Met de feestdagen op komst is het extra belangrijk om als webshop niet het slachtoffer te worden van winkelmandjes die verlaten worden. Wist je dat 75% van alle (bijna) online aankopen op het laatste moment verlaten worden? Hoe zorg je er als webshop voor dat bezoekers niet alleen hun digitale winkelmandje vullen, maar ook afrekenen? MvH Media heeft een overzicht gemaakt met handige tips om van de kerstdagen feestdagen voor de kassa te maken.
Call-to-actions
Hoewel een klant items in het winkelmandje heeft gestopt, is het nog steeds van belang om de klant aan te zetten tot een transactie. Sterke call-to-actions kunnen hierbij helpen. Een call to action is bijvoorbeeld: ‘Bestel vandaag nog en profiteer van fikse korting’. Een goede call-to-action (CTA) versterkt de wens om een aankoop te doen. Het is belangrijk om een CTA zowel helder, als consistent met andere CTA’s op de website te laten zijn. Als een CTA niet helder is, of tegenstrijdig met een andere CTA op de website, neemt de kans toe dat een bezoeker niet tot een aankoop overgaat. Wil je ervoor zorgen dat de klant het winkelmandje vult Ć©n afrekent? Spoor je klanten tijdens het gehele proces aan, van uitkiezen tot afrekenen.
Connectie met het product
Een klant heeft behoefte aan een connectie met het product. In een webshop verliest de klant die connectie vaak, omdat ze het product tijdelijkĀ niet zien of bij zich hebben zoals in een echte
winkel.Ā Denk bijvoorbeeld aan een kledingwinkel. U kunt een t-shirt voelen en meenemen terwijl u naar andere kleding kijkt. In een webshop is dat al een stuk moeilijker. Om de klant een connectie met het product te laten houden. is hetĀ van belang om de klant te blijven herinneren aan het product dat hij of zij in het winkelmandje heeft gestopt. Door bijvoorbeeld een kleine afbeelding van het product te tonen tijdens het gehele aankoopproces wordt de klant minder afgeleid van het product, waardoor de kans afneemt dat het winkelmandje nooit de kassa bereikt. Bovendien is de kans groter dat de klant er producten bij gaat zoeken, omdat deze er goed bij passen.
Snelheid en gemak
Zodra een klant de afrekenpagina heeft bereikt, is het niet de bedoeling dat je de klant alsnog afschrikt en afleidt van de aankoop. Door teveel stappen in het afrekenproces op te nemen, moedig je de klant aan om het afrekengedeelte van je website te verlaten. Geef bijvoorbeeld direct informatie over de verzending, of geef je klanten de optie om een profiel op te slaan voor aankopen in de toekomst. Alles om het proces zo makkelijk mogelijk te maken.
Meer omzet voor jouw webshop?
Heeft u vragen, of weet u niet zeker hoe u het aantal aankopen in uw webshop kunt verhogen? MvH Media is specialist in een snel en gemakkelijk afrekenproces voor u en uwĀ klanten. Vrijblijvend advies voor uw webshop? Neem dan vandaag nog contact op met MvH Media.