Search Engine Optimization (SEO) is een van de meest ondergewaardeerde factoren binnen de Marketplaces. Terwijl het één van de belangrijkste factoren is om jouw verkopen binnen de platformen te laten groeien. Daarom krijg je van ons een aantal praktische SEO-tips die je direct kunt gebruiken op Amazon. Benieuwd? Lees dan snel verder…
Hoe werkt SEO op de Marketplaces?
Organische vertoningen op Marketplaces zoals bol.com en Amazon werken op dezelfde wijze als organisch vertoningen binnen grote zoekmachines zoals Bing en Google. Zodra een klant een zoekopdracht uitvoert wordt het algoritme van de betreffende Marketplace aan het werk gezet om producten te tonen die zo goed mogelijk aansluiten bij de intentie van de zoeker. Zowel zoekmachines als Marketplaces willen zo relevant mogelijk zijn voor de gebruiker. Door de juiste Amazon SEO strategie worden jouw producten relevanter en komen ze hoger in de ranking te staan van de zoekmachines. Door de hogere ranking is de kans groter dat potentiële klanten op jouw product klikken, hierdoor komt er meer verkeer op jouw productpagina en is de kans op verkopen aanzienlijk hoger.
Het algoritme van Amazon
Waar zoekmachines zoals Google en Bing gebruikt worden voor exacte antwoorden op vragen en het zoeken van producten. Zien we op Marketplaces dat er hoofdzakelijk op producten wordt gezocht. Als je specifiek op zoek bent naar een product spelen andere factoren, zoals prijs en levertijd een belangrijke rol dan wanneer je op zoek bent naar het antwoord op een specifieke vraag, zoals de openingstijden van jouw lokale supermarkt.
Het algoritme van Amazon koppelt relevante woorden en woordgroepen die worden gebruikt in de productpagina’s terug aan de zoekopdracht van de klant. Daarbij is het niet alleen in het belang van de consument maar ook in het belang van Amazon om het meest relevante items als eerste te laten zien. Hiervan is de kans het grootste dat de consument over gaat tot aankoop, wat, gezien de commissies die Amazon rekent per verkoop, natuurlijk het belangrijkst is voor Amazon.
Binnen het algoritme van Amazon spelen vele factoren een rol voor het rangschikken van de zoekresultaten. Niet alleen de prijs, de levertijd en het aantal (4 ster+) reviews zijn bepalende factoren maar ook het hebben van de beste titel, productbeschrijving en het goed overbrengen van de belangrijkste eigenschappen van het product in bulletpoints zijn factoren die hierin een rol spelen. Hierdoor kan het zelfs bij het invoeren van dezelfde zoekopdracht zo zijn dat de getoonde resultaten verschillen.
Het zo goed mogelijk vertoond worden in de organische zoekresultaten van Amazon is dus echt van belang om maximaal zichtbaar te zijn en succesvol te kunnen verkopen op het platform. Op dit gebied is voor vele verkopers zeker nog veel winst te behalen!
Algemene factoren – Prijs, levertijd en reviews
De klassieke factoren prijs en levertijd spelen nog steeds een belangrijke rol binnen Amazon SEO. Je product kan nog zo goed geoptimaliseerd zijn maar als je prijs niet marktconform is wordt het niet verkocht en zelfs van het platform afgehaald. Daarom is het erg belangrijk om goed na te denken over een competitieve prijsstelling die idealiter net iets onder die van je directe concurrentie ligt. Ligt je prijs hoger dan die van de concurrentie, probeer dan in je titel, bulletpoints of productbeschrijving uit te leggen waarom de consument voor jouw product een hogere prijs moet betalen. Leg hierbij extra veel nadruk op de unieke eigenschappen waarvan jouw product verschilt met de goedkopere concurrentie.
Naast de prijs, speelt een snelle levertijd een steeds belangrijkere rol voor de consument. Waar consumenten levensmiddelen in verschillende grote steden al binnen 10 minuten in huis kunnen hebben, heeft de consument geen zin meer om één week op zijn aankoop van Amazon te moeten wachten. Een snellere levertijd zorgt dus voor meer conversies en meer conversies zorgen er uiteindelijk voor dat je product door Amazon relevanter wordt bevonden en hoger in de zoekresultaten terug zal komen.
De laatste algemene factor die van belang is zijn de reviews. Hoe meer (positieve) reviews een product heeft hoe relevanter het product voor Amazon wordt. Het is daarbij belangrijk dat de reviews minimaal 3 sterren hebben. Daaronder zal Amazon je product minder relevant gaan vinden en dus minder goed meenemen in de zoekresultaten.
Je ziet tegenwoordig nauwelijks meer producten in de top organische zoekresultaten zonder reviews. Hieruit kan dan ook op worden gemaakt dat de reviews een belangrijke factor zijn in het algoritme.
