2022 is alom een onvoorspelbaar jaar geweest. Online retail en daarmee ook marketplaces vormen daarop geen uitzondering. Door de recente veranderingen in de economie, heeft de e-commerce een terugval gekend. Hierdoor zijn verkopers genoodzaakt om strategieën te veranderen en zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Het einde van deze onzekerheid is voorlopig (helaas) nog niet in zicht, waardoor het belangrijker dan ooit is om opkomende trends in de gaten te houden en deze één stap voor te blijven. Vorig jaar schreven we een soortgelijke blog over de verwachte trends van 2022. Hierin benoemde we onder andere; de toename van het aantal gebruikers die een zoektocht beginnen op marktplaatsen, het belang van merkregistraties, strenge content richtlijnen, de toegenomen significantie van mobile shopping, q-commerce, de opkomende mogelijkheden voor A/B testen en de stijgende vraag naar multi carrier bezorging. Dit jaar verwacht MvH Media de volgende 5 trends op de Marketplaces:
Trend 1: Social media & Marketplaces
Trend 2: Adverteren met content
Trend 3: Artificial intelligence (AI)
Trend 4: De rol van marketplaces binnen omnichannel strategieën
Trend 1: Social media & Marketplaces
Amazon hoopt de wereld van social media te begrijpen, voordat de social media wereld marketplaces begrijpt. Beiden timmeren hard aan de weg om elkaar in te halen. Zo maakt de consument op Facebook al jaren gebruik van een Facebook marketplace en maken bedrijven op Instagram gebruik van ‘Instagram shopping’. Amazon Amerika blijft echter niet achter en begint steeds meer op een social media platform te lijken met o.a. de ‘follow’-knop en de mogelijkheid tot het delen van posts en video’s. Amazon influencers zijn al overstag. De vraag of de social media marketplace trend ook in europa uitgerold zal worden en of de consument hier op ingaat zal aankomend jaar mogelijk worden beantwoord.
Volgers
Meer volgers, meer likes en meer interactie; bedrijven op social media doen al jaren mee aan de competitie. Geregistreerde merken op Amazon concurreerden voorheen voornamelijk door recente positieve recensies en hoge organische rankings, maar nu kunnen ook zij strijden om de meeste volgers en likes. In oktober 2021 lanceerde Amazon namelijk een update, waardoor Amerikaanse consumenten favoriete merk-geregistreerde stores op Amazon.com kunnen volgen. Door het volgen van een amazon store, ontvangen volgers notificaties wanneer hun favoriete winkels nieuwe kortingen doorvoeren of wanneer de store opnieuw ‘live gaat’’. Daarnaast zien ze de producten van de merken die ze volgen ook op de homepage verschijnen. Merken hebben daarnaast ook de mogelijkheid om volgers te e-mailen over nieuwe productlanceringen of speciale kortingen. Door deze nieuwe feature, werd het voor bedrijven nog makkelijker om binnen Amazon een band met potentiële of huidige klanten op te bouwen. Iets wat voorheen enkel via social media en e-mailmarketing mogelijk was.
Posts
Amazon wil niet alleen klanten met koopintentie naar hun platform brengen, maar ook klanten zonder directe koopintentie. Eind 2019 lanceerde Amazon Amerika naast de volger functionaliteit update, ook een posts functionaliteit update. Posts op Amazon kunnen vergeleken worden met Instagram posts. Merken kunnen, aan de hand van posts, educatieve, inspirerende of grappige foto’s op hun feed plaatsen. Vervolgens kunnen de gebruikers deze posts terugvinden op hun homepage, in de feed van de brandstore en onder product listings.
Amazon influencers & Storefronts
Influencers en content creators: ze nemen tegenwoordig een groot deel van het internet in beslag. Ook op de marketplaces zien we steeds vaker posts of unieke afbeeldingen van influencers terug. Amazon maakt bijvoorbeeld al sinds 2017 gebruik van het Amazon Influencer Programma (AIP). Aan de hand van AIP, kunnen influencers product gerelateerde content delen met klanten. Hoewel het AIP in 2017 al werd gelanceerd zijn de mogelijkheden van het programma in 2022 sterk uitgebreid aan de hand van de wensen van influencers.
