In een Google AdWords of Bing Ads account wordt er vaak gefocust op het genereren van klikken naar de website door relevante zoekwoorden op te nemen in de campagnes en passende advertentieteksten hierbij te schrijven. Deze klikken zijn echter niet veel waard als de bestemmingspagina (de pagina waar bezoekers op terechtkomen na het klikken op een advertentie) niet goed ingericht is. Ook is de ervaring op de bestemmingspagina van invloed op de advertentierangschikking en daarmee op het CPC-bod (kosten per klik) en de positie in de advertentieveiling. Wanneer een bestemmingspagina uitermate slecht presteert, kan het ervoor zorgen dat advertenties minder vaak, of soms helemaal niet worden weergegeven.
Google blogde laatst nog dat bijna een derde van alle smartphonegebruikers meteen naar een andere website gaat als die niet in de behoeften voorziet. Daarnaast schakelt 64% over naar een andere website als er teveel stappen moeten worden doorlopen of als de bezoekers niet de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Het is daarom erg belangrijk dat de bestemmingspagina’s geoptimaliseerd zijn.
Waaruit bestaat een goede bestemmingspagina?
Een goede bestemmingspagina bevat verschillende elementen:
- Relevante, nuttige content
- Makkelijke navigatie
- Snelle laadtijd
- Mobielvriendelijk
Hoe weet ik of mijn bestemmingspagina goed presteert?
Er zijn verschillende manieren om te achterhalen of de bestemmingspagina goed presteert.
In Google Analytics kun je data achterhalen van alle bestemmingspagina’s. Dit kun je zien door naar Gedrag > alle pagina’s te gaan. Pagina / is de homepagina.
Let hierbij op bijvoorbeeld het bouncepercentage (het percentage waarbij slechts één pagina wordt bekeken) en het uitstappercentage (het percentage siteverlatingen dat is opgetreden via een bepaalde pagina of reeks pagina’s).
Bestemmingspagina’s zichtbaar in de nieuwe Google AdWords interface
Sinds gisteren zijn de prestaties van de bestemmingspagina’s ook zichtbaar in de nieuwe Google AdWords interface. De gegevens worden weergegeven voor bestemmingspagina’s van campagnes in het zoeknetwerk, display-campagnes en videocampagnes. Hierdoor worden een aantal elementen inzichtelijk:
- Welke pagina’s veel klikken krijgen
- Welke pagina’s geschikt zijn voor mobiele apparaten (deze gegevens zijn nu alleen beschikbaar voor bestemmingspagina’s van campagnes in het zoeknetwerk)
- Welke pagina’s de meeste verkopen genereren (conversiepercentage)
- Welke pagina’s mogelijk aandacht vereisen
Daarnaast is het ook mogelijk om nog extra kolommen toe te voegen.
Benieuwd hoe jouw bestemmingspagina’s presteren?
Onze online marketeers zoeken het graag voor je uit!
Bronnen: Computer afbeelding – © Google Foto’s