Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt social media marketeer Ymke stories op social media en de nieuwe AMP Stories van Google.
Sinds Snapchat ‘Mijn Verhaal’ introduceerde in 2013 is er een hoop veranderd binnen de sociale media. Instagram liftte mee en hun stories werden een enorm succes (ten koste van Snapchat’s groei). Ook Facebook volgde, maar lijkt vooralsnog de plank mis te slaan. Nu is het Google die het voorbeeld volgt, maar wel met hun eigen draai genaamd Accelerated Mobile Pages.
Google’s Accelerated Mobile Pages Project
Kort gezegd is een story full-screen content waar je doorheen kunt swipen of klikken. Google lanceert met hun Accelerated Mobile Pages Project een nieuwe versie van deze stories. Deze AMP’s zijn net als elke andere HTML pagina, alleen hebben ze een beperkte technische functionaliteit met betere laadsnelheid en performance. De pagina’s laden zowel op mobiel als in je desktop browser. Je hebt de mogelijkheid om objecten zoals social media posts te embedden en kunt data van de stories terugvinden in Analytics. Google belooft dat de AMP’s ‘het content ecosysteem voor iedereen verbeteren.’
Instagram, Facebook en Snapchat Stories
Dat stories geliefd zijn, is duidelijk. Het is een snelle, interactieve manier om te zien wat je vrienden bezighoudt. Steeds vaker worden stories ook ingezet om het nieuws te volgen, zoals via de accounts van @noskort of @rtlnieuws.
Het aantal dagelijkse actieve gebruikers van Instagram Stories kwam binnen een jaar op het enorme getal van 250 miljoen. Ter vergelijking: Snapchat’s actieve gebruikersaantal bleef in die periode bungelen op 166 miljoen. Hoewel Facebook begin dit jaar nog een desktop-app lanceerde om stories te maken en te bewerken, lijkt niemand te geven om de ronde bolletjes bovenaan hun tijdlijn. Facebook laat weinig tot niets los over het gebruik van hun stories, waarschijnlijk met een goede reden.
Goed zoeken
Waar Facebook faalt, creëert Google nu met hetzelfde idee een nieuwe manier om content tot je te nemen. Nu zijn de stories alleen nog maar zichtbaar als je er gericht naar op zoek gaat. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het redelijk wat zoekwerk vergt om resultaten naar boven te krijgen waar stories worden getoond. Wanneer ik op ‘CNN’ zoek via deze link, komt als tweede resultaat een carrousel voorbij met stories over belangrijke nieuwsgebeurtenissen, zoals de Texas bombings. Je zoekresultaten kunnen er aan het einde van dit jaar compleet anders uitzien: veel visueler en met de mogelijkheid om stories te ‘snacken’.
Om zelf stories te zien in je zoekresultaten ga je naar g.co/ampstories op je smarthone en zoek je bijvoorbeeld op CNN, Mashable of The Washington Post. Dit zijn partijen die op de whitelist staan en dus stories mogen publiceren.
Een AMP Story maken
Iedereen kan een AMP story maken, maar we moeten je alvast waarschuwen: er komt meer bij kijken dan een simpele Instagram Story. Je zult wat basiskennis moeten hebben van HTML, CSS en JavaScript. Ook staat er duidelijk onderaan de pagina dat de stories een experiment zijn. Wil je de pagina’s kunnen publiceren, dan moet je jezelf eerst aanmelden via dit formulier. Daar staat dan weer duidelijk bij dat het invullen van het formulier geen garantie biedt op een plekje op de whitelist.
Kansen voor bedrijven
Google laat nog niets los over de officiële lanceerdatum van AMP Stories. Of er advertentiemogelijkheden zijn en wat de kansen zijn voor bedrijven, valt ook nog niet te zeggen. De stories staan dus zeker nog in de kinderschoenen, maar kunnen best nog eens de manier veranderen waarop we content consumeren. Snel, Mobile First en visueel: dat klinkt als 2018, toch?
Voorlopig blijft Instagram wat betreft stories het meest geschikte medium om als bedrijf zichtbaar te zijn en te adverteren. Wil je meer weten over stories en het adverteren hiermee? Lees onze blog of neem eens contact op!