Amazon influencers kunnen bijvoorbeeld sinds dit jaar hun eigen ‘storefront’ bouwen. Dit zijn individuele, virtuele winkeletalages gerund door influencers. Zie het als een one-stop shop waar je de favoriete producten van jouw favoriete influencers kunt vinden.
Amazon maakte het afgelopen jaar steeds meer gebruik van influencers. Zo werden de top influencers van Amazon in mei 2022 naar een privé-retraite in Mexico gevlogen. Tijdens de reis werden de influencers getrakteerd op spabehandelingen, luxe diners en gratis surf-, yoga- en kickbokslessen. De influencers deelde in ruil daarvoor deze ervaringen met hun (miljoenen) volgers. Daarnaast worden influencers toegenomen ingezet voor, Amazon grootste uitverkoop van het jaar, de Amazon Prime day.
Amazon Inspire
Amazon blijft ontwikkelen. Zo heeft Amazon in december 2022 een nieuwe functionaliteit update uitgebracht, die vergeleken kan worden met Tiktok, Youtube Shorts en Amazon Reels. Amazon speelt daarmee in op de trend van korte video’s. Amazon Inspire is een in-app winkelervaring die klanten een nieuwe manier geeft om ideeën te ontdekken, producten te verkennen en te shoppen op basis van content gemaakt door andere klanten, influencers en merken waar ze van houden. Zodra consumenten iets zien wat ze leuk vinden, kan het in een paar klikken gekocht worden. Amazon heeft eerder door middel van ‘Posts’ en ‘Amazon Storefronts’ merken en influencers creatief aan het werk gezet. Met Amazon Inspire kan er, naast enkel door merken en influencers, nu ook door het grote publiek creatieve content over producten en merken gemaakt worden.
2023 & Social media
Vooralsnog is het nog onduidelijk of Amazon de social media functionaliteiten ook in Europa gaat lanceren. Daarnaast heeft, de Nederlandse gigant, Bol.com ook nog geen nieuwe ontwikkelingen rondom deze trend aangekondigd. Echter zagen we dat andere marketplaces, zoals Etsy, Vinted, Ebay en Marktplaats, de ‘follow’ functionaliteit al wel uitrolden in de afgelopen periode. De verwachting is dan ook, dat platformen als Bol.com en Amazon in het komende jaar zullen volgen en meer ‘social’ functionaliteiten zullen uitrollen om up-to-date en relevant te blijven bij het publiek.
Trend 2: Adverteren met content
Online marketplaces zijn allang niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Momenteel zijn online marketplaces verantwoordelijk voor 56% van alle verkopen binnen de globale e-commerce en zijn er op Bol.com al meer dan 51.000 verkooppartners actief, terwijl Amazon – wereldwijd – al meer dan 1.5 miljoen actieve verkopers telt. De continue groei van online marketplaces brengt uiteraard extra concurrentie met zich mee. De toegenomen concurrentie onderstreept het belang van een goede vindbaarheid op de marketplaces. Om als nieuw merk direct organisch op te vallen wordt, door de toegenomen concurrentie, echter steeds lastiger. Gelukkig biedt adverteren de oplossing, om op korte termijn zichtbaar te worden op de platformen.
Door te adverteren kunnen merken echter wel op korte termijn vindbaar worden op de marketplaces. Het toegenomen belang van adverteren is een trend die we in de afgelopen jaren sterk al zagen, maar waar nog geen stagnatie in zicht is voor 2023. Sterker nog; het aanbod van advertenties zal alleen maar toenemen naarmate het aantal verkopende partijen blijft stijgen. Buiten de gebruikelijke advertentiemogelijkheden zoals Sponsored Products op zowel Bol.com als Amazon, zullen andere advertentiemogelijkheden een prominentere rol gaan vertolken voor online marketplaces in 2023.