Wil je weten hoe je aan meer reviews kan komen? Klik dan hier.
Nu je weet welke factoren van belang zijn voor organische ranking, is het tijd voor de tips.
Tip 1 – Goed zoekwoordenonderzoek
Nadat je goede producten hebt gevonden om te starten met verkopen op bijvoorbeeld Amazon is het tijd voor een zoekwoordenonderzoek. Verplaats jezelf daarbij in de klant, welke zoekwoorden zullen zij gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar jouw product en op welke zoekwoorden wil jij dat jouw product gevonden wordt? Denk daarbij niet alleen aan enkele woorden maar ook aan woordgroepen. Woordgroepen en zinnen zijn ook te vinden door het eerste woord in de zoekbalk van de Marketplace in te voeren, vervolgens komen er een aantal suggesties voor zinnen of woordgroepen.
Vind je dit lastig? Gelukkig zijn er genoeg (betaalde) tools te vinden die je hierbij kunnen helpen zoals:
– Keywordtool.io
– Jungle Scout
– Helium10
– Keywordtooldominator.com (gratis)
– Ahrefs (gratis)
Naast deze tools kan ook Google Trends je al meer inzichten geven in bepaalde zoekwoorden en zoektrends.
Wil je geen gebruik maken van een (betaalde) tool, kijk dan eens op Amazon of bol.com op welke zoekwoorden soortgelijke producten van de concurrentie worden gevonden, daarbij kun je nog onderscheid maken tussen long- en short-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden zijn hele specifieke zoekopdrachten vaak bestaand uit meerdere woorden voor klanten die exact weten wat ze willen hebben, bijvoorbeeld een zwart T-shirt met v-hals maat L. Short-tail zoekwoorden zijn meer oriënterende zoekwoorden die vaak bestaan uit één of twee woorden zoals T-shirts of T-shirt V-hals. Uiteindelijk stel je een lijst samen met relevante zoekwoorden voor jouw product die bestaan uit zowel long-tail als short-tail zoekwoorden.
Tip 2 – Stel de meest optimale titel samen
Nu je in het bezit bent van een lijst met relevante zoekwoorden is het tijd om een rankschikking te maken van meest naar minst relevant. De meest relevante zoekwoorden moeten in de titel worden verwerkt. Dit is immers het eerste wat potentiële kopers over jouw product lezen. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met de volgende aspecten voor een zo optimaal mogelijke titel:
– Kies voor de juiste lengte van je titel
De lengte van de titel moet niet te veel afwijken van de concurrentie in dezelfde categorie en dat verschilt per Marketplace. Voor de mobiele gebruiker wordt tegenwoordig een titel van 60 tot 80 karakters aangeraden terwijl voor de non-mobiele gebruiker een titel van 150 tot maximaal 200 karakters wordt aangeraden.
– Hoofdletters
Zet je volledige titel niet in hoofdletters maar begin de belangrijkste woorden met een hoofdletter.
– Inhoud en opbouw
Begin je titel met de merknaam, voor meer merkbekendheid en herkenbaarheid. Daarna verschilt het per productcategorie welke volgorde wordt aangeraden. Kijk daarom goed naar de concurrentie binnen jouw productcategorie.
Schrijf cijfers niet voluit en geef de hoeveelheid van het product aan, wanneer het meerdere stuks betreft. Daarnaast is het nog belangrijk te voldoen aan de vereisten van Amazon die je hier kunt vinden.
Tip 3 – Optimaliseer je productbeschrijving en je bulletpoints
Nadat je de meest relevante zoekwoorden in de titel hebt gebruikt probeer je de rest van de relevante zoekwoorden in de productbeschrijving en de bulletpoints te vermelden, probeer hierbij dubbele zoekwoorden te voorkomen.
De productbeschrijving en de bulletpoints zijn erg belangrijk om eventuele vragen die consumenten hebben te beantwoorden. Zie dit dan ook als een kans om de consument te informeren en te overtuigen van jouw product. Denk hierbij wel aan de volgende zaken:
Bulletpoints – kenmerken
Plaats zoveel mogelijk unieke kenmerken in de bulletpoints, let wel op dat je maximaal één kenmerk per bulletpoint uitlegt en geen dubbele kenmerken verwerkt. Plaats de belangrijkste unieke kenmerken in de eerste paar bulletpoints.
Bulletpoints – stijl
Maximaliseer je bulletpoints door gebruik te maken van de 200 tekens die per bulletpoint beschikbaar zijn. Plaats geen acties, promotietekst of iets over de verzending in deze punten. Daarnaast smoelt het lekker als je begint met een relevant icoontje en heb je dit niet begin dan je bulletpoints in ieder geval met een hoofdletter of plaats het eerste kenmerk in hoofdletters.
