Wat maakt een inhaker nou belachelijk goed? Hele goede vraag, want het vergt veel creativiteit en out-of-the-box thinking. Een gevaarlijke combinatie waar jij een balans in moet vinden om content te creëren, waarvan jij kippenvel krijgt en niet in de prullenbak tussen de clichés. Je moet niet bang zijn voor een beetje zelfspot of om eens een andere weg in te slaan. Wil je meedoen? Zorg ervoor dat je het dan goed doet en geen half werk levert, want niets is erger dan een matige inhaker met nul engagement. Daarom een aantal voorbeelden om jou aan het denken te zetten tijdens het maken van jouw contentkalender voor 2021. Lees snel verder in 3. 2. 1.
1. Stay Höme - Ikea
Een inhaakmoment hoeft niet altijd op een kalender te staan of überhaupt in de boeken. Wanneer het actueel is en je een puik idee hebt, dan zorg je ervoor dat de tekst aansluit op jouw visual of vice versa. Zo had Ikea een moment voor zichzelf gecreëerd door actueel in te spelen op de lockdown in het voorjaar. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Mooie naar het hamstergedrag.
2. MAND! – Coop
Wie kent het onderhand niet? Een filmpje dat online zo vaak is bekeken over een man die graag wat meer vertelt over zijn mand en zijn uitleg steeds korter moet maken: “MAND!”. Nu weet Coop er goed op in te spelen om zo even een grote knipoog naar de speech van onze lieve koning Willem-Alexander te maken. Het kan maar duidelijk zijn dat niet iedereen van een lange speech houdt tijdens Prinsjesdag. Zou iemand ooit durven om MAND te roepen tijdens deze speech?
3. Expeditie Robinson – Albert Heijn
Een veel spraakmakende gebeurtenis in Expeditie Robinson bracht nog wat emotie naar boven bij vele kijkers. Onze Rob was even vergeten dat hij als een ware Robinson moest gedragen op een onbewoond eiland in plaats van een paradijs waar alles aan komt waaien. Das pech, bloem weg. Albert Heijn wilde hem nog even een hart onder de riem steken met deze post.
4. Mannengriep – Kruidvat
Hebben jullie er weleens van gehoord? Het is een bekend virus dat sporadisch op kan spelen en vooral bij het mannelijke geslacht rond gaat. Het kan besmettelijk zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Vaak is het een bepaalde periode en Kruidvat had al waarschijnlijk de vraag naar medicijnen voor dit vervelende virus gezien. Heel slim om er goed op daar op tijd op in te haken.
5. Work from home – Suitsupply
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat tekst nog veel toevoegt aan een afbeelding. Je zou maar alles in één opslag goed naar voren kunnen brengen. Suitsupply had vast goed geluisterd naar commotie met betrekking tot het thuiswerken en de mogelijkheid om het onderlichaam te kleden zoals je zou willen.
6. Burendag – Jumbo
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan met een inkoppertje? Zo weet Jumbo een mooie inhaker te maken voor Burendag!
7. Gay Pride – Albert Heijn
Het is niet gek dat supermarkten constant bezig zijn met leuke inhakers, want als de Albert Heijn het niet doet, dan doe Jumbo het wel. Voorbereiding is hierin heel belangrijk, want opboksen tegen jouw (bekende) concurrenten betekent ook dat jij in de spotlight staat en wel van verre huizen moet komen. Nou, als een post de spijker op zijn kop slaat, is het deze wel. Deze tweet heeft ervoor gezorgd dat Albert Heijn “The Best Social Award” had gewonnen. Zeg nou zelf, hier word jij toch ook spontaan stapelgek op?
8. Groot alarm – Bol.com
Bol.com, een bedrijf die begrijpt wel hoe zij die grote 😉 moeten gebruiken in hun social media. Van leuke content op de pagina naar goede comebacks op de opmerkingen van vele volgers. Het kan ook niet anders dat Bol.com één van de voorbeelden is. Weet je nog het moment dat er een mogelijke dreiging was op Schiphol, aan boord bij een vliegtuig? Natuurlijk neemt Schiphol het zekere voor het onzekere, maar misschien had de piloot dat ook even moeten doen. Achteraf bleek namelijk dat de piloot een verkeerd knopje had ingedrukt. Nou, dat doet hij of zij ook niet meer. Hopelijk.
