Het nieuwe jaar is in zicht en dat betekent dat er weer veel nieuwe ontwikkelingen zitten aan te komen. De belangrijkste verwachtingen voor 2022 zetten we voor je op een rij!
Inhoudsopgave
1. Groei van Social Commerce
Twee jaar terug waren er nog helemaal geen shops op social media. Tegenwoordig kun je er niet meer omheen. Iedereen met een e-commerce website vertoond zijn producten ook op de diverse social mediakanalen. Uiteindelijk wordt het mogelijk gemaakt om direct via het platform je betaling te doen. Onderzoeken van Hootsuite tonen al aan dat 53% van de 16 tot 24 jarige nu al op zoek gaan naar nieuwe producten via social media in plaats van via zoekmachines. Dit zal zich het komende jaar alleen maar verder ontwikkelen met de mogelijkheden binnen social commerce.
Meta is hier al hard aan de weg aan het timmeren met Facebook Pay. Vanuit Facebook of Instagram kun je straks direct een bestelling plaatsen. Je hoeft hiervoor niet meer naar de website van het bedrijf waar je het product koopt. Betaalgegevens kunnen eerst gekoppeld worden via PayPal of een creditcard. Op lange termijn zullen hier andere betaalmogelijkheden aan worden gekoppeld. Als ondernemer kun je bij het instellen van je winkel straks aangeven dat men via Facebook Pay kan betalen. Hier zullen uiteindelijk commissiekosten aan verbonden zijn.
Ook binnen Pinterest bestaan de shops al langer. Zij zijn constant aan het door ontwikkelen. Zo werken ze toe naar de mogelijkheid om een foto van een product te maken dat vervolgens vergelijkbare producten op het platform laat zien. In 2021 is het mogelijk geworden om product pins aan te maken en kon je, voor beauty producten, zoeken op basis van structuur van haar of huidskleur.
Bron: Pinterst.com
Twitter en TikTok zitten in de achtervolging en hebben zich in het afgelopen jaar verder ontwikkeld op gebied van commerce. Via Twitter kun je nu een shoppagina aanmaken en TikTok maakt het mogelijk om een catalog te adverteren. De verwachting van TikTok is dat zij minstens nog gaan komen met Live Shopping voor iedereen. Dit is op dit moment alleen nog voor het Verenigd Koninkrijk mogelijk. Een andere verwachting is het in-app shoppen zonder naar de site van de adverteerder te gaan. Ā
2. TikTok domineert het social media landschap
Aan het begin van de pandemie was al duidelijk dat TikTok een inhaalslag aan het maken was. Niet gek, want als creator, bedrijf of met een persoonlijk account biedt het unieke mogelijkheden om in contact te komen met je volgers. Denk aan het maken van duet, het meedoen met een challenge en populaire muziek. Hiermee creĆ«er je in korte tijd een groot bereik en met een beetje geluk kom je op de āFor You Pageā.
Verwachting is in 2022 dat merken en bedrijven steeds meer gaan onderzoeken wat voor mogelijkheden TikTok voor hen biedt. Met de mogelijkheid dat ieder bedrijf kan adverteren en het presenteren van producten in advertenties zullen zich steeds meer bedrijven aan gaan sluiten. Video is steeds belangrijker geworden binnen social media en binnen TikTok kun je niets anders dan het plaatsen van videoās. De komende jaren zal dit steeds verder gaan groeien en video zal uiteindelijk de overhand gaan nemen qua type content.
3. Impact van Meta op AR en VR
Bij het doorvoeren van de Facebook naar Meta werd al aangegeven dat ze meer gaan focussen op de ontwikkelingen van VR, Virtual Reality, en AR, Augmented Reality, in de komende jaren. Dit met het idee dat men niet gemaakt is om de hele dag een op klein, plat scherm te kijken maar juist alles om zich heen wil (kunnen) zien. AR en VR geven ontwikkelaars de mogelijkheid om volledig out of the box te denken en alles te creĆ«ren waar om gevraagd wordt.Ā
AR is niet alleen maar beperkt tot het maken van foto filters zoals we gewend zijn van Snapchat en Instagram. Het gaat veel verder dan dat. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van een betere winkelervaring voor klanten, dit doordat men de producten eerst al in huis kan zien staan of hangen. Op die manier kunnen ze vooraf beter inschatten of dit iets is wat zij willen aanschaffen.
