In de praktijk komt het vaak voor; webshops wisselen voortdurend in assortiment en productgroepen. Niet alleen worden er nieuwe producten en categorieën toegevoegd aan de webshop, vaak verdwijnen er ook producten omdat ze niet meer geleverd worden of definitief uit het assortiment zijn gehaald.
Een veelgemaakte fout is dat producten of productcategorieën verwijderd worden uit de webshop, zonder dat er rekening gehouden wordt met de gevolgen voor de organische zoekresultaten van de webshop of website. Er komt meer bij kijken dan even een product of productcategorie aan- of uitzetten in de back end van de webshop. In veel gevallen is een productpagina of productcategorie geïndexeerd door Google.
Door de achterliggende pagina te verwijderen, wordt deze indexering verwijderd zodra Google de website of webshop opnieuw gecrawld heeft. Dit is niet alleen slecht voor de organische zoekresultaten. Bezoekers krijgen bij een bezoek aan een van deze pagina’s een 404-foutmelding te zien en zal in de meeste gevallen de webshop direct verlaten. Een echte conversie-killer dus.
Het is daarom zeer belangrijk om je goed voor te bereiden als je van plan bent producten of productcategorieën uit de webshop te verwijderen. Niet alleen zorgt het klakkeloos verwijderen van pagina’s voor minder organische bezoekers, het heeft ook invloed op de kwaliteit van de website vanwege de foutmeldingen die ontstaan. MvH Media legt graag uit wat belangrijke aandachtspunten zijn.
Pagina’s op de juiste manier doorverwijzen
Wanneer een product of productcategorie verdwijnt uit een webshop is het belangrijk om de achterliggende pagina door te verwijzen naar een andere pagina die de bezoeker geïnteresseerd houdt in de webshop. Je voorkomt hiermee niet alleen foutmeldingen, maar ook dat de koopintentie niet verloren gaat. De meest voor de hand liggende oplossing is om alles door te verwijzen naar de homepagina.
Een snelle oplossing, maar niet echt efficiënt. Het is beter om een niet-bestaande productpagina door te verwijzen naar een bovenliggende categoriepagina. Die pagina is relevanter voor de bezoeker dan de homepage en geeft de bezoeker de kans om een ander product te kiezen als alternatief. Een optie is ook om de productpagina wél te laten staan en te vermelden dat het product niet meer op voorraad is en dat er andere vergelijkbare producten zijn. Het belangrijkste is dat je de bezoeker binnen de webshop houdt, blijft boeien en een goed alternatief biedt.
Stel: een bezoeker is op zoek naar een Go Pro Hero 4 sportcamera in een sport webshop. De sportcamera verdwijnt uit het assortiment, omdat er een nieuw model is uitgekomen. Een goede oplossing is dan om de bezoeker door te verwijzen naar de categorie Go Pro sportcamera’s. Het zou minder handig zijn als een bezoeker wordt doorverwezen naar de homepagina van een fiets-/ elektronica webwinkel of een pagina die over een ongerelateerd product zoals kettingreiniger gaat. Hier is de bezoeker niet naar op zoek en het motiveert de bezoeker niet om op de website te blijven.
Naast veranderingen in het assortiment van een webshop zijn er ook andere gevallen waarbij goede doorverwijzingen (redirects) van belang zijn. Over het algemeen is het zo dat er altijd een doorverwijzing moet plaatsvinden wanneer er een pagina wordt verwijderd. Of het nu om een blogartikel gaat, dienstenpagina of tijdelijke actiepagina. Redirects zijn ook van groot belang als je de URL van een pagina verandert of een website verhuist naar een andere domeinnaam.
Een belangrijk aandachtspunt is om binnen een Magento webshop een product of categorie niet zomaar te verwijderen. Hiermee wordt namelijk direct een 404 pagina mee gegenereerd én het is lastig om nadien te achterhalen om welke url het ook alweer gaat. Middels de crawlfouten uit Google Search Console kan dit uiteindelijk wel, maar dan is het eigenlijk al te laat. Een prima oplossing voor dit probleem is de voorraad van een product op ‘0’ zetten. Hiermee blijven de url en de pagina gewoon bestaan én op deze pagina kunnen andere vergelijkbare producten worden aangeboden.
301 Redirects en het .htaccess bestand
Doorverwijzingen zijn dus belangrijk voor een website of webshop, maar hoe stel je doorverwijzingen in? Dat kan bijvoorbeeld met een plug-in in de bekende CMS-systemen als WordPress of Magento. Zeker als het om slechts een paar URL’s gaat, kunnen deze middels een plug-in of module eenvoudig geplaatst worden. Het is wel aan te raden om de oude URL’s te noteren van de toekomstige niet-bestaande pagina’s. Zo kunnen er foutmeldingen en 404-pagina’s voorkomen worden. Tip! Genereer een sitemap, voordat bepaalde productcategorieën , pagina’s of producten verdwijnen. Op die manier heb je een overzicht van alle ‘oude’ URL’s.
Wat als het om grote aantallen URL’s gaat? Stel dat een webshop verhuisd wordt met meer dan 5000 producten. Het is dan onhandig om elke doorverwijzing er één voor één in te zetten, ook als een volledige productcategorie uit een webshop verdwijnt. Het aantal niet-bestaande pagina’s loopt dan behoorlijk op. Mocht dat het geval zijn, dan is het handig om een specialist in te schakelen met voldoende technische kennis om redirects op de juiste wijze te verwerken in het .htaccess bestand.
De interne links niet achterwege laten
Een 301 redirect is een handige oplossing voor verwijzingen afkomstig van andere websites, zoals Google of andere pagina’s waar een vermelding staat. Alleen binnen de website is het belangrijk dat er zo min mogelijk 301 redirects plaatsvinden. Het is zelfs zo dat URL’s meerdere keren worden doorverwezen middels een 301 redirect wordt gezien als een soft 404 pagina. Los hiervan is het belangrijk dat een interne link gelijk doorverwijst naar de juiste pagina. Een beheerder van een website kan zelf de teksten beheren waar de interne link is geplaatst, dan is het gewoon een kwestie van de oude URL aanpassen naar de nieuwe URL. Probeer daarom als beheerder van een website of webshop zoveel mogelijk onnodige doorverwijzingen weg te werken. Dit zou eventueel ook opgelost kunnen worden met een plug-in die een database scant en indien nodig onderdelen vervangt.
Conclusie
Het doorverwijzen van url’s is niet altijd even makkelijk. Bij kleine en eenvoudige websites is het de moeite waard om dit zelf eens uit te proberen met een plug-in. Bij het doorverwijzen van grote aantallen url’s middels het .htaccess bestand is het handig om een specialist als MvH Media in te schakelen. Met geavanceerde software kan MvH Media grote aantallen 301 redirects genereren en op de juiste manier indienen in het .htaccess bestand van de webshop.
Zijn er vragen over het doorverwijzen van URL’s of is er assistentie nodig bij het verhuizen van een website, twijfel dan niet en schakel een van de online marketingspecialisten in van MvH Media. Neem gerust contact met ons op.