In de VS heeft Google restaurant / GMB-eigenaren iets meer controle over de mogelijkheden tot bestellen in Google Mijn Bedrijf. Dit was voorheen nog wel eens een probleem. In het kort: Google heeft in de zomer van 2020 de blauwe knop Order online toegevoegd aan het Google Mijn Bedrijf van restaurants (optioneel). Het probleem is dat deze blauwe button het reserveringssysteem van het restaurant zelf overruled en via een food-delivery bedrijf, in onderstaand voorbeeld DoorDash, bestelt. Dit zorgt ervoor dat het restaurant commissie moet betalen.
De nieuwe Food ordering-button is (in de VS) te vinden in de zijbalk (zie afbeelding)
Deze tab heeft in feite drie main-features waar je als GMB-eigenaar op kunt inspelen.
1. Order online button:
Voorheen zat deze feature verstopt in de algemene Informatie-tab. Daarbij was er toen enkel de mogelijkheid tot het aan- en uitzetten van de feature. Een best grote doorbraak is de mogelijkheid die er nu is tot het kiezen van de bezorgservice. Daarnaast is s er ook gemakkelijk aan te geven of het gaat om bezorging of afhalen. Nogmaals: dit was voorheen niet mogelijk.
2. Place an order-button
De tweede mogelijkheid is om een Place an order-button te plaatsen. Dit kan als het restaurant een direct reserveringssysteem heeft (dus buiten een bezorgservice).
Tip hierbij is om ook UTM-tracking te gebruiken.
3. The Ordering.app
Google zou Google niet zijn als er geen alternatief was om ook hier een marktaandeel in proberen te nemen. De tooling The Ordering.app is van Google en voorziet restauranteigenaren die geen eigen orderingsysteem hebben. Google zou Google ook niet zijn als ze hier niet aan zouden willen verdienen: de commissie is 1,5% op een bestelling.
Waarom is dit belangrijk?
Simpelweg omdat doorvoeringen in de VS in veel gevallen (snel) hun intrede doen in Google Nederland. Wat ook belangrijk is om te weten is dat dit los staat van de functie Menu of Reserverings-URL.