Video advertenties & Amazon
Een van deze advertentiemogelijkheden, die mogelijk een grotere rol kan gaan vertolken in 2023, zijn videoadvertenties. Content en videocontent worden steeds belangrijker, dit is Amazon niet ontgaan. Eerder in deze blog schreven we al over Amazon Inspire, de nieuwe Tiktok look-a-like app van Amazon. Dat is echter niet de enige manier waarop Amazon met korte video content aan de slag gaat. In juli 2022 kondigde Amazon aan dat zij een Sponsored Brands Video builder hebben vormgegeven die gebruikt kan worden door verkopers om op een gemakkelijke wijze zelf video’s te creëren aan de hand van aanpasbare templates (zie afbeelding). De tool is o.a. beschikbaar in Noord-Amerika en Europa en kan gebruikt worden om video’s van vijftien seconden op te nemen. De video’s uit uit de tool kunnen vervolgens worden geplaatst als Sponsored Brand advertenties. Een bijkomend voordeel van de tool is dat gebruikers van deze tool een hogere kans van slagen hebben om door de beoordeling te komen, aangezien de tool rekening houdt met de strenge richtlijnen van Amazon waaraan de video moet voldoen.
Content voor advertenties & Amazon
Een andere ontwikkeling omtrent adverteren die niet buiten beschouwing gelaten mag worden, is de samenwerking tussen Amazon Ads en Shutterstock. Via afbeeldingen zijn bedrijven in staat de waarden van hun merk tot leven te laten komen en een verhaal over te brengen. Volgens Amazon is de kans 65% groter informatie te onthouden wanneer deze gekoppeld is aan een afbeelding. Dankzij de samenwerking met Shutterstock hebben verkopers op Amazon toegang tot bijna 400 miljoen hoogwaardige afbeeldingen. Als verkoper is het daarom verstandig hier wat mee te (gaan) doen, goede content lijkt hiermee namelijk voor het oprapen te liggen.
2023 & advertenties
Met nieuwe Amazon advertentie tooling zoals de Sponsored Brands Video builder en de Amazon Ads Shutterstock galerij blijft Amazon innoveren op het gebied van visuele advertenties. Bol.com kan natuurlijk niet achterblijven en lanceerde in oktober 2022 een update omtrent advertenties, waarbij benoemd werd dat de posities van sponsored productadvertenties prominenter in beeld worden gebracht in het productoverzicht na een zoekopdracht. Ook hierin zien we dus het toegenomen belang van adverteren. Welke trends op het gebied van adverteren in 2023 aan zullen slaan en welke nieuwe innovaties er in 2023 nog allemaal bijkomen is niet te voorspellen. Een ding is wel zeker; advertenties zijn hier om te blijven.
Trend 3: AI & Marketplaces
In 2022 stond de wereld van kunstmatige intelligentie, ook wel artificial intelligence (AI) al op zijn kop. Met de introductie van de DALL-E 2-tool werden marketeers, content creators, grafisch designers en influencers al goed wakker geschud. Voor het eerst kon een ‘machine’ afbeeldingen maken gebaseerd op tekstuele beschrijvingen. Een simpele tekstbeschrijving kon op deze manier een scala aan verschillende afbeeldingen opleveren. Niet veel later kon door middel van AI een audio creatie gemaakt worden op basis van tekst beschrijvingen, en later ook video’s. Marketplaces blijven niet achter en maken al volop gebruik van de mogelijkheden die AI hen te bieden heeft. Sterker nog; Amazon heeft het bedrijf volledig gereorganiseerd om AI in elk onderdeel van de organisatie te gebruiken en streeft naar leiderschap gespecialiseerd in AI-gedreven customer journeys.
Amazon & AI
In het 2e kwartaal van 2022 lanceerde Amazon een Artificial Intelligence conferentie, genaamd ‘Re: MARs, Machine Learning (ML), Automation, Robotics en Space’. Tijdens de conferentie waren er lezingen en workshops van Amazon en experts uit de industrie. Daarnaast kondigden ze het nieuwe idee rondom dronebezorging van Prime Air aan, een nieuwe innovatie om transport en daarmee levertijden te verbeteren. Ze lieten de Pegasus Drive sorteerrobot zien die wordt gebruikt in Amazon sorteercentra en de nieuwe mogelijkheden voor Alexa,de spraakassistent van Amazon die in samenwerking met NASA aankomend jaar gebruikt zal worden voor een ruimtemissie naar de maan.