TikTok heeft aangekondigd dat er een mogelijkheid komt voor ontwikkelaars en eindgebruikers om zelf AR effecten in de creation studio te gaan ontwikkelen. Op deze manier krijgen gebruikers meer mogelijkheden om het platform mee te ontwikkelen.
4. Personalisatie is de sleutel tot succes
Eigenlijk geen nieuwe trend, want zeg nu zelf, zou jij klikken op een advertentie of bericht die helemaal niet aansluit op jouw interesses? Als alle content die je te zien krijgt niet op jouw interesses aansluiten zal je veel minder snel een social media app openen om daar door de content te scrollen. Dit is dus iets wat de social media platformen zoveel mogelijk toe proberen te passen, want ze willen niet dat jij het kanaal verlaat. Op basis van het algoritme wordt namelijk gekeken waar jij het langste naar kijkt, wat jij liked, waar je op reageert en wie je tagged. Als ze dit in Ć©Ć©n post kunnen combineren weten ze zeker dat jij weer een actie onderneemt op het platform.
Personalisatie kan op allerlei manieren. Zo kun je targeten op basis van interesses en deze doelgroep een advertentie tonen die hier exact op aansluit. Maar nog beter: mensen retargeten die een actie op jouw website hebben ondernomen met content die hier op matcht. Persoonlijker dan dat kan het bijna niet gemaakt worden. Of toch wel? Het is ook mogelijk om advertenties te maken op basis van iemand zijn of haar locatie. Door samen te werken met diverse tooling kun je zelf het weerbericht van de locatie waar iemand zich bevindt laten zien in een advertentie. Daar kun je dan weer met gepaste content op inhaken, denk aan een dynamische product carrousel met parapluās als het regent of juist zomerse kleding als het 30 graden is.
Bron: blog.hunchads.com
Genoeg manieren dus om het actueel en relevant te maken voor jouw doelgroep, dus ga er in 2022 mee aan de slag!
5. Terug naar de basis
Het zal je het afgelopen jaar vast niet ontgaan zijn. Door de iOS 14.5 update is lastiger geworden om alle data correct te meten vanuit social mediakanalen. Maar daarnaast heeft Google ook aangegeven te gaan werken naar een cookieless future. Via social media kan je nieuwe mensen bereiken, waar ze op Google al bewust op zoek zijn naar jouw product of dienst. Je laat ze dus heel geleidelijk aan kennis maken met je merk of product. Daarom is het belangrijk om nog meer focus te verplaatsen naar het begin van de marketing funnel: het bereiken en benaderen van nieuwe doelgroepen die nog niet bekend zijn met jouw merk of bedrijf. Door impactvolle campagnes te maken zullen zij via verschillende kanalen weer terugkeren op je website om alsnog de conversie te behalen die jij voor ogen hebt.
Met de komst van iOS 14.5 (en hoger) is het dus belangrijk om vanuit social advertising oogpunt een switch te maken. Voorheen was het mogelijk om elke groep te (re)targeten die je wilde. Nu zijn veel groepen niet meer groot genoeg, tenzij je veel verkeer op je website hebt. Loop je tegen het punt aan dat je niet voldoende websiteverkeer hebt om doelgroepen te maken, die je met gepersonaliseerde content voldoende kunt targeten? Dan is het belangrijk om terug te gaan naar de basis: targeting op basis van demografische gegevens, interesseprofielen en gedrag binnen de platformen.
Door te testen met verschillende doelgroepen op basis van interesses kun je nieuwe, waardevolle doelgroepen ontdekken die jou helpen je doel te behalen. Pas bijvoorbeeld Unicorn Targeting toe. Door net iets andere interesses te selecteren die je doelgroep heeft, kun je juist de personen vinden vanuit andere groepen die jouw product of merk ook interessant vinden. Kosten zullen hiermee enorm dalen.
