14 december 2020: het bericht dat Nederland in een totale lockdown gaat. Voor veel retailers (weer) een harde klap, aangezien alleen de winkels die voorzien in de eerste levensbehoefte open mogen blijven.
Veel ondernemers met een fysieke winkel of locatie hebben ook een webshop. Aangezien het koopgedrag noodgedwongen van offline weer naar online verschuift, biedt dit ook kansen. Wat bijvoorbeeld te doen met openingstijden terwijl je wel een bestelling via de email of telefonisch kunt plaatsen? Hoe bereik ik mijn (potentiƫle) klant en informeer ik ze over de maatregelen van jouw winkel?
Inmiddels hebben we veel geleerd van de eerste (intelligente) lockdown en hebben te learnings getrokken uit de harde lockdown van onze zuiderburen. We hebben deze tips en learnings voor je opgesomd in deze blog.
SEO – Google Mijn Bedrijf ā Openingstijden
De winkeldeur is gesloten, dus is ook het advies om de openingstijden naar gesloten te zetten. Google Mijn Bedrijf is namelijk nog steeds bedoeld voor locaties die je kunt bezoeken / fysieke winkels. Advies is dan ook om je openingstijden op gesloten te zetten. Maar.. doe dit niet via de button Markeren als tijdelijk gesloten of via je primaire openingstijden. Advies is om te werken met aangepaste openingstijden. Gesloten betekent voor Google gesloten en dat zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor je (lokale) online zichtbaarheid. Dat betekent dat je (in ieder geval t/m 19 januari) je aangepaste openingstijden op gesloten dient te zetten en je reguliere openingstijden gewoon dient te laten zoals je zou willen.
Meerdere locaties?
Dan is het advies dit via bulk doet. Via een export/import via Google Mijn Bedrijf van je locaties is dit een echte time-saver.
Mijn klantenservice is wel bereikbaar?
Wanneer je wel telefonisch en online bereikbaar bent, zijn er Meer openingstijden. Bijvoorbeeld voor online services, maar bijvoorbeeld ook voor Afhalen.
Uiteindelijk ziet dat er zo uit, waarbij het minder heftig aanwezig is dat is het echt gesloten is:
SEO – Google Mijn Bedrijf ā Attributen / Informatie
Kun je nog wel online bestellen, maar niet afhalen of bezorg je nog wel steeds? Dan wil je dat uiteraard ook prominent adviseren aan je klant. Zorg er dan voor Service-attributen up to date zijn:
- Vinkje = het is mogelijk en wordt zo gecommuniceerd
- Stopbord = het wordt als niet mogelijk beschouwd en ook duidelijk gecommuniceerd
- Plusje = hierbij is niets aangegeven en wordt het ook niet geceommuniceerd in Google Mijn Bedrijf
Doe je dit goed, dan zit dit er zo uit:
Meerdere locaties?
Dan is het een echte time-saver om dit in bulk te doen. Zo kun je in Ć©Ć©n klap tientallen tot honderdtallen Google Mijn Bedrijf locaties aanpassen.
SEO – Google Mijn Bedrijf – COVID-19 Update
Je winkel heeft maatregelen en die wil je communiceren. De beste manier om te doen is via een Google Post in de vorm van een COVID-19 Update:
Het verschil met een Google Post die je wellicht gewend bent, is dat deze prominenter aanwezig is binnen je Google Mijn Bedrijf profiel:
Tip: gebruik UTM-tracking in je Call To Action button, zodat je de klikken daarop kunt tracken.
Meerdere locaties?
Ook Google Posts zijn in bulk in te plannen versturen met behulp van een Google Sheet-script.
Buiten de COVID-19 Update is het ook nog mogelijk een reguliere Google Post naast te plaatsen. Deze wordt echter beneden in je paneel zichtbaar en minder prominent dan de COVID-19 Update.
SEO – Google Mijn Bedrijf ā Q&A
Ook zou je Vraag en Antwoord kunnen gebruiken in je Google Mijn Bedrijf paneel met betrekking tot de maatregelen en veelgestelde vragen die je krijgt (of verwacht). Deze zijn boven de reviews in Google Mijn Bedrijf zichtbaar:
Een goed voorbeeld hiervan:
SEO – FAQ Rich Snippets
Iets wat buiten Google Mijn Bedrijf valt, maar wel interessant is, zijn FAQ Rich Snippets. Hierbij zou je de zoeker extra kunnen informeren in Google zelf over eventuele maatregelen die je treft:
Communicatie op je website zelf
Vergeet de communicatie op je website zelf niet! Communiceer duidelijk in de vorm van banners, extra bullet point over bestellingen bij je productpaginaās en een aparte pagina over de corona- en lockdownmaatregelen.
