Wat is de Google Disavow Tool?
Google’s Disavow Tool is een handig programma dat gebruikt kan worden voor het optimaliseren van een linkprofiel van een website. Een sterk linkprofiel met de juiste (dus kwalitatief hoogwaardige) backlinks heeft een positief effect op de posities in Google van een website of webshop.
De Disavow Tool is een onderdeel van Google Search Console en kan gebruikt worden door beheerders van een website. Deze tool kun je alleen gebruiken bij een geverifieerde website in Google Search Console, zonder toegang kom je dus niet zo ver. Letterlijk vertaald staat “Disavow Tool” voor “Afwijs gereedschap” en met deze tool is het mogelijk om links af te wijzen die afkomstig zijn van andere websites. Stel: Je hebt een aantal linkverwijzingen op websites staan die niets toevoegen aan de versterking van het linkprofiel. Dan is het mogelijk om middels de Disavow Tool bij Google aan te geven dat deze URL’s niet meegerekend mogen worden bij het bepalen van de posities in Google.
Maar de Disavow Tool kan ook gebruikt worden wanneer er slechte ankerteksten gebruikt worden of als de achterliggende pagina een te hoge Citation Flow en te lage Trust Ratio heeft. (Zie: 5 tips voor efficiënt linkbuilden). Kijk wel zeer kritisch naar het overzicht van de huidige backlinks en probeer te achterhalen of dit daadwerkelijk het probleem is van een slecht scorende website. Soms kan de on-site SEO (content en techniek) niet in orde zijn. Dan is het belangrijk om eerst daar op te focussen in plaats van klakkeloos links uit te sluiten.
Het creëren van een gevarieerd linkprofiel
Een linkprofiel dient zo gevarieerd mogelijk te zijn, wanneer 90% van alle backlinks van de website naar één specifieke pagina verwijzen onder één specifieke zoekopdracht. Dan is de kans groot dat dit gezien wordt als over optimalisatie. Daarom is het ontzettend belangrijk om de schijn van manipulatie bij Google zoveel mogelijk te vermijden. Dit kun je doen door gebruik te maken van zoekwoord synoniemen en linkverzoeken te versturen naar kwalitatief hoogwaardige websites voor meerdere (en verschillende) landingspagina’s.
Even ter beeldvorming: Het zou niet goed zijn als het linkprofiel van een sportschoenen webshop (voor het grootste gedeelte) alleen maar backlinks bevat naar de homepagina met als ankertekst “Sportschoenen kopen”. Én dat de links ook nog eens afkomstig zijn van pagina’s welke precies in de juiste categorie (topic) staan. Het zou veel natuurlijker zijn dat er ook links verwijzen naar de merken pagina’s van de sportschoenen webshop en dat de ankertekst geen koopintentie bevat.
Maar in de praktijk gebeurt het ook vaak dat andere partijen backlinks plaatsen. Mocht zo’n backlink niet volledig naar wens zijn, dan kun je proberen om de betreffende webbouwer te benaderen met het verzoek om de backlink aan te scherpen en in sommige gevallen te verwijderen. Mocht dit niet lukken, dan kun je ervoor kiezen om Disavow Tool van Google in te zetten. Vanuit MvH Media geven we graag een aantal tips en een beknopte uitleg hoe je te werk kunt gaan.
URL’s indienen in de Google Disavow tool
Als eerste wil je natuurlijk een overzicht hebben van alle backlinks van jouw website. Maak daarom als eerste een export of uitdraai van alle backlinks. Dat kun je doen met de SEO software van MajesticSEO, Ahrefs en Moz. In de meeste gevallen heb je wel een betaalde versie nodig om een goede export te kunnen maken, houdt daar dus rekening mee. Wanneer het export bestand compleet is dan kun je gaan filteren, hierbij kun je je focussen op:
- Ongebruikelijke ankerteksten;
- ‘Rare’ websites en domeinen;
- Websites met een lage Trust Ratio.
Wanneer je een selectie hebt gemaakt met ongewenste URL’s en domeinen dan kunnen deze ingediend worden in de Google Disavow Tool. Dat wordt gedaan middels een .txt bestand dat geupload kan worden in Google Search Console. Aan dit .txt document zijn een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet je beginnen met een ‘#’ gevolgd door de reden waarom de ongewenste links op URL’s of domeinen zelf niet verwijderd kunnen worden. Onder deze tekst kan het overzicht geplaatst worden met de ongewenste URL’s (één per regel). Als er een volledig domein uitgesloten moet worden, dan kan dat door een regel toe te voegen met “domain:” gevolgd door de domeinnaam. Hieronder staat een afbeelding van een voorbeeld (.txt) document ter beeldvorming:
Nu het bestand klaar is kun je inloggen op Google Search Console en via de volgende URL kom je uit op de Disavow Tool: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main. Vervolgens kies je het gewenste domein waarvoor je de gewenste links wilt uitsluiten. Het eerste wat je dan te zien krijgt is een waarschuwing waarbij nogmaals wordt benadrukt dat dit een effect kan hebben op de posities in Google van de betreffende website. Klik op ‘Links afwijzen’ en je kunt het gewenste .txt bestand uploaden en indienen. Wanneer al deze stappen doorlopen zijn is het een kwestie van wachten voordat de resultaten duidelijk zichtbaar worden in de rankings van Google.
Conclusie
De Disavow Tool is een handig hulpmiddel bij het optimaliseren van een linkprofiel van een website. Zeker wanneer er weer een update van het algoritme van Google heeft plaatsgevonden kan dit de uitkomst bieden. Maar de meest ideale oplossing is om handmatig de ongewenste links te (laten) verwijderen. Is de beheerder van een betreffende website écht onbereikbaar, zet dan de Google Disavow Tool in. Let op: Alles dat wordt ingediend in de Disavow Tool kan een sterke invloed hebben op de rankings in Google, maak hier geen fouten in.
Heb je weinig technische kennis om hier zelf mee aan de slag te gaan, of ben je niet in het bezit van de benodigde tools om de kwalitatief ‘slechte’ backlinks te achterhalen? Twijfel dan niet en schakel een online marketing bureau in. De online marketing specialisten van MvH Media helpen u graag bij het optimaliseren van het linkprofiel zodat betere resultaten in Google behaald kunnen worden. Neem gerust contact met ons op!