In september 2022 lanceerde Amazon Amerika een update met de functie ‘Ask Alexa’, waarmee bepaalde merken antwoorden kunnen geven op vragen die consumenten vaak aan Alexa-apparaten stellen, inclusief referenties en links naar probleemoplossende producten. Voor merken kan het waardevol zijn om de veelgestelde vragen van klanten te kunnen inzien en deze direct te kunnen beantwoorden, maar ook om inzichten toe te passen op listings en andere product marketing.
Volgens een studie van McKinsey (2022) wordt meer dan 35% van de omzet van Amazon gegenereerd door een aanbeveling algoritmen gecreëerd door AI. Met Amazon’s voortdurende focus op AI & ML zal dit percentage hoogstwaarschijnlijk blijven stijgen in de toekomst. Voor 2023 worden dan ook meer toepassingen van AI verwacht op Amazon.
Marketplaces & AI
Niet alleen Amazon maakt gebruik van AI, ook andere marketplaces hebben zelf AI-tools ontworpen;
Zalando heeft een AI-gestuurde outfit-aanbeveling machine gebouwd om meer dan 27 miljoen klanten online kledingadvies op maat te geven. Booking.com heeft een AI-gestuurde kamer-aanbeveling machine om gebruikers geavanceerde filtermogelijkheden te bieden om de juiste accommodatie te vinden en Airbnb heeft een algoritme gelanceerd dat kan voorspellen hoe groot de kans is dat een bepaalde aanbieding wordt geboekt tegen specifieke prijzen op specifieke data.
AI en ML worden dus steeds vaker gebruikt door marketplaces om de gebruikerservaring te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. Naast bovengenoemde, specifieke AI-tools die zijn ontworpen met specifieke doeleinden, maken marktplaatsen over het algemeen gebruik van AI op de volgende manieren:
- Gepersonaliseerde aanbevelingen
- Vergelijkbare producten
- Verbeterde zoekfunctionaliteit
- Fraudedetectie
- Optimalisering van voorraad
- Verbetering van de klantenservice
Gebruik van AI als marketplace verkoper
De trend ontwikkelingen rondom AI zijn de afgelopen jaren zeker niet gestagneerd, maar sinds de lancering van de ChatGPT tool op 30 november 2022, is AI opnieuw het gesprek van de dag. Deze tool biedt een scala aan opties aan voor marketplace verkopers:
- Het optimaliseren van product titels
- Het optimaliseren van productbeschrijvingen
- Het opstellen van een FAQ voor in je Amazon A+ content;
- Het (voor)genereren van een complete producttekst;
- Het (voor) vertalen van teksten naar Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans of welke taal dan ook.
Onderstaand een voorbeeld van hoe de tool ingezet kan worden:
De ChatGPT tool lijkt een uitkomst, maar ook gevaar voor velen. SEO specialisten vragen zich al af of Google teksten kan onderscheiden die zijn geschreven door AI of door een mens. De AI-gedreven marktplaats Amazon heeft momenteel zelf nog niets laten weten over de mogelijke gevolgen die AI-geproduceerde productbeschrijvingen zouden kunnen hebben op organische rankings binnen Amazon. Het is ieder geval belangrijk om te onthouden dat ChatGPT een hulpmiddel is en dat de output ervan zorgvuldig moet worden gecontroleerd en waar mogelijk bewerkt voordat het kan worden gebruikt. Het is geen vervanging voor menselijke interactie en mag uiteraard niet worden gebruikt om klanten te misleiden met foutieve informatie.
2023 & AI
Naarmate de concurrentie tussen marktplaatsen toeneemt, zullen de marketplaces meer nadruk leggen op het verbeteren van de gebruikerservaring voor zowel kopers als verkopers. AI en ML zullen hier ongetwijfeld een groot onderdeel van blijven uitmaken.
Marketplaces hebben AI de afgelopen jaren geïntegreerd in vele aspecten, waaronder Amazon in haar logistiek en supply chain management, Bol.com in haar klantenservice en zoekwoorden optimalisaties en Zalando in haar geadviseerde modeadvies. In de toekomst zullen de door AI aangedreven functies en diensten alleen maar verder toenemen.
