Magento OneStepCheckout & hogere conversieratio

Achterhaal onduidelijkheden in de kassa voor een hogere conversieratio.

Heb je al enige tijd een Magento webshop lopen, maar zou je graag een hoger conversieratio zien? Dan zijn er verschillende invalshoeken van waaruit je kunt kijken naar conversie optimalisatie. Eén van de belangrijkste punten is controleren of er onduidelijkheden bij de kassa bestaan. Het zou zonde zijn als een deel van de klanten afhaakt, simpelweg omdat ze niet snel of gemakkelijk genoeg door het bestelproces komen. Ook wil je klanten niet te lang de tijd geven om van gedachten te veranderen.

Er zijn meerdere tools om verbeterpunten te ontdekken in het bestelproces op je webshop. In dit artikel gaan we toelichten hoe belangrijke hick-ups in de onestepcheckoutmodule van Magento kunnen worden waargenomen voor conversie optimalisatie.

Wat is de OneStepCheckout module?

De module ‘onestecheckout’ is, zoals de naam al zegt, een module waarmee bezoekers met één stap de producten in hun winkelwagentje kunnen afrekenen. Dit houdt in dat ze hun gegevens, verzendwijze, bezorginformatie én betalingswijze op één pagina kunnen invullen. Ook zien ze op deze pagina het prijsoverzicht van hun bestelling. Deze module is in te stellen op je Magento webshop. Doordat klanten minder stappen hoeven te doorlopen, is de kans kleiner dat ze het bestelproces voortijdig afbreken. Zo wordt het aantal conversies groter. De OneStepCheckout is dan ook één van de populairste modules voor Magento webshops. Hieronder staat een voorbeeld van een OneStepCheckout pagina.

 

Voor het goed functioneren van de OneStepCheckout module, is het belangrijk om inzichtelijk te maken of er onderdelen in het formulier zijn waar het relatief vaak mis gaat bij het invullen. Zijn er verplichte velden die bezoekers vaak overslaan, maar waardoor het formulier niet verzonden kan worden? Dan kan er wellicht besloten worden om dat veld weg te laten, of om juist nadere uitleg te geven bij het desbetreffende veld of gedeelte van het formulier. In het voorbeeld hieronder is te zien dat bepaalde velden verplicht ingevuld moeten worden.

 

Inzichtelijk maken van hick-ups

Stap 1

Via Google Tag Manager maak je eerst een trigger aan. Deze trigger moet bepalen of het ‘event’ doorgeschoten moet worden. Zie voorbeeld

Via ‘Click Classes’ wordt bepaald of er een error is.

Stap 2

De trigger die je net hebt gemaakt haal je vervolgens aan met een nieuwe tag, die je al volgt instelt:

Omdat je hier als Label {{Click ID}} invult, wordt hier als er een gebeurtenis optreedt, de naam van het betreffende veld ingevuld.

Stap 3

Test met de voorbeeldmodule of je tag werkt wanneer je het formulier niet volledig of onjuist invult.

 

Hieronder een voorbeeld van de data layer:

 

Stap 4

In Google Analytics zie je bij ‘Gebeurtenissen’, ‘Topgebeurtenissen’,  precies welke velden van het formulier er opnieuw zijn ingevuld met de frequentie hiervan.

 

Conclusie

Door het goed doormeten van het functioneren van het formulier bij de OneStepCheckout, weet je zeker dat je de voordelen optimaal benut. Wil je meer weten over conversie optimalisatie van je Magento webshop? Neem dan gerust contact op met MvH Media.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

Boekentips 2023

Met de zomer voor de deur is het vaak een goed moment om even een stapje terug te doen. Lekker relaxen tijdens een welverdiende vakantie.

Lees meer
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?