De mogelijkheid om het bereik van jouw PPC campagnes te vergroten en nieuwe, interessante zoekopdrachten te achterhalen die vervolgens kunnen leiden tot nieuwe inzichten – het klinkt je misschien als muziek in de oren. Dynamische zoekadvertenties kunnen helpen deze brug te slaan en zijn daarmee een goede aanvulling op een bestaande campagnestructuur van zoekcampagnes binnen Google Ads.
Dynamic Search Ads: wat zijn het precies en wanneer en hoe zet je een DSA-campagne optimaal in?
Wat zijn Dynamic Search Ads?
Dynamic Search Ads – oftewel DSA’s – zijn zoekadvertenties die worden weergegeven op basis van de inhoud van de website en niet op basis van zoekwoorden. Dit is daarmee ook het belangrijkste verschil tussen dynamische zoekadvertenties en reguliere advertenties: je ziet af van zoekwoorden en gebruikt in plaats daarvan de inhoud op de website. Google kijkt hierbij naar de website (of een opgegeven deel hiervan; zoals bijvoorbeeld een opgegeven landingspagina) en scant deze vervolgens om zoektermen te achterhalen die nauw overeenkomen met de aangeboden inhoud van de getargete website. Op basis hiervan bepaalt Google op welke zoektermen de advertenties worden vertoond en genereert vervolgens zelf een relevante advertentie. Een DSA advertentie ziet er in de zoekresultaten binnen Google hetzelfde uit als een reguliere advertentie, alleen is deze dus dynamisch gegenereerd op basis van de website-inhoud.
De advertentiekoppen worden dynamisch aangemaakt aan de hand van de zoekopdracht en de titel van de landingspagina. Wel biedt Google Ads de mogelijkheid om zelf twee beschrijvingsregels toe te voegen aan de dynamische zoekadvertentie.
Wanneer zet je Dynamic Search Ads in?
Hoe zet je Dynamic Search Ads in?
Het opzetten van een DSA-campagne verschilt van het opzetten van een reguliere zoekcampagne. Waar je bij een reguliere zoekcampagne bepaalde zoekwoorden target, kun je bij een DSA-campagne kiezen welke pagina’s van je website je wilt gebruiken. Hierdoor houd je enige controle over de tekstinhoud en relevantie van de dynamisch gegenereerde advertenties. Ook kun je delen (URL’s) van de website waarop je niet gevonden wilt worden, uitsluiten. Denk hierbij aan een irrelevante pagina zoals een blog of een verouderde webpagina.
Het is ook mogelijk om een DSA-campagne op te zetten aan de hand van een paginafeed, waarbij je een spreadsheet upload met daarin specifieke URL’s die je wilt targeten.
Structuur van de campagne
Het instellen van een DSA-campagne is vrij simpel. Je kunt ervoor kiezen om een geheel nieuwe DSA-campagne op te zetten of je maakt een nieuwe DSA-advertentiegroep aan binnen een bestaande zoekcampagne.
Bij het aanmaken van een geheel nieuwe campagne is het raadzaam om een structuur op te zetten van verschillende advertentiegroepen om op die manier de controle en het overzicht te bewaren over de resultaten en de advertentie uitgaven. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid de advertentie goed aan te laten sluiten bij de getargete pagina. Je kunt hierbij eventueel de structuur aanhouden van de verschillende categorieën die worden aanbevolen bij het aanmaken van de DSA-campagne, maar je kunt per advertentiegroep ook een specifieke landingspagina kiezen.
Structuur van de website
Doordat je bij een DSA-campagne minder grip hebt op welke zoekwoorden de advertenties vertoond worden dan bij een reguliere zoekcampagne, is het belangrijk dat de website goed in elkaar steekt en er goede en logische teksten op staan. Het is dan ook noodzakelijk dat de URL’s, webpagina titels en de inhoud op de website aansluiten bij hetgeen wat je op de pagina’s wilt vertellen, omdat Google deze informatie als uitgangspunt neemt voor de dynamisch gegenereerde zoekadvertenties. Zit jouw website SEO-technisch goed in elkaar? Dan is de kans dat een DSA-campagne goed werkt ook een stuk groter.
Tips voor het optimaliseren van jouw DSA-campagne
Hieronder vind je nog een paar extra tips om het maximale uit jouw DSA-advertenties te halen:
- Maak per categorie of landingspagina een aparte advertentiegroep aan. Hierdoor kun je de advertenties nóg relevanter maken en de CTR verbeteren;
- Het is raadzaam om te starten met lage CPC biedingen, omdat je nog niet weet op welke zoektermen de advertenties vertoond gaan worden. Naarmate de campagne data heeft verzameld, kun je de biedingen eventueel verhogen;
- Maak goed gebruik van uitsluitings-zoektermen: er zullen waarschijnlijk veel zoektermen op de website staan die je niet wilt gebruiken in de DSA-campagne. Neem daarom de tijd om deze zoekwoorden toe te voegen aan de lijst van uitsluitings-zoekwoorden. In het begin is het dan ook zeker verstandig om regelmatig het zoektermenrapport na te lopen om irrelevante termen uit te sluiten;
- Zijn er bepaalde nieuwe zoektermen die juist heel goed blijken te converteren? Voeg deze dan toe aan je reguliere zoekcampagne, zodat je de advertenties nog beter kunt inrichten op basis van deze zoekwoorden.
Meer weten over Dynamic Search Ad campagnes?
Dynamic Search Ads kunnen veel inspiratie bieden om bestaande zoekcampagnes binnen Google Ads uit te breiden en te optimaliseren. Ben jij benieuwd of het inzetten van een DSA-campagne iets voor jou is en hoe je deze het beste kunt inzetten? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op!