Wij verwachten dan ook dat in 2023 onder andere de ‘Ask Alexa’ functie zal worden uitgebreid en -mits succesvol- beschikbaar zal worden gemaakt voor alle geregistreerde merken op Amazon Amerika en in een later stadium beschikbaar komen voor merken die verkopen op Amazon in Europa.
Trend 4: De rol van marketplaces binnen omnichannel strategieën
In het digitale tijdperk van vandaag brengt een potentiële consument tijd door op meerdere platformen, waarbij een grote hoeveelheid aan informatie moet worden verwerkt. Door de toename van zowel de hoeveelheid informatie als het aantal platformen wordt een omnichannel strategie voor zowel kopers als verkopers steeds belangrijker. Een omnichannel strategie gaat uit van verkopen via verschillende kanalen.
Ter illustratie, een juiste omnichannel klantreis kan als volgt gaan; een potentiële consument is op de hoogte van een product via sociale media, hij gaat dit product vervolgens bekijken op de website van het bedrijf en bezoekt tenslotte het winkelcentrum in de buurt. Het is mogelijk dat men in diezelfde periode de advertenties op een display in het metrostation heeft gezien, een advertorial in het tijdschrift heeft gelezen en de product demo op Youtube heeft bekeken. De informatie is op alle kanalen consistent en van dezelfde kwaliteit.
Het belangrijkste kenmerk binnen een omnichannel strategie is de nauwe samenhang tussen alle kanalen, het is dus van essentieel belang dat de informatie op alle mogelijke kanalen voor de consument consistent en duidelijk is.
E-commerce experts voorspellen dat omnikanalen en uniforme winkelervaringen een van de populairste consumententrends van 2023 zullen zijn. Bijna 90% van de consumenten verwacht nu dat merken omnichannel ervaringen aanbieden via de online en instore kanalen van hun voorkeur. Gemiddeld gebruiken consumenten al bijna zes verschillende contactpunten bij het kopen van een product. De cijfers zijn vergelijkbaar aan de zakelijke kant. Wanneer bedrijven drie of meer kanalen gebruiken in hun marketingcampagnes, zagen zij een 287% hoger aankooppercentage dan bedrijven die campagnes via één kanaal gebruikten. Dus; niet alleen online webshops, maar ook marketplaces moeten met de omnichannel trend aan de slag.
Amazon & Omni Channels
Een succesvolle omnichannel strategie gericht op klantervaring en gemak zijn dus van groot belang. Amazon weet dit en is hier actief mee aan de slag. Amazon is namelijk veel meer dan amazon.com. Momenteel heeft Amazon bijvoorbeeld ook 512 fysieke winkels. De omnichannel strategie van Amazon houdt rekening mee met het feit dat consumenten zowel offline als online zoeken. Amazon speelt hierop in door verschillende marketingkanalen in te zetten, zoals mobiele push-advertenties, sociale media, nieuwsbrieven, posters advertenties, fysieke winkels, mobiele apps en chatbots.
Amazon & Omni Channels voor verkopers
Amazon is zelf bezig met haar omnichannel strategie, maar is ook actief bezig met de mogelijkheden voor het verbeteren van omnichannel strategieën voor verkopers. Op 26 oktober 2022 lanceerde Amazon Amerika de Omnichannel Metrics (OCM) voor adverteerders binnen de categorie Consumer Packaged Goods (CPG) en de categorie voedingswaren. OCM meet de impact van Amazon-advertenties op retailactiviteiten door te kijken naar de cijfers van online en offline verkopen, zowel op Amazon als daarbuiten. Adverteerders kunnen in de rapporten de totale omnichannel verkoop zien, evenals de uitsplitsing van de verkoop op en buiten Amazon.
In november 2020 lanceerde Amazon Amerika ‘Amazon Attribution’. Voor het gebruik van deze tool konden Amazon merk-geregistreerde verkopers alleen het aantal verkopen via PPC-campagnes inzien. Men kon echter niet nagaan of de overige verkopen afkomstig waren van organische resultaten, betaalde advertenties of andere sociale mediakanalen. De Amazon Attribution tool geeft inzichten in deze cijfers. De tool is sinds juli 2022 ook beschikbaar voor Amazon Nederland.
