Google heeft begin deze maand een grote wijziging doorgevoerd in het zoektermenrapport van Google Ads. Sinds 1 september is namelijk gemiddeld meer dan 20% van de zoektermen waar mensen vanuit je campagnes op geklikt hebben niet meer inzichtelijk. Hierdoor geldt ook dat voor een groot deel van je Ad spend niet meer inzichtelijk is aan welke zoektermen dit is uitgegeven. Enkel de zoektermen die door een significant aantal zoekers zijn ingetypt zullen hoogstwaarschijnlijk nog zichtbaar zijn in het rapport. Wat significant hierbij inhoudt heeft Google nog niet duidelijk gecommuniceerd.
Effect van de wijziging
Onderstaand een visualisatie van het effect van de wijziging binnen het Zoektermenrapport:
- Het percentage van het totaal aantal klikken en kosten dat terug te zien is in het zoektermenrapport daalt van bijna 100% naar ongeveer 70%.
In onderstaande grafiek is een vergelijking gemaakt ten opzichte van de periode voor de wijziging gekeken naar het aantal klikken op zoektermen in het zoektermenrapport; Het percentage van zoektermen met een bepaald aantal klikken in het zoektermenrapport. Uit de grafiek kunnen we de volgende punten concluderen:
- Zoals ook de verwachting was zit het grootste percentuele verschil in zoektermen met ā¤ 1 klik.
- Opvallend is wel dat het grootste deel van de zoektermen die worden weergegeven in het zoektermenrapport blijvend valt in de groepen ā¤ 1 klik of 2 tot 5 klikken.
Bij de zoektermen met ā¤ 1 klik gaat het vaak om longtail-zoekopdrachten welke juist ook voor heel belangrijke inzichten zorgen. Een groot percentage hiervan niet meer laten zien zorgt ervoor dat zoektermen die voor een kwart of meer van je advertentie-uitgaven hebben gezorgd niet meer zichtbaar zijn.
Waarom voert Google deze wijziging door?
Als reden voor deze grote wijziging geeft Google het handhaven van de Privacy-normen en het verbeteren van de bescherming rondom gebruikersgegevens. Natuurlijk is dit erg belangrijk. Echter, de manier waarop Google over deze wijziging heeft gecommuniceerd zorgt ervoor dat veel mensen hier nog wat sceptisch over zijn. De trigger voor het āplotselingeā doorvoeren van deze wijziging is onbekend. Wel geven ze hierbij aan druk bezig te zijn met het investeren in nieuwe manieren om inzichten te delen waarmee adverteerders cruciale beslissingen kunnen nemen.
Van zoekwoord targeting naar doelgroeptargeting
Ook deze wijziging duidt weer op een verandering waarmee Google steeds meer gaat aansluiten bij de strategieƫn van andere platformen als bijvoorbeeld Facebook; Van zoekwoord targeting naar doelgroeptargeting. De kracht van onder andere Facebook zit in de enorme mogelijkheden met betrekking tot doelgroepgerichtheid.
Wanneer we kijken naar de eerdere updates van Google dan sluit ook deze wijziging hier bij aan. Zo bestaan er inmiddels ook al een tijdje campagnes welke helemaal geen zoekwoorden meer bevatten en campagnes welke in zijn geheel geautomatiseerd zijn. Denk hierbij aan Slimme- en Lokale campagnes. Ook binnen de zoektypen waarmee je invloed kunt uitoefenen op de zoektermen waarop je gevonden wordt, zijn geleidelijk wijzigingen ter verruiming van de resultaten doorgevoerd. Machine learning gaat hiermee binnen de campagnes een steeds belangrijkere rol spelen.
Wanneer het aankomt op machine learning dan zijn wij absoluut de laatste die hier tegen zijn. Google stuurt hiermee op tal van signalen in het zoekgedrag, waar je als marketeer handmatig niet tegenop kunt. Echter, op dit moment zijn we nog niet zover dat we alle handmatige beslissingen in zijn geheel los kunnen. Juist de resultaten binnen de zoektermrapporten laten hier vaak het bewijs van zien.
Hoe nu verder?
Zoals eerder ook aangegeven geeft Google aan te investeren in nieuwe manieren om betere inzichten te krijgen en de juiste beslissingen te kunnen nemen. Uiteraard houden wij deze ontwikkelingen nauw in de gaten. Wanneer er nieuwe updates zijn met betrekking tot dit onderwerp dan zullen we jullie hiervan op de hoogte brengen.
Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.