9. 15 tompoucen – HEMA
Weet je het nog? We gaan er maar vanuit dat je het nog weet, want het is nog steeds niet veranderd. Houd 1,5 meter afstand om ervoor te zorgen dat jij niet besmet raakt of juist een ander. HEMA wist er een leuk inhaakmoment van te creëren door hun bekende lekkernij nog eens in het zonnetje te zetten.
10. Formule 1 Zandvoort Circuit – Heineken
Ei-nde-lijk is het zover. Nederland heeft een plek bemachtigd in de kalender van F1 en in 2020 zouden we de Formule 1 coureurs kunnen aanschouwen op het Zandvoort Circuit. Dat moet gevierd worden en Heineken wist daar goed op in te spelen met deze post om nog eens benadrukken hoe lang Nederland heeft moeten wachten om weer terug te keren in het Formule 1 programma. Helaas duurt het nog even, maar september 2021 gaat het gebeuren!
11. Mmphfffh – Starbucks
Zelfspot in inhaakmomenten? Op social media scoor je daar zekers likes en reacties mee. Nu kennen we het concept van Starbucks wel en hun ‘leuke’ fout gespelde namen op de bekers. Het zorgt voor veel user-generated content dat Starbucks zelf kan gebruiken. Het was voor het mondkapjes tijdperk al lastig om de namen van mensen goed te schrijven, moet je nagaan hoe moeilijk het voor hen wordt mét een mondkapje op. Deze zelfspot van Starbucks wordt zeer zeker gewaardeerd.
.
12. Tikkie Incassodienst – Tikkie App
13. Egg World Record – Jumbo
Hij is misschien al wat ouder, maar wel een opvallende. Er was eens een periode waarin een doodnormaal ei een Instagram account kreeg, een foto plaatst en ineens meer likes had dan dé Kylie Jenner die het record in handen had. Waarom? Dat is nog niet duidelijk en of dat ooit duidelijk wordt, weet niemand. Maar intussen is het een mooi inhaakmoment geworden waar Jumbo goed op mee liftte.
14. Nijmeegse Vierdaagse – Etos
Dat Nederlanders van klagen houden, staat ondertussen in de grondwet. Kan je niet klagen? Dan ben je geen Nederlander. Etos weet daar met een grote knipoog op in te spelen door in te haken op de Nijmeegse Vierdaagse die in de zomer is. De deelnemers konden door deze actie eigenlijk niet meer klagen over blaren.
15. Handen wassen – Google
“Less is more”. Een bekend statement waar je zeker over mag nadenken tijdens het bedenken én maken van jouw inhaakcontent. Het hoeft niet altijd “Go big or go home” te zijn als je met een simpel gebaar een krachtige boodschap hebt. Google laat zien dat zij ook niet vies zijn inhaakmomenten en hoe krachtig is deze video? Nu heeft Google zo’n grote database dat zij dan een leuke knipoog toevoegen. De cartoon in deze animatie is Ignaz Semmelweis en laat dat nou de eerste wetenschapper zijn die de voordelen van handen wassen heeft ondervonden. Dit kwam goed van pas tijdens deze COVID19 situatie.
Meer willen weten over inhaakmomenten en de kracht van social media?
Natuurlijk zijn er nog zovele voorbeelden en kunnen we heel lang doorgaan, maar uiteindelijk moet jij het werk zelf doen. Creëer de content die jij nodig hebt op om te vallen of juist om een andere kant van je bedrijf te laten zien. Wil je toch wat meer informatie over het creëren van inhaakcontent, de inhaakkalender of social media? Neem dan gerust contact met ons op en wij gaan graag met jou in gesprek over de vele mogelijkheden.
Heb jij nog geen inhaakkalender 2021 gedownload? Download het snel en plan je inhaakmomenten in!