2023 & Omni Channels
Voor merk-geregistreerde verkopers op marketplaces wordt het steeds belangrijker om hun omnichannel strategieën te optimaliseren. Amazon Amerika heeft het afgelopen jaar op deze behoefte ingespeeld met de Omnichannel Metrics update. Maar ook Europese Amazon verkopers kunnen direct aan de slag met de Attribution tool. Merk-geregistreerde verkopers kunnen via social media kanalen een groter publiek binnen halen dat niet direct hun zoektocht begint op Amazon. Universele content blijft daarbij een grote rol spelen om er een positieve, consistente ervaring bij klanten op na te houden. Als laatste biedt uiteraard ook adverteren in de vorm van retargeting mogelijkheden om buiten het platform klanten te bereiken.
Als voorloper in marketplace innovaties trekt Amazon de kar betreft de trend rondom omnichannel strategieën, wat andere marketplaces hiermee gaan doen is nog reeds onbekend. MvH Media verwacht in ieder geval dat marketplaces niet achter kunnen blijven met deze trend en dat verkopers zich aankomend jaar nog meer bewust zullen moeten maken van hun omnichannel strategie, binnen en buiten marketplaces.
Trend 5: Populaire categorieën & Marketplaces
Binnen de e-commerce wereld is Amazon een van de grootste spelers. Net als bij fysieke winkels is het van essentieel belang om te weten waar de consumenten in geïnteresseerd zijn. Je wilt tenslotte voorkomen dat je producten aanbiedt waar potentiële klanten simpelweg niet (meer) in geïnteresseerd zijn. Dit is met name relevant, aangezien de interesse van consumenten over de afgelopen jaren nogal gewisseld is. De pandemie is een van de grootste oorzaken hiervan. De langdurige sluiting van fysieke winkels en andere restricties resulteren in een enorme groei voor de e-commerce.
Populaire categorieën in de afgelopen twee jaar
De productcategorieën voeding & dranken lieten in 2021 een sterke groei zien, gevolgd door gezondheid & persoonlijke verzorging en bouw- & tuinbenodigdheden. Toen de restricties rondom 2022 werden versoepeld vond er een verschuiving plaats. Productcategorieën rondom amusement (bijv. speelgoed en spelletjes) stegen in populariteit, maar tegen het einde van 2022 nam dit – onder andere door de hoge inflatie – ook weer af en vond er weer een verschuiving plaats, ditmaal richting meer essentiële productcategorieën (bijv. huis en keuken). Dit toont aan dat het uitgavenpatroon van de consument, en daarmee de populariteit van productcategorieën varieert en met name afhankelijk is van marktomstandigheden zoals de hoge inflatie en de pandemie.
2023 & populaire categorieën
In 2023 zullen ook weer andere productcategorieën stijgen in populariteit, maar over het algemeen wordt verwacht dat de trend die in 2022 – als gevolg van de pandemie versoepelingen – is ingezet, wordt voortgezet. Als verkopende partij zijn deze populaire categorieën interessant. Wees hierbij bewust van het feit dat een stijgende populariteit en sterke concurrentie hand in hand gaan met elkaar. De meest populaire categorieën op Amazon in 2023 worden naar verwachting:
- Speelgoed en spelletjes
- Elektronica
- Camera en fotograferen
- Huisdierbenodigdheden
- Sport en buitenleven
- Boeken
- Huis en keuken
- Kleding, schoenen en sieraden
- Videogames
Conclusie
De e-commerce markt blijft zich in een razend tempo ontwikkelen en marketplaces zijn daarop geen uitzondering. De innovaties en trends volgen zich in snel tempo op waarbij de platformen steeds meer naar elkaar toe bewegen en goed op elkaar letten. In nagenoeg alle trends staat één ding centraal en dat is content. Het is, en blijft, de manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Zorg er dus voor dat je dit goed op orde hebt en mocht je interesse hebben hoe je deze inzichten en trends kunt vertalen naar de praktijk? Neem dan gerust contact met ons op!