. Wanneer jij ervoor zorgt dat jouw e-mails responsive zijn kunnen ontvangers jouw e-mail dus altijd en op ieder apparaat bekijken.
E-mailmarketing is dus nog steeds actueel en enorm interessant. Uiteraard zijn er wanneer je wilt starten met e-mailmarketing een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee kunt houden. Bedenk van tevoren waar je e-mailmarketing voor wilt gaan inzetten en houdt zo goed mogelijk rekening met toekomstige veranderingen zoals bijv. een meertalige webshop. Stem hier vervolgens jouw keuze voor een e-mailmarketing platform op af.
Wil je meer weten over de mogelijkheden die e-mailmarketing voor jou te bieden heeft, neem dan contact met ons op.
Ps. Meld je hieronder even aan voor onze eigen e-mailmarketing. 👇