Productbeschrijving & A+ Content
De productbeschrijving geeft je de mogelijkheid dieper in te gaan op het product en het verhaal erachter. Let erop dat je niet (te veel) in herhaling valt met je titel en bulletpoints. Verwerk ook in de productbeschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden uit je onderzoek.
Pas bij de beschrijving op dat het geen te grote lap tekst wordt want je kunt gebruik maken van 2.000 karakters. Denk dus goed na over de opmaak van de tekst, je kunt ook hier weer gebruik maken van bulletpoints of maak de tekst op met HTML-code zodat het goed leesbaar blijft.
Mocht je merk geregistreerd zijn dan heb je ook de mogelijkheid om A+ Content in te zetten. Dit is een visuele manier om unieke kenmerken van het product te beschrijven en daarbij ook het merkverhaal te vertellen. Daarnaast biedt A+ content de mogelijkheid een hele hoop extra zoekwoorden in de productpagina te verwerken en in te spelen op bepaalde periodes van het jaar zoals vader- of moederdag. Maak hier dus vooral gebruik van!
Tip 4 – Maak gebruik van alt-tekst achter de afbeeldingen
Afbeeldingen zijn superbelangrijk voor een productpagina. De consument leest tegenwoordig veel minder teksten en kijkt veel meer plaatjes. Goede hoge kwaliteit afbeeldingen met de unieke eigenschappen erop helpen mee aan een hoger conversieratio en is dus indirect ook goed voor de organische ranking. Daarnaast heeft iedere afbeelding de mogelijkheid om alt tekst toe te voegen. Dit geeft je dus de mogelijkheid om 100 karakters aan alt tekst extra toe te voegen voor iedere zelfgeplaatste afbeelding die op je productpagina staat. Voor A+ content biedt dit dus nog meer mogelijkheden, denk daarbij ook aan zoekwoorden die je niet direct zichtbaar op je productpagina wilt hebben zoals spelfouten en eventueel andere talen. Wil je weten of de concurrentie gebruik maakt van deze tip?
Je kunt dit op Amazon bijvoorbeeld controleren door met je rechtermuis op een afbeelding te klikken en dan naar Inspecteren te gaan, vervolgens te zoeken op img.alt daarachter staat vaak een omschrijving van de afbeelding maar dit kan ook gebruikt worden om extra zoekwoorden te plaatsen. Staat er niets of staan er minder dan 100 karakters dan wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van deze tip!
Tip 5 – Update je zoekwoorden op regelmatige basis
Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal, doe regelmatig een nieuw zoekwoorden onderzoek en pas hier je productpagina’s op aan. Hier laten veel concurrenten steken vallen. De concurrentie maakt misschien wel gebruik van alle voorgaande tips, maar doen vervolgens niets meer aan de content wanneer het eenmaal staat. Vaak wordt hier een vergelijking gemaakt met een advertentiecampagne waar een hoog dag budget naar toe gaat. Deze advertentiecampagne blijf je toch ook optimaliseren, qua biedingen en zoekwoorden? Dit moet je dus ook doen met SEO op de productpagina, titel, alt tekst en alle andere elementen die zoektermen bevatten. Aangeraden wordt om dit minimaal één keer per kwartaal te doen.
Extra Tip – Maak gebruik van videoadvertenties
Misschien verwacht je het niet direct als SEO tip maar we hebben gezien dat videoadvertenties het goed doen op Amazon. Door relatief weinig concurrentie is het een goede manier om bovenaan de zoekpagina te komen en hierdoor veel verkeer naar jouw productpagina te krijgen. Daarbij is het niet eens van belang dat de video van super kwaliteit moet zijn of heel verrassend uit te hoek moet komen. Het met je telefoon filmen van het product op bijvoorbeeld een draaiende schijf is al voldoende voor het maken van simpele videoadvertentie. Wacht hier niet te lang mee want steeds meer concurrenten ontdekken deze manier van adverteren!
Conclusie
Er zijn dus genoeg mogelijkheden binnen Amazon om doormiddel van SEO jouw organische ranking te verbeteren. Doe regelmatig een nieuw zoekwoordenonderzoek en update aan de hand hiervan de titels, bulletpoints, productbeschrijvingen en eventueel A+ content van jouw productpagina’s. Dit is echt noodzakelijk om succesvol te zijn en vooral ook te blijven op Amazon.
Amazon SEO blijft zich verder door ontwikkelen en wij volgende deze ontwikkelingen dan ook op de voet. Mochten er spannende of leuke updates zijn op dit of een ander gebied binnen de Marketplaces dan lees je dat uiteraard hier.
Heb je toch nog vragen over deze tips of wil je hulp bij het optimaliseren van jouw productpagina’s? Neem dan gerust even contact op met MvH Media, onze specialisten helpen je graag verder.