Een andere manier om handig gebruik te maken van de tooling van verschillende social media advertising opties is door een brede doelgroep te targeten (zonder interesses) in een āVerkopen uit Catalogusā. Platformen gaan aan de hand van de bekende data van jouw doelgroep, op basis van je pixel, op zoek naar personen die ook interesse hebben in dit product. Je kunt het een zien als vergelijkbare doelgroepen, maar dan direct met het aanbieden van je producten.
6. Dialoog marketing
Aansluitend op het bereiken van nieuwe doelgroepen hoort ook het aangaan van de dialoog met je doelgroep. Waar voorheen iemand juist werd gepusht om een aankoop te doen zal dit in 2022 gaan veranderen naar het aangaan van de dialoog met je doelgroep. Denk hierbij aan het veel meer je doelgroepen meenemen aan de hand van interessante content. Afgestemd op wat aansluit op de interesses en behoeften van je doelgroep. Aan de hand van interessante videoās, content op je website en het delen van ervaringen van personen die eerder een aankoop bij je hebben gedaan kun je ze op den duur over de streep krijgen om een conversie te behalen.
Daarnaast kun je binding ook creƫren door Creators in te zetten. Zij voorzien social media platformen van unieke content en promoten dus jouw merk. Door de grote aantallen fans die zij hebben kun jij in een korte tijd een nieuw, groot publiek bereiken.
Met de komst van Clubhouse volgde andere platformen al snel op met Live Audio Rooms en ontstonden er nog meer podcasts. In een onderzoek van Hootsuite gaf 74% van de bedrijven aan in 2022 te gaan investeren in alleen audio-content. In een Live Audio Room of bij Clubhouse kun je je luisteraars betrekken bij het gesprek en kun je dus letterlijk direct de dialoog aan gaan en antwoord geven op hun vragen.
7. Betaalde social media is onmisbaar
Uit onderzoeken van Hootsuite blijkt dat nog maar 5% van de volgers van je pagina je organische content te zien krijgen. We zeggen het al langer, maar het wordt dus nog belangrijker om advertenties in te gaan zetten als je je publiek wilt bereiken. Wil je een nieuw publiek bereiken? Dan kun je helemaal niet meer om advertenties heen. Zonder advertenties is je bericht namelijk alleen zichtbaar bij je huidige doelgroep en eventueel hun vrienden als zij het liken of er op reageren. Voor het bereiken van de doelgroep daarbuiten kun je alle mogelijke combinaties van doelgroepen bedenken en creƫren om op te adverteren.
8. Lokale targeting wordt belangrijker
Je hebt vast wel eens een bericht voorbij zien komen bij jou uit de buurt. Of op het moment dat je in de stad liep je een advertentie te zien kreeg die was gericht op personen in die stad/omgeving. Social media platformen ontwikkelen zich hierin in razend tempo om te zorgen dat lokale ondernemers het bedrijf goed zichtbaar kunnen maken.
Zo kun je geo-tagging toe te passen op een foto. Instagram heeft aangegeven met een update te komen dat je op een kaart precies kan zien waar welke fotoās gemaakt worden. Dit kan op dit moment voor je eigen fotoās. Maar richting de toekomst kun je ook relevante fotoās zien voor een locatie die je aan het bekijken bent binnen de app.
Verder blijkt uit onderzoek dat men tijdens de pandemie meer bij lokale ondernemers is gaan bestellen t.o.v. een jaar eerder. Door de juiste inzet van social media marketing en inzet van advertenties kun je de inwoners van een stad of dorp op de hoogte brengen van de acties om hen te stimuleren om bij jou een bestelling te plaatsen, af te halen of langs te komen.
Genoeg nieuwe ontwikkelingen dus voor het nieuwe jaar. Ben jij er al helemaal klaar voor? Of ben je op zoek naar een sparringspartner om jou social media inzet en strategie te bekijken? Neem dan gerust contact met ons op!