Dynamische remarketing

Meer conversies met dynamische remarketing

Het begrip remarketing is inmiddels bij velen een bekend begrip. Met remarketing kun je bezoekers die al eens eerder de website of webshop hebben bezocht, nog eens bereiken door het vertonen van (beeld)advertenties op websites die deel uitmaken van het Google Display Netwerk. Remarketing is een effectieve vorm van online adverteren. Volgens Google onderneemt 96% van de bezoekers geen actie op de website of webshop. Remarketing geeft je de mogelijkheid om deze bezoekers nog eens te benaderen.

dynamische remarketing

Maar wat is dynamische remarketing?

Via een dynamische remarketing campagne kunnen er specifieke producten of diensten worden getoond die de bezoeker al eens eerder op een website of webshop heeft bekeken. Je hebt bijvoorbeeld gezocht naar een nieuw model tennisracket. Wanneer je vervolgens het nieuws gaat lezen op NU.nl, zie je hier een advertentie van het tennisracket waar je naar hebt gezocht voorbij komen.

Wat heb je nodig om te starten met dynamische remarketing?

Om met dynamische remarketing te beginnen, heb je een productfeed nodig waarin alle details van de producten in staan (unieke ID, afbeelding, prijs, etc.). Wanneer de feed compleet is, uploadt je deze in het Google Merchant Center. Plaats vervolgens de dynamische remarketingtag op de website en maak ondertussen alvast verschillende remarketinglijsten (doelgroepen) aan. Dan kan het aanmaken van de campagne beginnen! Advertenties worden dynamisch gegenereerd en dit bekent dat de bezoeker een unieke advertentie te zien krijgt waarin het product getoond wordt die de bezoeker eerder heeft bekeken.

Voordelen dynamische remarketing

Het kost iets meer tijd om dynamische remarketing in gang te zetten dan reguliere remarketing, maar het brengt ook een aantal (extra) voordelen met zich mee ten opzichte van reguliere remarketing:

  • Specifieke producten of diensten die een persoon heeft bekeken worden opnieuw vertoond, waardoor de advertenties zeer relevant zijn;
  • Geschikt voor cross-en upsell van producten en diensten. Wanneer bezoekers zijn overgegaan tot aankoop van een nieuw tennisracket, kun je deze doelgroep targeten en advertenties van een bijpassende tennistas en/of tennisbal laten zien;
  • Ook is er de mogelijkheid om een aanbieding op maat te doen. Aan bezoekers die bijvoorbeeld iets in het winkelmandje plaatsen maar het niet afrekenen, kan een korting worden aangeboden.

De resultaten van een dynamische remarketingcampagne zijn vaak erg positief. Dit heeft ermee te maken dat de bezoeker al eerder interesse heeft getoond en zij zijn al verder in het aankoopproces dan de oriëntatiefase. De kans op een conversie is hoger en de kosten zijn vrij laag. Je betaalt immers alleen wanneer er op de advertentie wordt geklikt.

Sommige ervaren (dynamische) remarketing als vervelend. Dit kan voorkomen worden door het instellen van een frequency cap. Hiermee limiteer je het aantal keren dat de advertentie getoond wordt, om irritatie te voorkomen.

Starten met dynamische remarketing?

Dynamische remarketing is een krachtig medium, maar wat lastiger om in te zetten dan een reguliere remarketingcampagne. MvH Media helpt je hier graag mee!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

Boekentips 2023

Met de zomer voor de deur is het vaak een goed moment om even een stapje terug te doen. Lekker relaxen tijdens een welverdiende vakantie.

Lees meer
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?