Het beste moet nog komen…
De afgelopen twee maanden was een groot gedeelte van Nederland op vakantie. Aanstaande maandag beginnen ook in het zuiden de scholen weer. De dagen worden weer korter, mensen gaan weer meer naar binnen. Voor de één zijn dit knusse maanden, voor de andere kan het niet snel genoeg weer voorjaar worden. Voor een iedereen die belang heeft bij een goede website of beter nog een goede webshop liggen de beste maanden in het vooruitzicht! Traditioneel gezien zijn de beste e-commerce maanden de laatste maanden van het jaar, met als absoluut hoogtepunt de drukte rondom Sinterklaas en Kerstmis. We denken nu al mee met onze klanten om de juiste strategie te bepalen voor deze maanden, zodat we gezamenlijk een succesvolle eindspurt kunnen maken. Wacht niet langer en rol de beste online strategie uit voor de komende succesvolle maanden en breek net als Bol.com twee keer je eigen omzetrecord in december. (http://www.emerce.nl/nieuws/bol-com-breekt-e-commerce-record)
Laat je klant niet om jouw bedrijf heen kunnen
Online zichtbaarheid is het hele jaar van belang. De customer journey is de verzamelnaam van de reis die een klant aflegt om tot een aankoop over te gaan. Interesse opwekken, een behoefte opwekken, het beslissingsmodel en vervolgens de koop met als afsluiting de after sales. Google hanteert een eigen model genaamd ‘see, think, do’. Het is belangrijk dat je als bedrijf in alle situaties zichtbaar bent. Elke fase heeft zijn eigen kanalen waarop je als bedrijf zichtbaar wilt zijn. Zo is adverteren via social media vooral interessant in de ‘see’ fase. De ‘do’ fase is de stap dat jouw klant daadwerkelijk gaat converteren. Met andere woorden, dan komt jouw klant omzet brengen bij jouw bedrijf. Natuurlijk is het ‘see, think, do’ model het hele jaar door belangrijk, maar dit model is nog belangrijker in de maanden dat de klanten traditioneel meer geld besteden. In de periode van 1 november t/m december wordt er voor meer dan één miljard euro online besteld.
De ‘do’ fase nog belangrijker tijdens deze e-commerce maanden
Het ‘see, think, do’ model is afgeleid van de traditionele customer journey. Toch ligt de nadruk in de beste e-commerce maanden november en december meer op de “do” fase. Vanwege de traditionele retail momenten Sinterklaas en Kerstmis zijn klanten namelijk al meer in de “koopstand”. Herkenbaar met het ouderwets naar de stad gaan om aankopen te doen voor deze twee heiligmannen. Vaak al ingegeven door een specifiek wensenlijstje voor bepaalde personen. Ofwel, de inspiratie en de oriëntatiefase is minder aanwezig. De focus ligt op het afwerken van de welbekende verlanglijstjes. Het afwerken van deze verlanglijstjes gebeurt in toenemende mate online dus het is ontzettend belangrijk dat jouw website zichtbaar is als de consument op zoek gaat naar de producten die jij verkoopt!
Extra e-commerce omzet in de ‘do’ fase door:
Een vast recept voor succesvolle laatste maanden van het jaar is er niet. De volgende marketingkanalen dragen in bijna alle gevallen wel bij aan extra omzet in deze periode
-
Google Shopping.
De inzet van Google shopping is altijd al interessant. In de laatste maanden van het jaar, met een verhoogd conversieratio, is goede zichtbaarheid in de Google Shopping campagne nog belangrijker. Grote kans dat het verlanglijstje voor een groot gedeelte wordt weggewerkt door een vergelijking te maken met andere producten in Google Shopping. De consument ziet direct het gewenste product, een prijs en een aanbieder.
-
Nieuwsbrieven!
Informeer jouw trouwe klanten voor de feestmaanden dat ze bij jouw webshop aan het juiste adres zijn. Deze manier van communiceren zorgt niet direct voor nieuwe omzet, maar wel voor het prikkelen of inspireren van bestaande klanten. Als jouw bestaande klanten nog niet precies weten wat ze voor Sinterklaas en/of Kerstmis willen kopen, heb je kans dat ze geïnspireerd raken om jouw producten in deze maanden te kopen.
-
SEO
Zorg voor een goede zichtbaarheid op specifieke producten in de organische resultaten van Google of Bing. Stel je verkoopt sokken. Natuurlijk is het belangrijk dat je gevonden en getoond wordt op ‘sokken’, maar grote kans dat de persoon zoekt op wandelsokken maat 46, eerder overgaat tot een aankoop. Speel dus in op deze zoekopdrachten en zorg voor een goede vindbaarheid tijdens de decembermaanden.
-
Remarketing
Een kanaal dat in onze ogen door elk bedrijf (B2C, of B2B) zou moeten inzetten om dat we weten dat het werkt maar eens te meer geldt dit advies voor dé e-commerce maanden. Zorg voor een goede remarketingcampagne in deze maanden! Grote kans dat oriënterende bezoekers jouw website bezoeken om vervolgens nog een nachtje te slapen of de aankoop toch nog even uitstellen, omdat er nog wel wat tijd is voor de daadwerkelijke feestdagen. Blijf zichtbaar! Door middel van een goede remarketing campagne weet je zeker dat jouw potentiële klant overtuigd blijft om de daadwerkelijke aankoop ook op een later moment bij jou te laten plaatsvinden!
Bovenstaande is slechts het topje van de ijsberg aan kanalen die ingezet kunnen worden om meer uit jouw beste maanden te halen. Deze vier kanalen hebben ieder voor zich nog veel uitgebreide mogelijkheden die we niet hier kunnen bespreken. Om een goede stap te maken aan het eind van het jaar is het advies om minimaal drie van deze vier punten in te zetten in jouw webshop. Begin niet te laat met het uitrollen van deze punten, zodat het maximale en het meest rendabele resultaat wordt bereikt in de drukste maanden!
Advies of inspiratie nodig om jouw e-commerce omzet fors te verhogen in deze drukke maanden? Kom vrijblijvend langs bij ons op kantoor voor een kop koffie en dan bedenken we graag gezamenlijk de beste online strategie voor deze maanden!
Succes.
PS Nog maar 96 dagen tot Sinterklaas…