Google staat niet stil. Jouw online strategie toch ook niet?
Tijdens de Google Performance summit op 24 mei jl. kondigde Google weer de nodige belangrijke veranderingen aan voor wat betreft Google AdWords. Deze belangrijke aankondigingen hebben ook invloed op jouw online positionering, of je nu wel of niet gebruik maakt van Google AdWords. Lees daarom dit artikel om jouw online strategie verder aan te scherpen.
De belangrijkste aangekondigde veranderingen door Google zijn;
- Grotere AdWords advertenties.
- Aparte biedingen voor tablet bezoekers (voorheen niet mogelijk).
(bron Google)
Grotere AdWords advertenties
Afgelopen februari heeft Google al een belangrijke wijziging doorgevoerd door bij veel zoekopdrachten vier advertenties te tonen aan de bovenkant van de zoekresultaten. Hierdoor zijn de organische zoekresultaten verder naar beneden gepositioneerd. Tot op heden was het aantal tekens dat gebruikt mocht worden voor de titel van een Google AdWords advertentie gelimiteerd tot 25 tekens. Komend jaar wordt deze limiet opgerekt tot 30 tekens. Hierdoor krijgen de AdWords advertenties nog meer mogelijkheden om extra op te vallen.
Een andere belangrijke verandering die Google de komende maanden gaat doorvoeren is dat de traditionele beschrijving van twee regels (met maximaal 35 tekens per regel) wordt vervangen door Ć©Ć©n regel met een limiet van 80 tekens.
Een laatste belangrijke aangekondigde verandering zit gelegen in de zogenaamde zichtbare url. Deze zichtbare url kon tot verkort handmatig door SEA campagne specialisten worden ingevoerd. Google is voornemens om dit te automatiseren, waardoor automatisch de zichtbare url (hoofddomein) wordt ingeladen. Marketeers mogen nog wel alles achter de slash (/) in een proactieve wervende tekst veranderen.
De bovenstaande wijzigingen worden uitgerold onder de naam āExpanded Tekst Adsā. Het belangrijkste aanknopingspunt uit deze voorgenomen veranderingen is dat door āexpanded tekst adsā een groter gedeelte van de zoekresultaten worden gebruikt voor betaalde advertenties.
Wat voor effect hebben deze Expanded tekst ads op mijn online positionering.
Google, en eigenlijk elke grote online organisatie, verandert nooit iets definitief zonder dit op uitgebreide schaal te A/B testen. De Expanded tekst Ads zijn ook door Google uitgebreid getest. De eerste resultaten uit de testen geven aan dat de nieuwe tekstadvertenties binnen het Google AdWords netwerk gaan leiden tot een verhoging van het CTR ratio met 20%. Ofwel, de nieuwe tekstadvertenties kunnen wel tot 20% meer klikken gaan opleveren in het zoeknetwerk ten opzichte van de huidige klikken.
Effect van Expanded tekst ads op AdWords
Door het uitrollen door Google van de expanded tekst ads zorgt dit voor nieuwe mogelijkheden binnen jouw AdWords campagne. Zodra de nieuwe functionaliteiten beschikbaar zijn binnen het AdWords netwerk voor Nederland kun je goede resultaten boeken door direct in te spelen op deze nieuwe mogelijkheden. Grote kans dat jouw concurrenten dit (nog) niet doen!
Effect van Expanded tekst Ads op organische zoekresultaten
Google geeft zelf aan dat het CTR ratio van de betaalde advertenties binnen de zoekresultaten gaat toenemen met een 20%. Dit kan dus ook zorgen voor minder klikken op jouw organische zoekresultaten. Vanuit MvH Media monitoren we goed voor onze klanten de eventuele impact op de klikken vanuit organische resultaten. Het is belangrijk om niet alleen goed gepositioneerd te staan binnen de zoekresultaten maar dat deze ook leiden tot meer klikken. Een goede pagina titel kan bijdragen aan het verhogen van het aantal bezoekers via de organische zoekresultaten. Het is verstandig om hier Ć©Ć©ns in de zoveel tijd eens mee te experimenteren. Bij diverse websites merken we dat het verbeteren van de pagina titel steeds bijdraagt aan meer organische bezoekers, zonder dat de positionering van deze website ook daadwerkelijk stijgt. Probeer je bezoekers in de zoekresultaten te overtuigen met een goede en prikkelende pagina titel.
Waarom voert Google deze veranderingen door.
In een officieel artikel vanuit Google wordt begonnen met; The shift to mobile is no longer a change on the horizon. Itās here. ā (link: http://adwords.blogspot.nl/2016/05/ads-and-analytics-innovations-for-a-mobile-first-world.html)
Het moge duidelijk zijn. Google probeert met deze veranderingen verder in te zetten op de verandering van online gedrag. Bezoekers komen veelal als allereerste met jouw merk of product in aanraking via de mobiel. Door een aantal visuele veranderingen door te voeren in de weergave van zoekresultaten, zorgen de nieuwe tekstadvertenties voor een betere gebruikerservaring.
Wat zijn de belangrijkste take-aways uit deze veranderingen.
- Speel in op deze aanstaande veranderingen voor zowel je SEA als SEO strategie. Deze veranderingen gaan merkbaar voor verschil zorgen voor zowel AdWords als organische resultaten.
- Denk verder na over de gewenste online positionering en neem daarbij als uitgangspunt het āmobile firstā gedachtengoed.
- Pas jouw online strategie aan om beter zichtbaar te worden in de oriƫntatie of beslissingsfase!
Bronnen: Google afbeelding – Ā© Google