Het is namelijk goed voor te stellen dat mensen gaan zoeken op je merknaam + lockdown of corona. Dan wil je zeker je (potentiƫle) klant goed informeren.
Naast zoekmachine optimalisatie kun je ook even naar jouw advertenties kijken, zoals zoekmachine adverteren of social media. Sommige bedrijven kiezen er voor om hun advertenties tijdelijk te pauzeren.Ā Maar voor veel bedrijven liggen er juistĀ kansenĀ om in te spelen op de online mogelijkheden. Hieronder nemen we je mee in een aantal tips om je Google en Social Ads te optimaliseren.Ā
SEA - Houd je advertentieteksten en extensies up-to-date.
Vergeet niet om je advertentieteksten en extensies aan te
passen. Zorg ervoor dat je de teksten en extensies laat aansluiten bij de
nieuwe informatie. Benadruk de online mogelijkheden en richt je bijvoorbeeld
niet op het sturen van mensen naar een winkel. Ga je online je klanten te woord
staan, bijvoorbeeld via een chat? Zorg ervoor dat je dit ook vermeldt in je
advertenties.
SEA - Zijn je biedingen en budget nog toereikend?
In maart zagen we het al gebeuren, steeds meer mensen zoeken en kopen online. Ook nu zul je gaan merken dat de online verkopen weer zullen stijgen. De komende tijd zullen de zoekvolume en klikprijzen dus meer gaan schommelen. Klikprijzen zullen gaan stijgen wanneer er meer concurrenten in de veiling mee doen.
Houd dus goed in de gaten of je budget en je biedingen nog toereikend zijn. Verhoog je budgetten waar nodig, je wilt tenslotte niet dat jouw advertenties gedurende dag niet meer vertoond worden, omdat het budget op is.
Social - Informeer sociale (potentiƫle) klanten
Je hebt jouw Google Mijn Bedrijf aangepast en op de website gecommuniceerd betreft de strengere maatregelen, maar heb je ook al iets op jouw sociale kanalen geplaatst?Ā
Social media is natuurlijk het ideale kanaal om iedereen zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van de aanpassingen die plaats vinden binnen jouw organisatie. Laat je volgers dus weten wat er veranderd door de aangescherpte maatregelen. Daarnaast kun je dit bericht ook nog adverteren onder een relevante, lokale, doelgroep zodat ook je potentiƫle klanten direct op de hoogte zijn.
Social - Facebook en Instagram Winkel
Verkoop je producten? Richt dan je Facebook en Instagram winkel in! Dit is Ć©Ć©n van de nieuwste ontwikkelingen van Facebook en Instagram. Je kunt via het platform een digitale winkel aanmaken en, mocht je geen webshop hebben, mensen laten betalen via een betaallink die je stuurt via Messenger of Instagram Direct. Wil je aan de slag met het opzetten van je winkel? Hier hebben we een handig 3 stappenplan hoe je zelf een Facebook- en Instagram shop opzet.
Social - Blijf verbonden
Nu je de deuren tijdelijk moet sluiten, betekent dat niet dat je ook helemaal van social media moet verdwijnen. Juist nu is het moment om verbonden te blijven met je volgers. Zij zijn de personen die straks ook weer als eerste bij je aankloppen wanneer het weer mogelijk is. Zorg daarom dat je naast het informeren van je doelgroep, ook je doelgroep blijft enthousiasmeren en de interactie met ze aan gaat. Met deze 5 tips over organische content op social media gaat dat helemaal goed komen!
Benut je mogelijkheden tijdens deze lockdown
Zowel binnen het betaald adverteren als daar buiten zijn er veel mogelijkheden om je online resultaat te vergroten. Nu online nog belangrijker wordt, is het belangrijk dat je alle kansen online goed benut. Naast zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren en social media heb je nog andere mogelijkheden, zoals conversie optimalisatie of marketplaces.Ā
Vragen of hulp nodig met je offline vs online strategie tijdens de lockdown? Neem dan gerustĀ contactĀ met ons op.