Verkoop jij online en heb je ook een lokale winkel? Dan kun je de verkoop via jouw lokale winkel een boost geven met de Local Inventory Ads voor Google Shopping. In deze blog leggen we je uit wat Local Inventory Ads (LIA) zijn, waarom het interessant is om juist nú LIA in te zetten en hoe je kunt starten met LIA.
Wat zijn Local Inventory Ads?
Local Inventory Ads zijn shopping advertenties met informatie over de winkelvoorraad. De advertentie wordt weergegeven wanneer een zoeker zich dicht bij de winkel bevindt. Als de zoeker op de advertentie klikt, komen ze op een Google gehoste winkelpagina. Zo kan de zoeker precies zien of het gewenste product op voorraad is en welke winkel dichtstbijzijnd is. Ook kun je op de winkelpagina de openingstijden checken en een routebeschrijving opvragen.
Waarom nú Local Inventory Ads inzetten?
46% van alle zoekopdrachten binnen Google hebben een lokale intentie. Van alle mensen die een lokale zoekopdracht uitvoert, bezoekt 88% de locatie binnen 24 uur. Met Local Inventory Ads zorg je ervoor dat je de lokale zoeker bewust maakt van de producten die je offline op voorraad hebt en leidt je ze naar een fysieke locatie. Local Inventory Ads is de ideale combinatie tussen online en offline.
Ook nu fysieke winkels langzaamaan weer (op afspraak) opengaan, wordt de combinatie tussen offline en online steeds belangrijker. Veel mensen oriënteren zich online voordat ze de winkel daadwerkelijk bezoeken. Het zou natuurlijk zonde zijn als ze een afspraak inplannen of de drukte in de winkel opzoeken en het product vervolgens niet op voorraad is. Dit zie je ook steeds meer terug in de zoekresultaten. In april 2020 groeide het aantal lokale zoekopdrachten die “op voorraad” bevatten met meer dan 70%.
Nieuwste ontwikkelingen
Gekeken naar de bovengenoemde cijfers stijgt het aandeel van lokale zoekopdrachten. Dit zien we terug in ontwikkelingen en updates vanuit Google op lokaal gebied. Zo ook in de Local Invertory Ads. Google voegt steeds meer attributen toe aan Local Inventory Ads zoals de extra labels: “Vandaag ophalen” of “Ophalen bij ..”. Deze labels zijn toegevoegd door de goede resultaten van het label “in winkel”. Een andere reden dat deze labels zijn toegevoegd is om de lokale winkelbezoeken te stimuleren. 45% van de zoekers gebruikt namelijk de functie “in winkel”, om een aankoop in een plaatselijke winkel te doen.
Ook de functie ‘curbside pickup’ (letterlijk vertaald; ophalen bij de stoep) is momenteel uitgerold als bètaversie. Wanneer je fysieke locatie enkel open is voor afhalen, kun je deze functie gebruiken. Deze functie kun je opvragen bij je google accountmanager of via een formulier.
Resultaat
Voor verschillende klanten hebben we de impact van Local Inventory Ads getest. De volgende conclusies kunnen we hieruit trekken:
- De inzet van LIA verhoogd aanzienlijk de CTR binnen Shopping campagnes;
- Het conversiepercentage voor winkelbezoeken ligt 20-25% hoger;
- De kosten per winkelbezoek liggen ca 30% lager.
Aan de slag met Local Inventory Ads
Het instellen van Local Invertory Ads vergt even wat tijd, maar gezien de bovenstaande resultaten is het dat zeker waard. Het advies is om met een aantal beste lopende producten te beginnen en daarmee het verificatieproces door te lopen. Wanneer dit proces is voltooid kun je het assortiment uitbreiden.
Het volgende proces moet doorlopen worden om LIA in te stellen:
- Koppel je Merchant Center account, Google Mijn Bedrijf en Google Ads account aan elkaar, zodat er data uitgewisseld kan worden.
- Maak een feed met de lokale productvoorraad. Net als een reguliere shopping feed zitten hier een aantal vereiste kenmerken aan die Google opstelt.
- Activeer Local Inventory Ads in Google Merchant Center en dien de lokale productfeed in.
- Verzoek tot voorraad verificatie. De check wordt gedaan om te controleren of de voorraadinformatie overeenkomt met wat daadwerkelijk in je winkels staat.
- Activeer local inventory ads in je shopping campagne.
Wil jij hulp bij het inzetten van Local Inventory Ads? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!