Mobiele marketingstrategie in 2015

Hoe mobiel is uw organisatie?

Al jaren wordt het gebruik van de mobiele telefoon steeds populairder. Op dit moment ligt het percentage smartphone gebruikers in Nederland op ruim 80%.  Nederland is in Europa koploper in het gebruik van de smartphone. Voor de ondernemer die nog niet heeft nagedacht over een (online) mobiele strategie is het dan ook hoog tijd om na te gaan denken over het opzetten en uitvoeren van een dergelijke strategie.

In december zijn wij als Google Partner bijgepraat door Google op het gebied van de laatste mobiele trends. Een belangrijke onderdeel van deze presentatie was dat, afhankelijk van de branche, er in 2015 meer mobiele zoekopdrachten zullen plaats vinden dan zoekopdrachten via de desktop. Onder mobiele zoekopdrachten wordt verstaan zoekqueries die worden ingegeven via een tablet of een mobiele telefoon.

 

Betere mobiele vindbaarheid.

Op dit moment worden websites die mobiel vriendelijk zijn, (mobiel responsive), al beter gerangschikt dan websites die dit niet zijn in de (mobiele) zoekresultaten van Google. Het is dan ook van groot belang om jouw website te optimaliseren voor mobiel verkeer. Niet alleen komt dit het gebruikersgemak ( en dus conversie) ten goede, ook zal dit leiden tot meer verkeer (betere posities )naar de website en dus helpt een mobiel vriendelijke website mee om meer zichtbaarheid en resultaat online te behalen.
Onderstaande printscreen is een voorbeeld van een betere positionering door een mobiele responsive website. Het zoekwoordje schoenenwinkel Breda toont vanzelfsprekende de resultaten op dit zoekwoord. Echter heeft Google, bij de eerste organische resultaat staat bij van Arendonk het woordje “voor mobiel”  toegevoegd. Wat inhoudt dat Google de website geoptimaliseerd acht voor mobiel verkeer.

Belangrijk in het onderscheid tussen mobiel en niet-mobiel verkeer zijn de doelstellingen op het gebied van online marketing. Over het algemeen converteert een mobiele bezoeker minder goed dan een niet-mobiele bezoeker. Door een mobiele website is het mogelijk om met het mobiele verkeer een hoger conversiepercentage te behalen, toch blijft veelal de intentie van een mobiele bezoeker anders dan van een niet – mobiele bezoeker. Toch moet in veel gevallen de focus voor het komende jaar bij mobiele verkeer nog niet worden gelet op directe e-commerce transactie te behalen via de mobiel maar wel om via de juiste mobiele marketing strategie zichtbaar te zijn in de oriëntatiefase van het aankooptraject van een consument.

Verschillende mobiele strategieën.

Bovenstaande is uiteraard afhankelijk van de branche waar men zich in bevindt. Zo zullen kleinere bestellingen (lagere orderbedragen) gemakkelijker en sneller via een mobiel worden geplaatst dan bestellingen met een hogere orderwaarde. Denk bijvoorbeeld aan thuisbezorgd.nl. Websites als deze zullen nu al een hoog percentage van de orders binnen halen via mobiel verkeer en dit zal in de toekomst alleen maar nog meer toenemen. Verkoop je bijvoorbeeld zwembaden dan zul je zien dat het oriëntatieproces wel méér en méér via het mobiele verkeer zal lopen, maar een daadwerkelijke bestelling vaak pas via een reguliere desktop wordt geplaatst. Heeft uw organisatie fysieke winkel en/of afhaalpunten dan is het goed om te weten dat een groot gedeelte van uw mobiele bezoekers uw website zal bezoeken voor adresgegevens, een telefoonnummer of openinsgtijden van de winkel.

Concretiseer mobiele doelstellingen

Bovenstaande voorbeelden maken duidelijk dat het antwoord op hoe je het mobiele verkeer moet bedienen op je website niet één passend antwoord is. Voor uw organisatie is het dan ook van belang om een juiste mobiele strategie te voeren maar de weg die dient gevolgd te worden is afhankelijk van de doelstellingen die aan een website zijn verbonden. Stel voor uwzelf altijd de vraag, wat wil ik mijn mobiele bezoekers laten zien. Bedenk dat een mobiele bezoeker beschikt over een kleiner scherm, tragere internetverbinding. Het tonen van de juiste informatie in combinatie met een heldere navigatie is van belang om de daadwerkelijke doelstellingen te bereiken.
Formuleer deze doelstellingen ook als zodanig en maak hier concrete doelen van binnen Google Analytics. Hoe vaak worden uw contactgegevens geraadpleegd, voeg een “call” button toe op uw website zodat een mobiele bezoeker direct kan bellen zonder het telefoonnummer te hoeven over te typen etc.. Er zijn legio doelstellingen die kunnen worden geconcretiseerd binnen Google Analytics om uw mobiele marketing strategie te toetsen en constant bij te sturen.

Uw potentiële klant verandert, uw organisatie toch ook?

Een juiste mobiele marketingstrategie bedenken en uitrollen in 2015 zorgt ervoor dat uw organisatie nog dit jaar de vruchten plukt van het toenemende mobiele verkeer.

Bronnen: Graphic – Free Vector Art by Vecteezy!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

Boekentips 2023

Met de zomer voor de deur is het vaak een goed moment om even een stapje terug te doen. Lekker relaxen tijdens een welverdiende vakantie.

Lees meer
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?